טכנולוגיהמבזקים

מדענים בארה"ב הצליחו להפיק אנרגיה מהיתוך גרעיני

משרד האנרגיה בארה"ב הודיע הערב (שלישי) שצוות מתקן ההצתה הלאומי (NIF) בליברמור, קליפורניה, הצליח לראשונה לבצע היתוך גרעיני המפיק יותר אנרגיה מזו שהושקעה ביצירת ההיתוך.

הישג זה עשוי להוביל בסופו של דבר ליצירת מקור חדש של אנרגיה מתחדשת, אם כי צפויה עוד דרך ארוכה עד מימוש יעד זה.

פרופסור אבי דומב, מנהל פורום המדענים הראשיים והמדען הראשי במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, התייחס לפריצת הדרך שהציג ה-NIF ואמר: "מדובר בהישג משמעותי, אשר מתווה כיוון שיעודד מדענים וממשלות, ובכלל זה ממשלת ישראל, להשקיע במחקר ופיתוח שיובילו בעתיד להפקת אנרגיה לא מזהמת והצלת העולם מנזקי גזי החממה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא הוסיף: "משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה חתום על עשרות הסכמים לשיתופי פעולה מדעיים-טכנולוגיים עם מדינות וארגונים בינ"ל, מרכז את השימוש בתשתיות בינלאומיות, כולל מעבדות רלוונטיות לתחום האנרגיות הגבוהות. מכיוון שהאמצעים הנדרשים למחקר היתוך מימן גדולים מיכולתה של מדינה לממן, המדענים הישראלים כמו גם חבריהם ממדינות שונות משתמשים במתקנים משותפים לביצוע ניסיונות. הגישה לתשתיות מחקר תאפשר לחוקרים ישראלים לקחת חלק משמעותי במחקר בתחום זה, ואין ספק שיתרמו למאמץ העולמי לפתרון משבר האנרגיה. תגלית זו צפויה לקבל גם ביטוי בסדרי העדיפויות של מענקי המחקר שמעניק משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה למחקרים יישומיים פורצי דרך".

עוד הוסיף פרופסור דומב, כי: "תהליך הפקת אנרגיה מהיתוך של אטומי מימן הוא כנראה הנקי והיעיל ביותר, אך עד כה האנרגיה הנדרשת לאתחל את תהליך ההיתוך גדולה יותר מהאנרגיה המופקת. התהליך דורש הפקת חום של מיליוני מעלות, וזה אתגר גדול. באירופה הולך ונבנה מתקן ניסויים להיתוך מימן בעלות של עשרות מיליארדי אירו שיאפשר ביצוע ניסויים מדעיים רק בעוד מספר שנים. המעבדה בארה"ב הוכיחה שמעשית ניתן להפיק אנרגיה מהיתוך מימן אך הדרך ליישום עדיין רחוקה".

אטום - מולקולה - אנרגיה גרעינית
אילוסטרציה. צילום: Image by rawpixel.com on Freepik

Back to top button