מבזקיםפוליטי / מדיני

מיד לאחר שאושר בכנסת: התנועה לאיכות השלטון בעתירה לבג"ץ על חוק בן גביר

התנועה לאיכות השלטון עתרה לפני זמן קצר (רביעי) לבג"ץ נגד השינויים המכפיפים את המשטרה לדרג הפוליטי, זמן קצר לאחר שאלה אושרו בכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית.

לטענת התנועה תיקון החוק, אשר עבר בכנסת באופן חפוז ונמהר, יפגע פגיעה אנושה בעקרונות דמוקרטיים בסיסיים כגון השוויון בפני החוק ועצמאות המשטרה, יוביל לפגיעה בזכויות חוקתיות באופן שאיננו מידתי ושאיננו הולם את ערכיה של מדינת ישראל, ויגרום לפגיעה קשה באמון הציבור במשטרה ובלגיטימציה הציבורית לפעולתה – אשר מהווים יסוד הכרחי לפעולתה וליכולתה לבצע את תפקידה.

התנועה מציינת בעתירתה את דברי שופטי העליון פוגלמן וחיות, אשר כתבו בפסקי דין בעבר כי השמירה על עצמאותה ועל אי תלותה של המשטרה היא "אחת הערובות המובהקות לקיומה של הדמוקרטיה בישראל", והיא סממן מרכזי ובסיסי של דמוקרטיה, אשר שלטון החוק בה איננו מבחין בין אזרח לאזרח, בין עשיר לעני, בין חזק לחלש ובין גורם פוליטי לגורם שאינו פוליטי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לעמדת התנועה, התיקונים לחוק פוגעים פגיעה אנושה בעקרונות דמוקרטיים בסיסיים, כגון השוויון בפני החוק ועצמאות המשטרה, ויובילו לכך שהסמכות לפגוע או להגביל זכויות חוקתיות, אשר הכרחית לפעילותה של המשטרה לאכיפת החוק ולביצוע תפקידיה הנוספים, תעבור לידיו של גורם פוליטי. בנוסף, כל אלו יובילו לפגיעה באמון הציבור במשטרה, לתיוגה כמשטרה פוליטית אשר נעדרת לגיטימציה לפעול. התנועה סבורה ששינויים מרחיקי לכת שכאלה יש לעשות באופן שקול וענייני, ולא בחופזה ומבלי לנהל דיון מעמיק דיו כפי שהתנהלו הדיונים סביב שינויי חקיקה אלה.

התנועה עומדת בעתירתה על ממספר הבדלים מהותיים בין הצבא לבין המשטרה – העיקרי שבהם הוא העובדה שהמשטרה פועלת בקרב אזרחים בעוד הצבא פועל כנגד איומים חיצוניים. הבדלים אלו שומטים את הקרקע תחת ההצדקות לתיקון החוק, ולעמדת התנועה מצדיקים את השמירה על עצמאות המשטרה באופן ייחודי ומובהק מהדרג הפוליטי.

עו"ד דר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "שינוי פקודת המשטרה הוא עוד כרסום ביסודות הדמוקרטיה, כחלק מטיפולי ההמרה הבזויים שיהפכו את מדינת ישראל ללא דמוקרטית ולא ליברלית. הקלות הבלתי נסבלת בה שונו חוקים ונערכו תיקונים עם השפעות משטריות משמעותיות ללא דיון ובחיפזון מעמידה בסכנה את הבית הלאומי שאבותינו בנו כאן. אנו נעמוד איתן מול כל מבקשי רעתה של מדינת ישראל, ולא ניתן להם להוביל אותנו לחורבן בית שלישי".

עו"ד אליעד שרגא - ראש התנועה לאיכות השלטון - נואם - הפגנה
ארכיון. צילום: התנועה לאיכות השלטון

Back to top button