חדשות חוץמבזקים

בשעות הקרובות יחל מבצע חילוץ מורכב של עשרות ישראלים הנמצאים בפרו

שלשום (חמישי) החלו מהומות קשות בפרו בעקבות ניסיון הפיכה במדינה, זאת לאחר הדחתו של הדחתו ומעצרו של הנשיא פדרו קסטיו לפני שבוע. על פי הדיווחים בכלי התקשורת במדינה מספר מפגינים נהרגו במהומות האלימות ואלפי תיירים נותרו נצורים באזור מאצ'ו פיצ'ו. המפגינים דורשים את שחרורו של הנשיא המודח פדרו קסטיו , את התפטרותה של מחליפתו דינה בולוארטה ועריכת בחירות חדשות.

אתמול (שישי) הקונגרס של פרו הצביע נגד הצעת חוק להקדים את הבחירות ביותר משנתיים מ-2026 לדצמבר 2023.

במהלך ההפגנות ביום חמישי בלילה ניסו המפגינים להסתער על שדה התעופה בעיר איאקוצ'ו שבדרום המדינה שנמצא תחת שמירה של חיילים. מספר מפגינים נהרגו באירוע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שרת הבריאות במדינה, רוזה גוטיירס אמרה אתמול כי 18 בני אדם נהרגו בעימותים מאז נעצר קסטילו ב-7 בדצמבר, ושני שרים בקבינט התפטרו בשל מקרי המוות של המפגינים.

קסטילו, שנעצר בתחילה לשבעה ימים, יישאר ככל הנראה במעצר למשך 18 חודשים עד למשפטו. המורה השמאלני לשעבר מואשם במרד ובקנוניה, ועלול להיאסר עד 10 שנים אם יימצא אשם, כך על פי התובע הציבורי אלסידס דיאז.

מחליפתו של קסטילו, דינה בולוארטה הכריזה על מצב חירום ארצי למשך 30 יום ואמרה שהיא רוצה להקדים את הבחירות.

ההצבעה אתמול בקונגרס הייתה זקוקה ל-87 קולות כדי לעבור, אך היא גרפה רק 49 בעד הקדמת הבחירות עם 33 נגד ו-25 נמנעים. נראה שהעלייה במספר ההרוגים החלישה את אחיזתה של בולוארטה בנשיאות ויש מי שדורש ממנה להתפטר. "בעקבות מספר המפגינים שנהרגו, גברת בולוארטה צריכה להתפטר", אמרה סוסל פארדס, מחוקקת ממפלגת המרכז.

שוטרים בפרו

בעקבות המהומות, מספר שדות תעופה ברחבי המדינה נסגרו, כולל הטרמינל הבינלאומי בקוסקו. נציין כי נמל התעופה של קוסקו הוא השלישי בגודלו בפרו ומשרת אתרי תיירות רבים באזור. הוא סגור מאז יום שני האחרון כאשר מפגינים ניסו להסתער על הטרמינל, והותירו אלפי תיירים ללא אפשרות יציאה מהארץ.

"ישנם 5,000 תיירים תקועים בעיר קוסקו, הם נמצאים במלונות שלהם ומחכים שהטיסות יתחילו מחדש", אמר דרווין באקה, ראש העיר הסמוכה מאצ'ו פיצ'ו, לסוכנות הידיעות הצרפתית.

שירות הרכבות המשרת את מאצ'ו פיצ'ו הושעה מאז יום שלישי, והותיר כ-800 תיירים תקועים בעיירה הקטנה שלמרגלות ההר שבו ניצבת מצודת האינקה.

מסוק צבאי אמור להגיע למאצ'ו פיצ'ו השבת כדי להתחיל בהעברת תיירים תקועים לקוסקו, אמרו גורמים בעיר.

כ-200 תיירים, בעיקר אמריקאים ואירופים, עזבו את העיירה ברגל לאורך פסי הרכבת בניסיון להגיע לעיירה אולנטייטמבו, שנמצאת במרחק של 30 ק"מ, משם יוכלו לקחת רכבת לקוסקו.

"מה שהם חוששים זה להגיע לקוסקו ואז לגלות שגם משם אינם מסוגלים לעזוב לארצם כי המצב יכול רק להחמיר", אמר באקה.

גם כמה כבישים מרכזיים בקוסקו, בירת האינקה הישנה, ​​נחסמו על ידי מפגינים, וכך גם יותר מ-100 כבישים ברחבי המדינה.

יש לציין כי מספר ההרוגים עלה בחדות ביום חמישי כאשר חיילים שהגנו על שדה התעופה איאקוצ'ו ירו במפגינים. החיילים "מצאו את עצמם מוקפים בהמונים שמתקרבים", אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית נציב תלונות הציבור לזכויות אדם, אליאנה רבולר.

הצבא אמר שלפני שבוצע ירי לעבר המפגינים, החיילים ביצעו ירי אזהרה באוויר, אך גרסה זו של הצבא נשללה על ידי רבולר שהבהירה כי הירי בוצע באופן ישיר לעברם ללא כל אזהרה. "זה מצריך חקירה פלילית, האנשים האלה מתו מפצעי ירי", אמרה. "מצב חירום אינו מסיר את ההגנה על הזכות לחיים", הוסיפה.

בנוסף למקרי המוות בעימותים, עוד שישה בני אדם מתו בתקריות הקשורות לחסימות דרכים, כמו עיכובים בדרך להגעה לבית חולים של אירועים רפואיים שונים.

לשכת נציב זכויות האדם של המדינה מסר כי 518 בני אדם נפצעו בעימותים, ביניהם 268 שוטרים. ארגוני זכויות אדם מסרו כי 147 בני אדם נעצרו.

"זה צריך להיפסק", אמרה הנשיאה בולוארטה ביום שישי על האלימות.

על פי הידוע במדינה שוהים עשרות ישראלים ובמשרד החוץ פרסמו המלצות לישראלים: "לאור ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות בפרו, משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים השוהים במדינה להימנע ככל שניתן מהתקהלויות והפגנות בעת הזו, ולהיות קשובים להוראות המקומיים, לאמצעי התקשורת ולהנחיות משרד החוץ." נמסר בהודעה.

בתוך כך, בשעות הקרובות יחל מבצע לחילוץ עשרות הישראלים מפרו על ידי צוותים של "פספורטכארד" ו"מגנוס".

המבצע המורכב גובש ב- 24 השעות האחרונות על ידי "פספורטכארד" ו"מגנוס איתור וחילוץ". לאחר היערכויות מודיעיניות נוספות צפוי להתקבל אישור יציאה לדרך במהלך הלילה.

מ"פספורטכארד" ו"מגנוס" נמסר כי "במהלך השבוע האחרון גברה אי היציבות הפוליטית באזור, מה שהוביל לפרעות אלימות וחסימות דרכים בערים מרכזיות, כבישים ואף שדות תעופה – מצב חירום הוכרז במדינה. ללא צפי לסיום המשבר, מרכז השליטה בנה מספר תוכניות חילוץ שונות על מנת לחלץ את המטיילים למקום מבטחים בדרך הבטוחה ביותר. התכנית נבחנת לפי תמונת המצב בשטח."

במטה חברת פספורטכארד בנתניה וחמ"ל החירום של מגנוס בתל אביב עוקבים מקרוב אחרי כל שלבי החילוץ, ונמצאים בקשר רציף עם המבוטחים והגורמים בשטח.
 

 

 

 

 

 

Back to top button