בריאותמבזקים

הרשת גועשת שוב. האם המידע לפייזר תמורת חיסונים כן כלל מידע רפואי וגנטי?

מאז פרוץ מגפת הקורונה ובפרט מאז שישראל היתה הראשונה לקבל את החיסונים הראשונים של חברת פייזר, תהו רבים מה המחיר שישראל "שילמה" כדי להיות הראשונה לחסן את אזרחיה. לא אחת נאלצה המדינה להשיב לעתירות ודחתה את הטענות לפיהן הממשלה התחייבה לספק לפייזר מידע רפואי של המתחסנים בישראל, לצורך המשך פיתוח החיסונים ולשם מחקרים שהיא ערכה, או עורכת, על תופעות הלוואי והשפעות אחרות של החיסון.

ביממה האחרונה פורסם ראיון שערך ג'ורדן פיטרסון, הפרופסור לפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת טורונטו, עם ראש הממשלה מיועד בנימין נתניהו, שהיה כזכור גם ראש הממשלה שביצע את ההסכם עם פייזר בתחילת המגפה.

הראיון הזה עורר כעת את הרשתות החברתיות בנושא המידע הרפואי של אזרחי ישראל ושוב העלה את החשש שישראל מסתירה מידע מאזרחיה. הקיצונים שבמגיבים אף ציינו לאור הראיון שיתכן מאוד והמידע שמסופק או סופק בעבר כולל לא רק נתונים סטטיסטיים אלא מידע רפואי ממשי ולמעשה אזרחי ישראל "הם שפני הינסיון".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המגיבים מסתמכים כאמור על דברי נתניהו בראיון.

צילום מסך מתוך עמוד הטוויטר של ג'ורדן פיטרסון

להלן דבריו של נתניהו בראיון הזה: "יצאנו מהקוביד ראשונים. תיארתי את זה בספר שלי ובשיחות עם אלברט בורלא מפייזר. אני שכנעתי אותו לתת לישראל הקטנה את החיסונים הדרושים כדי להוציא אותנו מהקוביד. הסיבה שיכולתי לעשות זאת היא כי יש לנו מסד נתונים רפואי של 98 אחוז מהאוכלוסיה שלנו…. ל98 אחוז יש רישומים רפואיים דיגיטליים וכרטיס קטן ולכל מקום שאתה הולך, בכל בית חולים בישראל אתה מעביר אותו ואתה יודע הכל על החולה למשך 20 השנים האחרונות. אמרתי נשתמש בזה כדי לומר לך מה החיסונים עושים לאנשים לא בודקים עם הזהות האינדיבידואלית אלא סטטיסטית. מה עושה לאנשים עם דלקת קרום המוח או יתר לחץ דם וכו'. אתה רוצה לדעת את זה. אז ישראל היתה אם תרצו למעבדה של פייזר וכך עשינו זאת".

עוד מהראיון: "יצאנו ומסרנו מידע לעולם בפרסום במגזינים רפואיים וכך הלאה. זה מסד נתונים שיש לנו. אני מתכוון לבנות מסד נתונים של תיעוד רפואי של האוכלוסיה. מסד נתונים גנטיים-גנום. נבקש (מהאנשים) תתנדב לתת דגימת רוק, אולי גם נשלם…., וכך יהיה רישום גנטי על רשימה רפואית של אוכלוסיה חזקה… זה מנוע חזק מאוד… ".

נתניהו הסביר כי ניתן יהיה לתת לחברות פארמה או חברות רפואיות להריץ אלגוריטמיים והמטרה היא לעודד בקדימות חברות ישראליות כדי ליצור תעשיה ביוטכנולוגית "שלא נשמעה כמוה" כדבריו.
כאמור, רבים הגיבו לדברים. יש שהביעו פליאה, אחרים תקיפים יותר פרסמו פוסטים שטוענים כי אף אזרח שקיבל חיסון לא חתם על טופס "הסכמה מדעת להשתתפות בניסוי גנטי. "אף אחד לא זכה לראות עלון מפורט של זריקת פייזר, דבר אלמנטרי שמגיע אפילו עם כדורי אקמול". רבים הביעו חשש מסחר במידע גנטי, חדירה לפרטיות, ועוד.

נציין כאמור כי כבר בעבר משרד הבריאות הצהיר לא אחת שההסכם עם פייזר הוא על שיתוף פעולה לאיסוף מידע אפידמיולוגי. במסגרתו הבטיחה חברת החיסונים פייזר למדינת ישראל אספקת חיסונים ובתמורה תתן מדינת ישראל לפייזר מידע אפידמיולוגי המאפשר לה להעריך את אפקטיביות החיסון.

Back to top button