חדשות הארץמבזקים

בשל ההפצצות הנרחבות באוקראינה: יצאה טיסת חילוץ מיוחדת עם כ-100 עולים חדשים

אלה סמירנובה, 76, אשה המרותקת למיטתה, צפויה להגיע הודות למבצע חילוץ מורכב של יהודים קשישים מרותקי מיטה, המשותף לג׳וינט, הסוכנות היהודית, הקרן לידידות וזק״א.

אלה פונתה לקישינב מאודסה, בה נולדה מעט אחרי תום מלחמת העולם השנייה. כאשר גדלה בתנאים הקשים שלאחר המלחמה, לא שיערה בנפשה כי תצטרך לחוות מלחמה על בשרה.

בערב ראש השנה ב-2021, בעת שהייתה בהכנות לארוחת החג, היא נפלה ושברה חלק מצווארה באופן ששיתק אותה לחלוטין: "עבורי, כמרותקת למיטה ונכה באופן מלא, הגעתי בגלל המלחמה למצב של חוסר אונים מוחלט וכבר לא ראיתי יציאה מהמצב הזה. לאן אני יכולה להימלט מההפצצות? מה אני כבר יכולה לעשות במצב הזה? כשהיו אזעקות הדבר היחיד שיכולתי לעשות הוא להסתתר מתחת לשמיכה. הייתי תלויה רק בחסדיהם של אחרים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאלה היו חיים מורכבים וקשים. בנה נהרג לפני 20 שנה בתאונת דרכים ובתה נפטרה ממחלה קשה וממושכת. הקרוב היחיד שנשאר לה הוא הנכד שלה שנשאר באוקראינה והיא משתפת על העלייה לארץ: "לו היו שואלים אותי לפני שנתיים בלבד אם אי פעם אעזוב את אודסה, לא הייתי מאמינה לזה. אבל המלחמה המתמשכת והמחסור בדברים בסיסיים למחייה גרמו לי להבין שעליי לעשות מעשה. מרגע שפניתי לסיוע עבור עלייה לישראל, הכל אורגן בקפידה וברגישות למצבי. עברתי מאודסה לקישינב באמבולנס פרטי ומצויד וכולם כאן מאד מסבירי פנים וידידותיים. אני אסירת תודה על נס החנוכה הפרטי שלי״.

בני משפחת מפודובסקי, אלכסנדר (44), טטיאנה (35) והילדים אליזבתה (7) ודוד (3), עולים לישראל לאחר שהגיעו לקישינב מאודסה. לאלכסנדר עשרה אחים ואחיות, כולם גרים בבאר שבע. סבתו שהתגוררה בישראל הייתה ניצולת שואה: "החיים באודסה נהיו קשים. לא היה לנו שם מקלט וחשמל וגם היו בעיות באספקת המים. זה מצב שלא ניתן להתרגל אליו. הבטנו מהחלון בכל לילה וחששנו מההפצצות. אפילו נשארנו מספר ימים בבית הספר של הילדים כי לפחות שם יש מקלט".

אלכסנדר נרגש לקראת הנחיתה בישראל: "אנחנו כנראה נתגורר אצל אחותי כשנגיע ונצטרך לחפש לנו דירה. אני עבדתי בבנייה ואשתי בגן ילדים ואנחנו מתכננים לחפש לנו עבודות ולהתפרנס. אנחנו רוצים שילדינו ילכו לבית הספר. אנחנו יודעים שגם ישראל מאוימת, אבל היא בטוחה יותר ומוכנה יותר. מעולם לא היינו בארץ אבל אנחנו אופטימיים. נהיה ביחד עם קרובינו. גם הילדים כבר מאד רוצים להגיע לארץ".

יו״ר הסוכנות היהודית האלוף במיל. דורון אלמוג: ״הסוכנות היהודית תמשיך לעמוד בחזית הסיוע למען יהודים בכל רחבי העולם. 100 העולים החדשים שמגיעים היום בסיוע שותפינו בקרן לידידות, בג׳וינט ובזק״א, מצטרפים לכ-14,000 עולים שעלו מתחילת המלחמה. קליטת עלייה היא ליבת הציונות ואנו נעשה כל מאמץ לקבל את העולים בזרועות פתוחות ובאהבה. נוסיף ונדאג לכל צרכיהם ולשילובם המיטבי בחברה הישראלית״.

נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין: "הגעתם של כ-100 עולים חדשים רגע לפני סוף השנה, כאשר חלקם אנשים המרותקים למיטתם ונדרשים לסיוע מלא, היא נס חנוכה. אני גאה על הזכות שיש לנו לאפשר לאנשים אלה לעלות לישראל בחג הניסים והאורות, ובכך לסכם שנת שיא בכמות העולים שסייענו בהעלאתם לישראל לצד שותפינו בסוכנות היהודית, הג׳וינט וזק״א".

פיני מירצקי, מנהל מערך הפינוי והחילוץ של הג'וינט במדינות ברית המועצות לשעבר: ״אנו רואים כיצד החילוץ והפינוי מאזורי עימות מאתגר בעיקר את הקשישים הפגיעים ביותר, לאור הצרכים הרפואיים המורכבים הכרוכים בכך ובמיוחד עתה עם אתגרי החורף האוקראיני. השותפות בין כלל הגופים מאפשרת לייצר רצף טיפולי ובכך ממש להציל חיים של הקשישים הפגיעים ביותר בקהילה היהודית. לצד מאמץ זה, הצוותים המקצועיים והמתנדבים שלנו ממשיכים לפעול בשטח ולהעניק סיוע מציל חיים בתנאי החורף הקשים בתוך אוקראינה ומחוצה לה, בין אם בתרופות, מזון, חימום, פתרונות דיור ולינה, שירותי סיעוד ועוד".

מנכ״ל זק״א, דובי ויסנשטרן: "לצערי רוב העולם נכנסו לשאננות מהמלחמה באוקריאנה, הצוות שלנו שעדיין פועלים בשטח בכל עת ביחד עם ארגונים נוספים ומטפלים מידי יום במסירות רבה בניצולי שואה, קשישים ופצועים שנפגעו מהפצצות. אנו נרגשים מאוד לקראת טיסת החילוץ שתצא הלילה עם כ100 מחולצים, זה מסמל את הגבורה של החלשים על הגיבורים בחג החנוכה".

"כשהיו אזעקות הדבר היחיד שיכולתי לעשות הוא להסתתר מתחת לשמיכה. הייתי תלויה רק בחסדיהם של אחרים. אני אסירת תודה על נס חנוכה הפרטי שלי", אומרת אלה סמירנובה, המרותקת למיטתה שעלתה עם הטיסה המיוחדת.

צילום: יוסי זליגר, הקרן לידידות
צילום: יוסי זליגר, הקרן לידידות
צילום: יוסי זליגר, הקרן לידידות
צילום: יוסי זליגר, הקרן לידידות
צילום: יוסי זליגר, הקרן לידידות
צילום: יוסי זליגר, הקרן לידידות

Back to top button