מבזקיםפוליטי / מדיני

הצעת חוק שתאפשר למנות את סמוטריץ' לשר במשרד הביטחון אושרה בקריאה טרומית

מליאת הכנסת אישרה הערב (שלישי) בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון – שר נוסף במשרד) של חברי הכנסת שמחה רוטמן מהציונות הדתית וניסים ואטורי מהליכוד.

בהצעה תמכו 61 חברי כנסת לעומת 51 שהתנגדו, והיא תועבר לוועדה המסדרת לקביעת הוועדה שבה יתקיים הדיון בהכנה לקריאה ראשונה.

מוצע להוסיף לחוק היסוד הוראות לפיהן ניתן יהיה למנות במשרד שממונה עליו שר, שר נוסף שיהיה אחראי, בכפוף לשר הממונה על המשרד, לתחומים מסוימים בתחומי פעילות המשרד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר נכתב: "השר הנוסף יהיה אחראי על תחומים מסוימים בתחומי האחריות של המשרד, בכפוף לשר הממונה על המשרד. עם זאת, השר הנוסף יהיה שווה מעמד לשר הממונה על המשרד לכל דבר ועניין הנובע ממעמדו כחבר הממשלה, לרבות במליאת הממשלה, בוועדות השרים ובכנסת. שר נוסף במשרד יכול שיהיה מבין שרי הממשלה המכהנים ויכול שיצורף לממשלה ויתמנה ישירות לתפקיד זה."

חבר הכנסת רוטמן אמר: "המטרה של קידום ההצעה כבר בשלב הזה, היא שאפשר יהיה כבר בהשבעת הממשלה להשביע את השר הנוסף, כדי שכשהכנסת תביע אמון בממשלה היא תדע בדיוק את הרכב השרים וחלוקת הסמכויות בניהם."

ככל הנראה מטרת החוק לאפשר ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לשמש כשר במשרד הביטחון.

שר הביטחון בני גנץ התנגד להצעת החוק ונאם מעל בימת הכנסת.

גנץ אמר: "העיקרון המובא בחוק של שר בתוך משרד הוא אפשרי, כל עוד ברור מי השר האחראי על כלל היבטי המשרד, להבטיח שמארג הסמכויות הוא ברור, ולעשות מאמץ ששני השרים יודעים לעבוד בשיתוף פעולה. אבל הקמת משרד בתוך משרד – זה אסור שיקרה. על אחת כמה וכמה כשמדובר בנושאי ביטחון. אני קראתי את ההסכמים הקואליציוניים, ואני מבין בדיוק מה עומד פה על הפרק בחוק המוצע. מה שאתם מבקש לעשות הוא להקים משרד בתוך משרד. מה שמבינים מההסכמים הקואליציוניים, שהממשלה מבקשת להקים משרד ביטחון ב' – המשרד לענייני יהודה ושומרון. זה תפקידה של הצעת החוק במילים אחרות – בכדי להרכיב ממשלה – אתם מפרקים את הביטחון".

גנץ שאל את השר המיועד סמוטריץ': "האם אתה תאשר לראש המנהל האזרחי לעמוד בקשר עם אבו מאזן ואנשיו בפעם הבאה שחלילה יכנס יהודי לתוך עיר פלסטינית ויקלע למהומות בכדי לחלץ אותו? ואם לא – נכניס לשטח לוחמי צה"ל שיסכנו את חייהם, ונפסיד זמן יקר, רק כדי לא להתקשר לאבו מאזן ולאנשיו? גם זה חונה תחת פעילות המנהל האזרחי, שפועל בתיאום עם המח"טים בגזרות השונות. המצב של ללכת עם סיפוח ולהרגיש בלי – יביא לפגיעה היקפית בכלל הגורמים בשטח. אם הרצון הוא להפוך את השטח תחת שליטה אזרחית, אל תמציאו משרדים, מנהלות, ותשימו חוקים מיוחדים. פשוט תחילו ריבונות ונישא בתוצאות".

גנץ פנה לנתניהו: "אני קורא ראש הממשלה המיועד נתניהו ומזהיר אותך – אתה מפרק את ביטחון ישראל. בעבור מה? עשה מעשה אריאל שרון, תביא את הממשלה להצבעה בלי כל החוקים והמעקפים האלו. מתוך הבנה עמוקה של המצב בשטח, ומתוך ראיה של אזרחי ישראל וביטחונם לפני האינטרס הפוליטי – אני מציע לך ולשותפיך לא לשחק בביטחון, ולא לבצע ניסויים שסופם חלילה להביא לפגיעה בחיי אדם. השאירו את משרד הביטחון לשר הביטחון, אל תחדירו לתוכו עצם זר שיפורר אותו ויפגע בגוף הכול כך חשוב לקיומה של מדינת ישראל".

מליאת הכנסת - כנסת ישראל - דיון במליאה
ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button