צרכנות

עתיד בלי מוסכים? הרכב החשמלי מחולל מהפכה גם בתחום טיפולי הרכב

קרדיט תמונה: shutterstock

הנוכחות המסיבית של רכב חשמלי בארץ היא רק תחילת המהפכה: מכוניות אלה ישנו את עלויות הטיפול, יחתכו את זמני הבדיקות לאפס, ויאפשרו גם למוסכים לעבוד יותר בקלות ולהרוויח יותר. איך זה יעבוד?

אורן הדר

ישראלים שונאים ללכת למוסך, וקל להבין מדוע: לא ברור כמה זמן יקח הטיפול, כמה יעלה, ואיך ישפיע על ערך המכונית בהמשך. איגוד המוסכים ומשרד התחבורה עשו כמיטב יכולתם לשיפור השקיפות, השירותיות והבטחת עסקאות הוגנות – אבל גם הביקור המושלם הוא עדיין חוויה מעיקה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כל זה עומד להשתנות בזכות החדירה המאסיבית שראינו בשנה האחרונה של רכב חשמלי סיני לישראל: מכוניות חשמליות עומדות לשנות לגמרי את עולם המוסכים, עד כדי כך שטיפול ברכב ייראה פחות כנבירה במכונה מסובכת, ויותר כמו תיקון אייפון.

איך ישנה רכב חשמלי את חוויית המוסך?

רכב חשמלי עובד אחרת לגמרי ממכונית עם מנוע בעירה פנימית: חשמל בזרם עקיף מועבר מהשקע למטען הרכב, מומר לזרם ישיר ומאוחסן במערך הסוללות. פריקה מבוקרת אל המנועים היא שמאפשרת סיבוב של הגלגלים, ופשוט נוסעים. אין כמעט תנועה בתהליך הזה; אין בוכנות וגלי זיזים שצריכים שימון, אין שסתומים ומשאבות, אין תיבת הילוכים מסובכת ואין צנרת דלק.

לא פלא שרכב חשמלי הרבה יותר אמין; יש הרבה פחות מה שיתקלקל או יתבלה. הטיפולים הקבועים כוללים כיוון גלגלים קדמיים ובדיקת רפידות בלמים, שכן מכוניות חשמליות כבדות יותר מקודמותיהן. בנוסף, יש לנטר את מערכת הקירור של הסוללות, משאבת החום של המזגן ועוד.

אבל בגלל שניהול ההנעה החשמלית אלקטרוני במלואו וכולל הרבה מאוד חיישנים ובקרים חכמים – יכולה כל מערכת לדווח על מצבה בקלות. עד כדי כך, שניתן ליצור תמונה מדויקת של סטטוס רכיבים וטיפולים נדרשים עוד לפני ההגעה למוסך, ולבטל לחלוטין את זמן האבחון. בעלי רכב חשמלי יגיעו למוסך רק כדי להחליף משהו; אפילו בדיקות תקופתיות יוכלו להתבצע מרחוק, על בסיס תשתית החיישנים.

המהפכה תבוא מסין

קטגוריית הרכב החשמלי בישראל נשלטת בידי מותגים סינים, ולא בכדי: הסינים הם שנותנים את הטון בשוק התחבורה החשמלית. ממשלת סין היתה הראשונה בעולם שהעבירה תקציבי עתק לפיתוח תעשיית רכב חשמלי, לרבות תשתיות פיתוח סוללות, טעינה ועוד. כ-25% מכל המכוניות החדשות שנמכרו בסין בחצי הראשון של 2022 היו חשמליות, ועד 2030 יגיע המספר ליותר מ-40%. ב-2035 כבר תיאסר לחלוטין מכירת דגמי בנזין ודיזל במדינה, וסין תהפוך לראשונה בעולם שכולה חשמלית והיברידית.

בגלל ההתמחות הסינית בייצור רכב חשמלי, מצליחות יצרניות רכב חשמלי סיני כמו BYD להציע דגמים עתירי יכולות במחיר זול משל המתחרות מיפן, קוריאה, אירופה וארה"ב – ולהעמיד עבורם מלאי חלפים גדול וזמין. כמו כן, ביכולתן לספק את הרכב עצמו מהר יותר. עוד סיבה להצלחתן והשפעתן של יצרניות רכב חשמלי סיני חדש היא שהן מוכרות כמעט רק דגמים שכאלה: יצרנית קוריאנית או יפנית מוכרת גם דגמים היברידיים ועם מנועי בנזין ודיזל – ולא רוצות להתחרות בעצמן.

אחת הסיבות להצלחת המהפכה בסין היא עלות אחזקת רכב חשמלי מקומי, שהושפעה ישירות ממבנה המכונית, שרשרת האספקה ואופי התיקונים. עד מהרה יהיה בישראל יותר רכב חשמלי סיני מאשר מתוצרת אחרת, ולכן תתאים עצמה תעשיית המוסכים בהתאם לכלים, לחלפים ולהגדרות של יצרניות אלה.

איך ישנה הרכב החשמלי הסיני את תעשיית המוסכים?

יש להניח שיתפתחו מוסכים שמתמקדים רק ברכב חשמלי: הם יצטרכו להחזיק חלל עבודה קטן יותר, פחות ציוד מכני מסובך, ויגיעו אליהם כלי רכב רק להחלפת רכיבים שחוקים.

כשכל האבחון יתבצע מרחוק, אפשר לטפל ביותר לקוחות בכל יום בהוצאה נמוכה יותר. הטיפולים הכי מסובכים – החלפת מנוע או מערך סוללות – יוכלו להתבצע שם או במוסך מומחה. יצרניות סיניות שמחות להגיע לשווקים מערביים, ולכן צפויות לספק ליבואנים כל שיצטרכו בשביל להשפיע על המוסכים המקומיים ולהבטיח טיפולים מהירים ונוחים ככל האפשר.

סיכום

ישראלים לא צריכים הרבה סיבות כדי לאמץ רכב חשמלי: יוקר המחייה הולך ומחריף, מחירי הדלק עולים, ודגמים סיניים יכולים לספק עלויות נסועה ששקולים ל-50 ק"מ לליטר. שיפור חוויית המוסך הוא רק בונוס מבורך, שיעזור בהסרת חסמים אחרונים. יש להניח שבעתיד הקרוב נראה את ראשוני המוסכים החשמליים, ותמונת רווחיהם צפויה למשוך עוד רבים – לרווחת התעשייה והלקוחות כאחד.

Back to top button