חדשות הארץמבזקים

"בלב ליבה של מדינת ישראל פורעים משחיתים ומוחקים לנו את ההיסטוריה"

שוב פגיעה באתרי המורשת: בימים האחרונים הגיעו עשרות פלסטינים למבצע ראווה של השתלטות בגן הלאומי שומרון העתיקה בסבסטיה, בו "שיפצו" הפורעים את אתר העתיקות עם כלי עבודה תוך הרס מכוון של העתיקות. בנוסף בנו הפורעים על העתיקות תורן ענק ותלו דגל אש"ף בצמוד לאתר הגן הלאומי ודגלים נוספים ברחבי האתר.

מדובר בגן לאומי שומרון, אשר נמצא בשטח C, ובו שרידים היסטוריים חשובים מתקופת בית ראשון אשר מיוחסים לבירת השומרון מתקופת אחאב מלך ישראל. שומרון העתיקה, הייתה בירתה הקדומה של ממלכת ישראל. על-פי המסורת והתנ"ך היא נוסדה בידי עמרי מלך ישראל, שקנה את המקום. חפירות ארכאולוגיות חשפו במקום את שרידיו של ארמון מפואר שנחשב לאחד הגדולים באזור. לפי הדעה המקובלת במחקר, הארמון נבנה בידי עמרי ובנו אחאב. אתר החפירות הארכאולוגיות הוכרז כגן לאומי ומנוהל על ידי רשות הטבע והגנים הלאומיים, שטח הגן כ-218 דונם. ניתן לראות במקום שרידים מתקופות שונות ובעיקר את שרידי המבנים הציבוריים ומרכזי הפולחן מן התקופה ההרודיינית/רומית וכן קטעי ביצורים ומגדלים הלניסטיים. כמו כן קיימים היום שרידים של רחוב עמודים (קארדו) ששימש כמרכז מסחרי.

העבודות וההשחתה התבצעו לאור היום, בידי עשרות פלסטינים, בצורה מאורגנת ע"י הרשות הפלסטינית. בפוסט שפורסם בדף הפייסבוק של הכפר הם מתגאים בהשחתה וכותבים: "סבסטיה המשגשגת, שמנהלתו הוכיחה שהיא מסוגלת להתמודד עם אתגרים ולהתמיד לקראת יותר שגשוג" נכתב בפוסט לצד תמונות מההשחתה וכיתוב בהמשך הפוסט "ממשיכים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במועצה האזורית שומרון, שחשפו את ההשחתה במקום, מגיבים בחריפות לנוכח הפגיעות החוזרות ונשנות במקום. ראש המועצה יוסי דגן אומר כי "אנו מוחקים לנו את המורשת מול העיניים" והוסיף כי "ממשלת ישראל מפקירה את אתרי המורשת החשובים ביותר של העם היהודי. לא ייתכן שבלב ליבה של מדינת ישראל יגיעו פורעים וישחיתו את ההיסטוריה של העם היהודי. מדובר בפיגוע במורשת ישראל. לנגד עינינו מוחקים לנו את העבר, ההיסטוריה והמורשת – זו תיהיה בכיה לדורות", אומר דגן.

דגן קרא לממשלה הנכנסת לקחת את השמירה ואת שיקום אתרי המורשת כפרוייקט לאומי "כולנו תקווה שהממשלה החדשה והשר המיועד לענייני המורשת יפסיקו את ההפקרות בתחום. אני קורא להם קחו את השמירה ואת שיקום אתרי המורשת כפרוייקט לאומי. אני קורא גם למערכת הביטחון וצה"ל להציב שמירה במקום וכן להעמיד לדין את הפורעים. זאת מלחמה על ההיסטוריה של העם היהודי, אסור לשבת מנגד", הוסיף דגן.

ההשחתה מצטרפת לסדרת השחתות וארועים קודמים של פגיעה באתר הלאומי בסבסטיה ושל אתרי מורשת היסטוריים נוספים בשומרון. לפני מספר חודשים חלקים נרחבים מהגן הלאומי בסבסטיה נשרפו, ונזק רב נגרם לעתיקות ולממצאים הארכיאולוגיים במקום. בנוסף על חלק מהעתיקות במקום רוססו כתובות גרפיטי בערבית.

השחתה נוספת במקום התרחשה לפני כשנה, כאשר שודדי עתיקות פגעו באתר וגרמו לוונדליזם. עיקר הנזק נגרם למדרגות ולמושבים בתיאטרון שבמקום, שחלקם נעקרו על ידי השודדים, אשר חפרו מתחתם בחיפוש אחר עתיקות. לאחר ההשחתה אז הרשות הפלסטינית יחד עם הכפר הסמוך סבסטיה פעלו במקום בניגוד לחוק ובצורה לא מוסדרת לתקן את הנזקים, עבודות אשר פגעו פעם נוספת בעתיקות ובאתר.

צילום: רועי חדי

Back to top button