מבזקיםפוליטי / מדיני

"העברת 2.8 מיליון פלסטינים לאחריותנו יהיה אירוע רע מאוד לישראל עד כדי סיכון המפעל הציוני"

הרמטכ״ל לשעבר רא״ל (מיל׳) ח״כ גדי איזנקוט, נשא היום (שלישי) דברים במליאת הכנסת, בנוגע לביקורת על ראשי מערכת הביטחון.

מדברי איזנקוט: "השילוב בין החוקים שעוברים בימים האלה ובין ההסכמים הקואליציוניים יובילו לפגיעה בביטחון. מקווה ששכר הלימוד יהיה קטן ושיהיה את האומץ להודות בטעות ולתקן מוקדם ככל האפשר. הכלל במנהיגות זה לנסות להשאיר את המורכבות אצלך וליצור עד כמה שאפשר בהירות ומיקוד אצל הכפוף אליך ולתת לו תנאים מיטביים להצליח במשימה שלו. זה לא קורה במקרה הזה. אלא ההפך. "

"יש שלוש החלטות מוטעות מהיסוד:
1. העברת מתפ"ש ומנהל אזרחי לכפיפות שר נוסף שאינו במשרד הביטחון
2. הכפפת פלוגות מג"ב לשר לביטחון לאומי – מתקשה מאוד לראות את זה עובד כמי שעשה הרבה שנים ביו"ש ממג"ד עד מפקד יהודה ושומרון.
3. וההמצאה החדשה – מינוי הרבצ"ר על ידי ועדה חיצונית." הוסיף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמר איזנקוט: "הבחירות הסתיימו בהכרעה ואני מכבד את תוצאות הבחירות. אני מסתכל די בהשתאות, ויש פה עניין שיטתי – לפני חודש ראש שב"כ הוא מושא להתקפה. אותם אנשים שבועיים אחרי זה מסתערים על המפכ"ל והיום הם מסתערים על הרמטכ"ל. מה הם רוצים להשיג? המפקדים האלו שכל אחד שירת את ישראל 30-40 שנים קמים בבוקר ופתאום הופכים לאויב בעיני חלק מהאנשים. הרצון לשסות את החיילים במפקדים. "

"מציע לעשות ריסייט, לכבד את האנשים, לדרוש מהם, לבקר אותם אבל לכבד. כאחד שעשה את אחד מהתפקידים הללו, ופעל רק משיקולים ממלכתיים ומקצועים ועמד בפני התקפות של הדרג הממונה עלי. זה לא ראוי ולא רצוי. כדאי מאוד שתלמדו מאירועי העבר – האופן שבו ח"כים, שרים, וראש הממשלה פועלים נגד ראשי הארגונים – זה לא מתקבל על הדעת, תופעה מאוד לא רצויה, ממליץ להעביר אותה לחיינו. במקום לנהל דיון מעמיק, שבו שואלים מה משרת את האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל, מחלקים ומחברים מתוך צורך פוליטי, שאני לא מבין אותו. אפשר היה אחרת. אפשר לשבת עם גורמי מקצוע. אפשר היה ללמוד ממנהיגי העבר. אצל רבין היה פורום יש"ע. היה אפשר לעשות פורום יו"ש בראשות רוה"מ, שר ביטחון, סמוטריץ', בן גביר– יחתמו על הסכם וינהלו שיח ולא יפרקו את מערכת הביטחון. להשאיר את המורכבות למעלה ולא למטה. במקום זה עושים הסכמים בחצי קריצה ויוצרים אנדרלמוסיה מיותרת." הוסיף.

עוד אמר איזנקוט: "בהעברת המתפש והמנה"ז לשר אחר לא מוצא שום הגיון אלא צורך פוליטי קצר טווח. אלא אם יש כוונה נסתרת להביא לפירוק המנה"ז להביא למציאות כאוטית ביו"ש, לדרוש כניסה לשטחי A, לפרק את הרשות ולקחת אחריות על 2.8 מיליון פלסטינים. יש אמירות ברורות בנושא של בן גביר וסמוטריץ' שיאמר לזכותם אומרים את זה בגלוי. העברת 2.8 מיליון פלסטינים לאחריותנו יהיה אירוע רע מאוד למדינת ישראל עד כדי סיכון המפעל הציוני. הכפפת פלוגות מגב לשר הבט"פ נראית לי כמו החלטה שהתקבלה בקלות דעת וחוסר הבנה – יש 18 פלוגות שיש להם תפקיד מרכזי לאורך עשרות שנים. הם אלו שפועלים בסביבה המורכבת של חברון. ובלעדיהם אני מתקשה לראות כוחות סדירים לוקחים את המשימה הזו – החיכוך יוצר אתגרים ענקיים שלפלוגות מגב יש מיומנות גדולה יותר. זו תהיה טעות, זו החלטה כל כך מטופשת שאני מתקשה לראות אותה קורית."

לסיום, אמר: "בדיונים על פקודת המשטרה הדברים נשמעו אבל לא הייתה הקשבה לצערי. היה אפשר להוציא חוק טוב יותר. אציג את הנושאים שהיה נדרש להכניס לחוק:
1) "המשטרה נתונה למרות הממשלה" – היה חייב להוסיף מילה אחת "ולחוק". כתוב לשב"כ אין סיבה שלא יהיה כתוב למשטרה. כמו כן, חשוב שיהיה כתוב "ללא נגיעה פוליטית ומפלגתית". המרכיב החשוב ביותר ביכולת של משטרת ישראל לממש את יעודה זה אמון הציבור. בלי אמון הציבור אין לה סיכוי להיות אפקטיבית.
2) כפיפות: ראוי להכניס לחוק שהועדה לביטחון לאומי היא גם ממונה על המשטרה.
3) נכון להכניס את מינוי המפכל ל4 שנים. זה עושה מתיחויות לאורך שנים."

גדי איזנקוט
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button