מבזקיםפוליטי / מדיני

"תחושה של סיפוק וגאווה": תמר זנדברג פרסמה את דוח סיכום הקדנציה שלה במשרדה

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, פרסמה היום (ראשון) את דוח סיכום הקדנציה בראשות המשרד להגנת הסביבה בממשלה ה-36. הדוח פורש את עיקרי האסטרטגיה שהובילה את השרה תמר זנדברג בגיבוש המדיניות ויישומה במשרד להגנת הסביבה, את הפעולות העיקריות שנעשו בתחומים השונים ואת המלצותיה המרכזיות להמשך

המטרות שהציבה השרה תמר זנדברג עם כניסתה לתפקיד הן חיזוק המשרד להגנת הסביבה ועובדיו, מבחינה מקצועית, תקציבית ויכולת השפעה סביב שולחן הממשלה; דיוק מטרותיו במציאות מתעדכנת וחיזוק שיתופי הפעולה בתוך המשרד, בתוך הממשלה, ועם גורמי חוץ – מן השלטון המקומי, החברה האזרחית, השוק הפרטי וגופים בינלאומיים; מעבר מדפוס פעולה של תגובה ובלימה למציאות של הובלה ויוזמה באמצעות קביעת מדיניות ופעילות בהתאם למדיניות שנקבעה.

על פי השרה זנדברג, אלו רשימת ההישגים שלה במשרד: בתחום ההתמודדות עם משבר האקלים: העברת חוק אקלים בקריאה ראשונה; הצגת תכנית לאומית להתמודדות עם משבר האקלים ואישור תכנית לאומית להפחתת פליטות; רפורמה בחינוך האקלימי בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי; אישור מס פחמן בממשלה; תכנית הצללה וקירור המרחב העירוני; הפיכת תקן הבנייה הירוקה למחייב; הכרה במשבר האקלים כאיום על הביטחון הלאומי במל"ל; תכנית היערכות משרדי הממשלה לשינויי אקלים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בתחום שימור ושיקום המערכות הטבעיות: בלימת הסכם קצא"א וקביעת מדיניות של אפס תוספת סיכון למפרץ אילת; בלימת תכנית הכרייה בשדה בריר עד להכרעה על מדיניות כריית הפוספט; הכרזה על שמורת "גלישת פלמחים"; תכנית לשיקום נהר הירדן הדרומי; פרסום המלצות ביניים בנושא עתיד ים המלח; קביעת מדיניות לצמצום התלות בגז מחצבים; הקמת הפורום לשמירה על הרי ירושלים; קידום שימוש באנרגיה סולארית בשטחים המבונים ובחקלאות.

בתחום הפסולת: הטלת המס על הפלסטיק החד-פעמי; איסור שימוש בחד-פעמי בממשלה; קידום תקנות לאיסור הכנסת כלים חד-פעמיים לגנים הלאומיים; תמיכה ברשויות לאיסור חד-פעמי בחופים; סבסוד מדיחי כלים ורב-פעמי בגני ילדים; יישום אסטרטגיית הפסולת בדגש על הפרדה במקור ומיחזור; החלת חוק הפיקדון על הבקבוקים הגדולים.

מניעת זיהומים: הכרזה על התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר; אישור החלטת ממשלה לפינוי מפרץ חיפה תוך הלימה עם יעדי הפחתת הפליטות; הגדלת קנסות על שריפת פסולת והגברת האכיפה בנושא.

קידום צדק סביבתי בחברה הערבית: אישור ותחילת יישום התכנית הסביבתית-אקלימית לחברה הערבית בתקצוב של 550 מיליון ש"ח, תוך התמקדות בבעיית הפסולת והיערכות לשינויי אקלים.

הסכמים אזוריים ובינלאומיים: חתימה עם ממשלת ירדן על הסכם לשיקום נהר הירדן; שת"פ עם מדינות המזרח התיכון (כולל מדינות ללא יחסים דיפלומטיים) במסגרת יוזמת קפריסין; שיתופי פעולה סביבתיים עם איחוד האמירויות ובחריין; ושיתופי פעולה נוספים עם סוכנות הסביבה של ארה"ב, ממשלת סין ותכנית הסביבה של האו"ם.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: ״לאחר שנים כחברת כנסת, היתה זו זכות גדולה, שבצידה אחריות כבדה, לעבור לרשות המבצעת ולשמש כשרה להגנת הסביבה, בתקופת שלושת המשברים: משבר האקלים, המשבר האקולוגי ומשבר הפסולת והזיהום, כשכל אחד מחייב התייחסות ייחודית, אך גם משולבת. בראשית הקדנציה חשבתי את מה שאני יודעת היום לומר בביטחון: המשרד להגנת הסביבה בעת הזו הוא אחד המשרדים החשובים והמאתגרים ביותר מבין משרדי הממשלה, אם לא החשוב והמאתגר שבהם.

נכנסתי בשערי המשרד עם מטרות רחוקות ויעדים שאפתניים, ואני יוצאת ממנו עם תחושה של סיפוק וגאווה. חלק מן היעדים הושגו במלואם, חלקם באופן חלקי, אך כולם התקדמו משמעותית, ובכיוון הנכון. תקוותי היא שהדוח יסייע לכל המחזיקים במושכות בגיבוש ויישום מדיניות סביבתית ואקלימית לישראל, כך שלא רק שלא תלך אחורה, אלא תדהר קדימה. האמת המרה היא שפשוט אין לנו זמן לבזבז".

ארכיון. צילום: אתר הכנסת

Back to top button