מבזקיםפוליטי / מדיני

לאחר שנחשף ההסכם: "אני לא ישן בלילה ומתריע מפני איום קיומי על מדינת ישראל"

ההסכם הקואליציוני בין סיעת הליכוד לבין סיעת יהדות התורה לכינון הממשלה ה- 37 נחתם ביום רביעי האחרון ונחשף לציבור לאחר שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הודיע אמש לנשיא המדינה כי "עלה בידו".

ההסכם שמונה 128 סעיפים ועוד נספח שעוסק במוסדות החינוך המונה 12 סעיפים סחף ביקורת רבה ואף קריאות חריגות מצד פוליטיקאים, כמו למשל זו של סגן השר וחבר הכנסת לשעבר אביר קארה ששיתף את חבריו בקבוצת הוואטסאפ שלו: "כל מי שלא הבין למה אני לא ישן בלילה ומתריע מפני איום קיומי על מדינת ישראל קיבלנו שיעור מיהדות התורה המפלגה הכי אנטי ציונית ומסוכנת מסוכנת פי כמה מהרשימה המשותפת ומכל איום צבאי פשוט סכנה קיומית למדינת ישראל. אני מנתח את ההסכם שנעשה מולם וזה פשוט מכירת חיסול למדינת ישראל.

צילום מסך קבוצת וואטסאפ "אני שולמן"

עיקר הסעיפים בהסכם עוסקים בענייני דת ומדינה, כלכלה וחינוך. בסעיף 18 בהסכם נקבע כי עד להעברת תקציב לשנת 2023 תושלם חקיקת חוק יסוד: לימוד תורה הקובעת שלימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי. במקביל, יושלם תיקון לחוק שירות הביטחון להסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נקבע בהסכם כי ערך נקודה בתקציב הישיבות לא יפחת מ-653 ש"ח כך שישולם לבחור ערך נקודה ולאברך ישולם 1.8 ערך נקודה. תקציב הישיבות בכללותו יוכנס לבסיס התקציב וערך הנקודה יעודכן בהתאם למדד.

כזכור בג"ץ הכריע בעבר בנוגע להכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח ובעקבות כך יהדות התורה הכניסה סעיף מיוחד בו נכתב: "הממשלה תחוקק חוק המסמיך את מנהלי בתי החולים לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים בחג הפסח."

צילום: דוב בער הכטמן

כמו כן סוכמו מספר סעיפים בנוגע למשפט ומשילות. בסעיף 49 בהסכם נקבע כי "כל סיעות הקואליציה יתמכו בכל הצעות החוק, לרבות בחוקי יסוד ובתיקונים לחוקי יסוד, כפי שיוצעו על ידי שר המשפטים, ושיעסקו, בין היתר, בהסדרת מערכת היחסים שבין הרשויות ובסמכויותיהן, ובפרט במערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט ובית המשפט העליון ובשיטת בחירת השופטים. כל זאת לשם השבת האיזון הראוי בין הרשויות. החקיקה כאמור תכלול גם חקיקת חוק יסוד: החקיקה ופסקת התגברות. כל הצעות החוק שעניינן הנושאים הנזכרים בסעיף זה תקבלנה עדיפות מוחלטת ומלאה, בכל מקרה ונסיבות, על פני כל חקיקה אחרת, לרבות בכל הקשור לקדימות ראשונה בהעלאת הצעות למליאה מיד עם הנחתן בכנסת ובהשלמת הטיפול בהן בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת לפני כל דיון בכל הצעת חוק אחרת המונחת על שולחן הוועדה. האמור יחול בכל הקריאות."

ישנם סעיפים נוספים בהסכם שמתייחסים לחוק השבות, תעדוף בניית כיתות, גנים ומעונות במגזר החרדי (יתווספו 700 כיתות לשנה), השתתפות המדינה בתשלומי מעונות היום, צהרונים ומשפחתונים. בעניין דיור, בינוי ושיכון נקבע בהסכם כי משרדי השיכון והפנים, בשיתוף רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון, יגישו לממשלה בתוך 90 יום הצעה למיקומו של ישוב עירוני חדש בעל צביון חרדי.

סעיפים נוספים בהסכם עוסקים באיכות הסביבה, תקשורת ותעסוקה. בסעיף 114 נכתב כי "הממשלה תתקצב סך של 15 מיליון ש"ח להפעלת תכנית חומש לשילוב מיטבי של האוכלוסייה החרדית בשירות המדינה ברוח החלטת הממשלה 869 להקמת עתודת מצטיינים לשירות המדינה ותפעל להקצאת תקנים ייעודיים עבורם, בשיתוף נציבות שירות המדינה."

בנספח שצורף להסכם בנוגע לחינוך צוין כי "החל משנת 2023 ,יושוו כל התקציבים למוסדות החינוך של המגזר החרדי (לרבות מעונות, גני ילדים, בתי ספר, סמינרים, תרבותיים יחודיים, רשתות החינוך העצמאי ומעיין החינוך, צהרונים, בי"ס של החופש, תוכניות העשרה, הזנה, הסעות וכו'). שכר המורים, הגננות והסייעות בחינוך החרדי יושווה לשכר בחינוך הכללי בכל רכיבי השכר, לרבות באמצעות תוכניות אופק חדש ועוז לתמורה שיותאמו למגזר החרדי ובכל עדכוני השכר (לרבות הסכמים קיבוציים). כמו כן תושווה הזכאות לתוכניות שונות כגון תוכניות העשרה ושילוב. ככל שיש צורך בכך, תקודם חקיקה שתאושר עד להעברת תקציב 2023. כלל התיקונים ייכנסו לבסיס התקציב, ויעודכנו מדי שנה בהתאמה לתקצוב כלל התוכניות, התקציבים, והפעולות של משרד החינוך."

העיתונאי החרדי בני רבינוביץ וכתב העיתון יתד נאמן מתח ביקורת על כלי התקשרות בישראל שדיווחו על ההסכם שנחתם בין היהדות התורה לסיעת הליכוד והבהיר כי מדובר ב"שקר חצוף". בציוץ בעמוד הטוויטר שלו כתב רבינוביץ: "לשקר במצח נחושה מהמקפצה. סיעת "יהדות התורה" מורכבת מ-2 מפלגות; דגל התורה ואגודת ישראל. אגודת ישראל חתמה. דגל התורה ממש לא ולא. לכתוב שנחתם הסכם בין הליכוד ל"יהדות התורה", הוא שקר חצוף."

ההסכם המלא בין הליכוד ליהדות התורה

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

 

Back to top button