צרכנות

אפשרות להרוויח גם כשהשוק בירידה? מה זה שורט (מכירה בחסר) ואיך זה עובד?

קרדיט תמונה: shutterstock

המניה קורסת, והמשקיע שמח עד הגג? הכירו את שיטת המכירה בחסר שמבוססת על יצירת רווחים מניירות ערך שערכם יורד

השיטה המסורתית המקובלת להשקעה, מושתתת על רכישת ניירות ערך ויצירת רווח כתוצאה מעליית השווי שלהם או הנאה מריביות ודיבידנדים. צורת החזקה כזו בניירות הערך נקראת פוזיציית לונג. מנגד, ישנה שיטת השקעה שבאמצעותה משקיעים ובכלל זה בתי השקעות מסוגלים לייצר רווחים גם כשניירות ערך יורדים בערכם. מדובר במנגנון שקיים כבר מאות שנים, החל מראשית התהוותם של שווקי המניות הראשונים בהולנד במאה ה-17, המאפשר להפוך את סדר הפעולות רכישה>מכירה, ובכך לאפשר בתנאים מסוימים לסוחרים ולבתי ההשקעות להפיק רווחים גם ממניות שיורדות.

מכירה בחסר, או בשפה עממית "שורט", היא שיטת מסחר שבה מי שצופה ששווי מניה עומד לרדת משמעותית בערכו, יכול לבצע פעולות שיאפשרו לו להרוויח מהמצב ככל שמחיר המניה אכן ירד. בכתבה זו נציג תיאור כללי כיצד השיטה עובדת, שימושים מפורסמים שנעשו בה ומאפיינים מסוימים של השיטה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מה היא מכירה בחסר, וכיצד היא עובדת

אם נפשט את המסחר בשוק ההון, הרי שהוא כולל שלוש פעולות עיקריות: קנייה של מניות, החזקה במניות ומכירה של מניות. המשקיע ה"רגיל", קונה מניה שהוא סבור שערכה יעלה, לאור ניתוח מצבה הפיננסי של החברה, השוק שבו היא פועלת והפוטנציאל שלה לייצר רווחים. כשהמשקיע חושב שהמניה הגיעה למיצוי העליות או שקורה אירוע שצפוי לחתוך בשווי שלה, הוא מוכר אותה. עד אז היא מוחזקת בתיק ההשקעות שלו.

מכירה בחסר הופכת את סדר הפעולות. הסוחר למעשה מקבל נייר ערך בהשאלה, ומוכר אותו בשוק במחיר שלהשקפתו הוא אטרקטיבי לאותו הרגע. ככל שחלה ירידה בערך הנייר כפי שצפה הסוחר, הוא רוכש אותו בחזרה במחיר זול יותר, ומחזיר אותו למשאיל. הפער בין מחיר המכירה הראשונה למחיר הרכישה בחזרה – הוא הרווח שמייצר הסוחר. זה שורט, ועכשיו הסוחר שלנו הוא "שורטיסט".

הנעלם במשוואה הזו הוא הבעלים המקורי של נייר הערך – מי שמשאיל לשורטיסט את הנייר. אלו הם פעמים רבות גופים גדולים שמחזיקים בתיקי השקעות עצומים ומגוונים – בנקים, קרנות נאמנות, בתי השקעות או חברות תעודות סל. עבורם לא מדובר בסיכון גדול – כי השורטיסט משאיל ומחזיר את אותה המניה, ומציג ביטחונות יציבים למקרה שהשורט לא יעבוד והוא לא יוכל להחזיר למשאיל את הנייר.

השורטים המפורסמים בעולם

במרוצת השנים יצא למכירה בחסר שם של מהלך נועז, שנעשה מתוך אמונה ועל ידי מומחים ממולחים שיכולים לחזות את העתיד. בפועל, זהו כלי נפוץ למדי עבור בתי השקעות ומשקיעים גדולים אחרים, שמשתמשים בו כדי לגדר סיכונים ולייצב את הפורטפוליו גם בתקופות של שוק אדום.

אחד התורמים הגדולים ביותר למיתוס שנוצר סביב מהלך השורט הוא סרט הוליוודי שיצא ב-2015 בשם "מכונת הכסף". הסרט מבוסס על סיפור אמיתי, של חבורת משקיעים שצפו את קריסת השווקים במסגרת משבר הסאב-פריים שהתרחש בארה"ב ב-2008.

חבורת המשקיעים, ובראשם המשקיע המפורסם ד"ר מייקל ברי, מזהים סוג מסוים של ניירות ערך שערכם עומד לקרוס – שטרות חוב מגובי משכנתאות (MBS) שהתבססו על הלוואות לא בטוחות, ונכנסו לפוזיציית שורט על אותם ניירות. לאחר קריסת ניירות הערך האלה ואיתם כמעט כל שוק ההון והפיננסים העולמי, החבורה הרוויחה מיליונים – בין האנשים היחידים שיצאו מורווחים ממשבר 2008.

סיפור מפורסם נוסף שבו מעורבת פעילות שורט, הוא פרשת GameStop שהתרחשה בינואר 2021. באותו חודש, אלפים רבים של גולשים באתר הפורומים רדיט תיאמו קנייה מאסיבית של מניות חברת GameStop. החברה היא קמעונאית של משחקי מחשב ומוצרי אלקטרוניקה, שמכירותיה, רווחיה ושווי מנייתה רשמו ירידה מתמדת לאורך השנים האחרונות. הרכישה המתואמת הקפיצה את מחיר המניה בלא פחות מ-1,500%, וסידרה רווחים לחלק מהגולשים.

אבל המטרה האמיתית של המהלך היה לבצע מה שנקרא לעתים "שורט סקוויז" – העלאת מחיר המניה שאותה מישהו אחר מחזיק בעמדת שורט. במקרה הזה, בתי השקעות ענקיים ומנהלי קרנות הון (גידור) גדולות החזיקו נתחים גדולים מ- GameStop בשורט. העלייה הפתאומית במחיר המניה הסבה לאותם גופי ענק נזק כספי, לאור העובדה שכעת נאלצו לרכוש במחיר יקר במיוחד את המניה שהיה חייבים להשיב למשאיל. אגב, פעולות מתואמות כפי שהיה באירוע הזה עלולות להיחשב ללא חוקיות בשווקים רבים.

מאפייני שיטת המכירה בחסר

מאפיין עיקרי של שיטת המכירה בחסר סובב סביב היותה מהלך שהפוך לכיוון השוק. הוא מאפשר לשוק ההון לשמור על איזון כשהוא מציע אפשרות לייצר רווחים גם כשהשווקים יורדים. בנוסף, הוא מעניק לסוחרים פרטיים ולגופים מוסדיים יכולת להתמודד עם מצבים מאתגרים, כשנראה שאין אפשרויות לרווחים בשוק והוא מאפשר לבנות אסטרטגיות מתוחכמות לגידור. בשורה התחתונה: איזון שוק ההון בכללותו ואלטרנטיבה למשקיעים.

מנגד, עיסוק בשורטים הוא עניין לסוחרים מנוסים, והסיבה היא הסיכון שמסחר כזה מגלם בתוכו. כשסוחר נמצא בפוזיציית לונג, ההפסד המקסימלי שלו יכול להיות 100%, זאת אומרת אובדן ההשקעה כולה. לעומת זאת בפוזיציית שורט, ההפסד אינו מוגבל מכיוון שהעלייה במחיר המניה אינו מוגבל וכמו במקרה גיים סטופ הוא עלול להידרש לרכוש נייר שעלה מאות אחוזים. בשורה התחתונה: השקעה בסיכון גבוה.

לסיכום

מכירה בחסר היא דפוס פעולה הקיים בשוקי ההון בעולם מאז ומתמיד ונמצא בשימוש של גופים פיננסיים גדולים ככלי מתוחכם להנות ממצבי שוק שונים, אך חשוב להבין כי העיסוק בו כרוך בסיכון רב (כל הכוכבים צריכים להסתדר כדי שהמהלך יעבוד) ועל כן רצוי שיישאר בידי המומחים.

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

Back to top button