מבזקיםפוליטי / מדיני

"שמירה על תנאי שירות נאותים לכלל משרתות ומשרתי החובה – בבסיס חובתנו המוסרית כמדינה"

הצוות לבחינת הצבת חיילים בשירות בתי-הסוהר הגיש היום (חמישי) לשר הביטחון גנץ ולשר לביטחון הפנים בר לב את המלצותיו.

בראש הצוות שמינה מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, בהנחיית שר הביטחון, בני גנץ ובתיאום עם השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, עמד סמנכ"ל וראש אגף התכנון במשרד הביטחון, איתמר גרף. הצוות כלל גורמי מקצוע בכירים מצה"ל, משרד הביטחון, המשרד לביטחון הפנים, שירות בתי הסוהר ונציגת ציבור – תא"ל (מיל') יהודית גריסרו. הצוות הונחה לבחון את הצורך בהמשך הצבת חיילים בשירות חובה בבתי הסוהר הביטחוניים ובאגפים הביטחוניים, ובפרט חיילים שבאים במגע ישיר עם אסירים ביטחוניים. זאת בשים לב לכך שהוראת השעה, שעניינה הצבת חיילים בשב"ס צפויה לפקוע ב-15 לפברואר 2023.

הצוות קיים מספר רב של מפגשים, בחן דוחות קודמים שנכתבו בנושא, לרבות דוחות מבקר המדינה, שמע מומחים שונים, סייר בבתי כלא ביטחוניים וראיין חיילות וחיילים בשירות חובה וסוהרים בשירות קבע. יודגש כי הצוות לא עסק באירועי עבר, לרבות כאלו שפורסמו בתקשורת, אלא בחן את המצב כיום. המלצות הצוות הוצגו לשר הביטחון, בני גנץ ולשר לביטחון הפנים בר לב אשר קיבלו אותן. שר הביטחון בתיאום עם השר לביטחון הפנים הנחה להיערך ליישומן תוך הדגשה שההחלטה על קידום החקיקה להארכת הסדר הצבת החיילים בשב"ס תובא לפתחו של שר הביטחון הבא. במסגרת זאת, יוכל השר הנכנס לבחון אלטרנטיבה של שילוב השירות בשב"ס באופן חיצוני כחלק ממתווה השירות לכל אך לא כחלק מהשירות הצבאי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עיקרי הדוח:
● הסדר זה נחקק במקורו ב-2005 כהוראת שעה בעקבות ההחלטה על העברת האחריות על הפעלת בתי הכלא הביטחוניים מצה"ל לשב"ס.

● משימת כליאתם של האסירים הביטחוניים הינה משימה לאומית חשובה ביותר ולכן הצבתם של חיילי חובה לאבטחת האסירים הביטחוניים משרתת תכלית ביטחונית של הגנת הציבור מפניהם.

● כלל חברי הצוות התרשמו שהחיילים המוצבים בשב"ס מרוצים מתפקידם ומתנאי שירותם, גאים בשירות, חשים תחושת שייכות עמוקה לשב"ס ("גאוות יחידה") ותחושה כי הם מבצעים תפקיד משמעותי לביטחון המדינה. רובם בחרו להישאר בו עד לסיום תקופת שירותם וחלק ניכר אף ביקש להתגייס לעבודה בשירות בתי הסוהר.

● עם זאת, הצוות ממליץ על חיזוק הקשר שבין צה"ל לחיילים המוצבים בשב"ס, על בסיס עבודה שנעשתה בצה"ל.

● התרשמות כלל חברי הצוות הינה שהשב"ס, כיום, רתום ומחויב למתן טיפול מיטבי בחיילים בכל ההיבטים: הן בהיבטי ההכשרה, החינוך, תנאי השירות, הטיפול בתלונות על הטרדות מיניות ועוד. מהשיחות שקיימו חברי הצוות עם המשרתים נראה שקיימת שביעות רצון רבה מיחס המפקדים ומהאווירה המשפחתית, החמה והמכילה ששוררת בין אנשי הסגל בכל הדרגות.

● יחד עם זאת, בראייה מערכתית, לדעת חברי הצוות משימת כליאת האסירים הביטחוניים, על כלל היבטיה, לרבות אבטחתם וליוויים, צריכה להתבצע על ידי סגל סוהרים מקצועיים, כפי שמבוצע ביחס לאסירים פליליים. המצב הקיים בו השב"ס תלוי בקבלת כוח אדם חיצוני מצה"ל אינו המצב האידאלי.

● ברור כי לא ניתן באבחה אחת לבטל את ההסדר הקיים. לכן, הצוות ממליץ להאריך את ההסדר הקיים, שמסתיים ב-15 בפברואר 2023, זמן קצר לאחר כינונה של הממשלה החדשה למשך 3 שנים לפחות. במהלך השנה הראשונה לתקופת ההארכה תגובש, בתיאום עם משרד האוצר, תכנית הדרגתית וסדורה להוצאת החיילים המוצבים בשב"ס והחלפתם באנשי קבע במתווה של הפחתה מדי שנה של מספר המוצבים בשירות זה. בנוסף ממליץ הצוות כי שב"ס, בתיאום עם צה"ל ומשרד הביטחון, יבצע עבודת מטה דחופה לצורך טיוב רשימת התפקידים, בהם ישובצו החיילים. על שב"ס להקפיד כי החיילים ישובצו רק בתפקידי אבטחה וליווי אסירים, בהתאם לקבוע בחוק.

● בשלב הביניים, על צה"ל, בתיאום עם שב"ס, לבחון באם הליכי המיון המתקיימים כיום בשלב המלש"ב נותנים מענה על היבטי החוסן למשרתים בשב"ס. לדעת כל חברי הצוות, אין מקום לאבחנה על בסיס מגדרי. אף שמשימות מסוימות (כגון חיפוש על אסירים/מבקרים) מחייבות התאמה מגדרית, מעבר לכך אין שום מקום או הצדקה לאבחנה בין המינים. עצם העלאת הנושא עלולה להביא לפגיעה בדרך הארוכה שעשו נשים בעולם ובמדינה בכלל, ובצה"ל וביתר גופי הביטחון בפרט, לקידום השוויון.

● על השב"ס להקפיד כי נהליו יקוימו בכל הדרגים – הן על ידי המפקדים והן על ידי החיילים – כך שבהתאם לנהלים לא תהיה סיטואציה בה סוהר או סוהרת ישהו ביחידות וללא פיקוח עם אסירים ביטחוניים. כן יש לפעול להפחתת האינטראקציות בהן נוצר מגע ישיר בין הסוהר/ת לבין האסיר הביטחוני. בנוסף, יש למסד את תפיסת המוגנות ולהטמיעה בקרב המשרתים בשב"ס, כבר בשלבי ההכשרה ולחזק את הקשר עם יוהל"מ צה"ל.

● ככל ובעתיד יקודם מתווה "השירות לכל" אותו יזם שר הביטחון גנץ, כך שייפתחו אפיקי שירות בגופים שונים למי שלא יתגייס לצבא (ותוך מתן קדימות לגיוס לצה"ל), הרי שלדעת חברי הצוות יהיה מקום לבחון את השירות בשב"ס כחלק מאפיקים חלופיים אלה.

שר הביטחון, בני גנץ: "אני מודה לחברי הצוות על העבודה המקצועית והמקיפה. שמירה על תנאי שירות נאותים לכלל משרתות ומשרתי החובה, היא בבסיס חובתנו המוסרית כמדינה, ובבסיס יכולתנו לשמור על ערך השירות וביטחון מדינת ישראל. לצד קידום המסקנות לטווח הארוך, ישנה חשיבות עליונה כי צה"ל ושירות בתי הסוהר, ימשיכו לשים דגש מיוחד על תנאי המשרתות והמשרתים הנמצאים בתפקיד מאתגר מקצועית ורגשית, בהתאם למסקנות שכבר הופקו בנושא".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב: "ישנה חשיבות רבה לדו"ח הוועדה ואני מקבל אותו במלואו. חשובה במיוחד הקביעה ששירות חיילים בשב"ס תואמת את חוק שירות בטחון, ושאין לעשות הבדלה על בסיס מגדרי בין שירות חיילים לשירות חיילות בשב"ס. חשוב לא פחות המסר אותו מעבירה הוועדה, והוא כי שירות בתי הסוהר רתום ומחויב לטיפול מיטבי כולל במשרתות ובמשרתי החובה בו; וכי משרתות ומשרתי החובה חשים סיפוק גדול מתפקידם ותנאי שירותם בשירות בתי הסוהר, יודעים כי הם מבצעים משימה ביטחונית לאומית ונושאים עימם תחושת שייכות לארגון. אני גם מקבל את המלצת הוועדה שראוי גיוס הדרגתי על פני מספר שנים של סוהרים מקצועיים לטיפול באסירים ביטחוניים, במקומם של סוהרי וסוהרות החובה, וזה יחייב הקצאת משאבים נוספים לשב"ס, ואני מקווה שמשרד האוצר יירתם לטובת העניין. אני מבקש להודות לחברות וחברי הוועדה על עבודה מעמיקה ורצינית".

בני גנץ - פיקוד מרכז
ארכיון. צילום: אלעד מלכה

Back to top button