חדשות הארץמבזקים

חייל מלחמת יום הכיפורים הוכר רק לאחרונה כנכה צה"ל: "48 שנים של סבל לילות כימים"

גדעון הרץ (68), חייל מלחמת יום הכיפורים, לקה בפוסט טראומה כתוצאה ממלחמת יום הכיפורים, ובמשך שנים התמודד איתה ועם השלכותיה. כך למשל, סבל מהתפרצויות זעם, סיוטים בלילות וככל שעברו השנים, התכנס יותר ויותר בעצמו. הרץ הפך לחשדן, ואף חשש לצאת מפתח הישוב שלו. מצבו הנפשי השפיע על בריאותו, ובשנים האחרונות קיבל מספר אירועים מוחיים, ואף לקה בדמנציה.

באופן לא צפוי, רק לאחר שלקה בדמנציה אשר פגעה בזכרונו לטווח הקצר, החל הרץ לשתף לראשונה את משפחתו בחוויותיו הקשות מהמלחמה, והחל לספר על החברים שאיבד. המשפחה שסבלה רבות ממצבו של האב לאורך כל השנים, הבינה בדיעבד כי סבל מפוסט טראומה קשה, והחלה בהליך הכרה מול משרד הביטחון. לפני כשלושה שבועות, ולאחר מאבקים ממושכים של בתו, המשמשת כאפוטרופוסית שלו, משרד הביטחון הכיר במצבו ובקשר שבין פוסט הטראומה לבין הדמנציה, וקבע 50% נכות.

עו"ד ונוטריון שחר המאירי, אשר ייצג את גדעון הרץ: "ככל שחולף הזמן, ההפרעה הפוסט טראומתית אינה חולפת כי אם גוברת. עם השנים, הנזק הנפשי והפגיעות בסביבה הקרובה רק הולכים וגדלים, ולכן הכרה מוקדמת ככל הניתן מאפשרת לקבל את הכלים להתמודדות. המקרה של גדעון הרץ היה מורכב מאוד, ועל אף כל הקשיים הצלחנו להשיג הכרה משמעותית ממשרד הביטחון, שתסייע לו בשנותיו האחרונות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בתו של גדעון, רקפת חדד: "48 שנים של סבל לילות כימים. הסבל הולך וגובר, ואין את היכולת, הכלים והאמצעים להקל ולו במעט על הכאב. מיום בו אנו מגייסים כוחות ומשאבים לא לנו, ופונים אל עו"ד שחר המאירי אנו מתוודעים למירוץ נגד השעון בין החיים של אבא לסחבת של משד הביטחון. לאחר שנים של עבודה מקצועית וכמעט בלתי אפשרית מצד עורך הדין, אבא קיבל הכרה כנכה אך לצערי בשבילו זה כבר מאוחר מידיי. התרחש אצלו שבץ מוחי חריף וימיו לצערי ספורים. כך הרופאים. הזכות היחידה ממנה אולי יהנה תהיה קבר בחלקה צבאית".

חיילים - לוחמים - פעילות מבצעית - לילה
אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

Back to top button