על פי חוות דעת של איגוד לשכות המסחר, אין צורך ששר האוצר יחתום על צו חדש להפחתת מס הבלו. מסתבר כי בגלל חילופי השלטון, הצו הנוכחי תקף עד ה-15 בפברואר 2023.
כזכור, בשל התייקרות הדלק בשנה האחרונה, שר האוצר אביגדור ליברמן חתם על צו המפחית את מס הבלו על הדלק. בכך מותנו העליות ובחלק מהחודשים מחירו אף ירד. הצו האחרון להפחתת מס הבלו עליו חתם ליברמן היה בסוף חודש נובמבר האחרון ותוקפו הינו עד לסוף שנת 2022.
לכאורה, בשל העובדה כי אין שר אוצר שיחתום על צו חדש להפחתת מס הבלו, הצו יפקע וההטבה לציבור תסתיים ב-31 בדצמבר. כתוצאה מכך, מחירו של הדלק צפוי לעלות בכ-30 אגורות לליטר, החל מראשון בינואר 2023. זאת בנוסף לעליית מחירי הדלק העולמית שהתרחשה במהלך דצמבר. על פי ההערכות, מחירו של ליטר בנזין צפוי לחצות את רף ה-7 שקלים.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
אולם, במכתב דחוף שהוציא עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לשר האוצר ליברמן, טוען לין כי מדובר בטעות וכי אין צורך בהוצאת צו חדש על ידי שר האוצר. "סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת מונה שורה של מצבים בהם מוארך תוקפם של חיקוקים שאמורים היו לפקוע" אומר לין. "אחד מהם נוגע למצב בו צו היה אמור לפקוע בשלושת החודשים הראשונים מכינונה של כנסת חדשה. על פי חוק היסוד, במצב כזה החיקוק מוארך אוטומטית לתקופה של שלושה חודשים".
הכנסת החדשה הושבעה ב-15 בנובמבר, ועל כן, באיגוד לשכות המסחר טוענים כי הצו המורה על הפחתת הבלו על הדלק תקף עד עד ליום 15 בפברואר 2023 מבלי שיהיה צורך בכל פעולה אקטיבית אחרת.
באיגוד לשכות המסחר טוענים כי הארכה האוטומטית של הוראת השעה תקפה גם לגבי שורה ארוכה של מכסים ומסי קניה שהופחתו על כמות גדולה מאוד של מוצרים ובכלל זה מוצרי צריכה, מוצרים תעשייתיים, חומרי גלם ועוד. "הפחתות אלה נעשו בדרך של הוראת שעה שאמורות היו לפקוע בסוף החודש, אבל מכוח הוראת סעיף 38 לחוק היסוד ממשיכות גם הן בתוקפן עד למחצית פברואר. כך צריך לנהוג גם עם מס הבלו על הבנזין והסולר" אומרים באיגוד.
לדברי לין, "אין סיבה להמשך ההכבדות על יוקר המחיה. לכן, אני קורא לשר האוצר להנחות, אישית, את רשות המיסים להיערך להארכת הוראת השעה בהתאם".
בכל מקרה, באיגוד לשכות המסחר אומרים כי "במידה והאוצר יתנגד להארכתה בפועל של הוראת השעה, יש להעביר את הנושא להכרעת היועצת המשפטית לממשלה."