מבזקיםתנועה ותחבורה

דו״ח ״עובדים בפקק״ של ארגון 15 דקות: ישראל רק מעודדת שימוש ברכב במקום לייעל את התחבורה

יעילות התחבורה בישראל בשפל וזה לא חדש. מזה למעלה מעשור קמות ממשלות שמקימות ועדות שמציעות פתרונות ובסופו של דבר הכל נתקע. בין היתר בשל ביורוקרטיה, או תכנון לקוי, או בשל גורמים כאלו ואחרים שמנועים מאינטרסים. הפתרון המרכזי היה ונותר שיפור התחבורה הציבורית והפיכתה לכדאית כדי שהאזרחים יוכלו להשתמש בה על חשבון הרכב הפרטי.

עד כמה מדינת ישראל באמת מעודדת ויתור על הרכב הפרטי ומעבר תחבורה ציבורית ושיתופית? על פי נתוני סקר "היוממות", שהוצג היום (רביעי) ושנעשה בשיתוף 7 רשויות במסגרת פרויקט ״מהיר לעבודה״ של ארגון 15 דקות לקידום התחבורה הציבורית בישראל, נראה שלא כל כך ואפילו רק ההפך – למרות בעיית הפקקים (שעולה עשרות מיליארדים למשק בשנה), המדיניות הקיימת רק מתמרצת את העובדים להחזיק ברכב הפרטי, וזאת על אף שהם מעוניינים בפתרונות אחרים ויעילים יותר.

לסקר השיבו כ-1,000 עובדים בשטחי הרשויות בגוש דן: הרצליה, חולון, אור יהודה, נתניה, ויהוד-מונוסון. המשתתפים נשאלו על דפוסי ההגעה שלהם לעבודה, על החלופות ומידת ההיענות אליהם, ועל החסמים במעבר מהרכב הפרטי אל תחבורה ציבורית/ הסעות/ תחבורה רכה. מסך כל הנשאלים, 69.6% מגיעים לעבודה ברכב פרטי, 24.1% מגיעים בתחבורה ציבורית, 3% באופניים או קורקינט, ורק 0.8% מקבלים הסעה מטעם מקום העבודה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מבין הנשאלים שהשיבו כי הם נוסעים ברכב פרטי לעבודה, 54% השיבו כי הם היו בוודאות מוכנים להשתמש בחלופה אחרת במידה והיא הייתה טובה מספיק, 25% השיבו שאולי היו מוכנים להשתמש בחלופה אחרת. רק 21% השיבו כי לא היו מוכנים להשתמש בחלופה אחרת. המשמעות: רוב גדול בציבור (כ-80%) היה מוכן לוותר במידה מסוימת על הרכב בפרטי בהגעה לעבודה. מתוך אחוז זה, 61% היו מעדיפים תחבורה ציבורית נוחה ויעילה, 23% היו מעדיפים בהסעה מטעם מקום העבודה, 11% היו מעדיפים הגעה באופניים/ קורקינט (תחבורה רכה), 4% היו מעדיפים נסיעה שיתופית (Carpool). כלומר, פוטנציאל המעבר מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית ולפתרונות אחרים הוא גדול – אך אינו מנוצל כלל.

עד כמה הוא אינו מנוצל? על פי הסקר, המדינה והמעסיקים רק מעודדים את העובדים להחזיק ברכב פרטי, במקום לעודד אותם להשתמש בפתרונות אחרים/ לספק להם כאלה. מבין הנשאלים השיבו כי הם מגיעים לעבודה ברכב פרטי, 73% מקבלים הטבות רכב מהעבודה. אילו הטבות? יותר מ-50% מקבלים הטבה חנייה חינם, 30% מקבלים הטבה של החזרי הוצאות על הרכב, 16% מקבלים הטבה של רכב מהעבודה כולל החזר הוצאות דלק. המשמעות היא ברורה – תמריץ לפקקים! במקום לספק לעובדים פתרונות הגעה לעבודה (שאינם הרכב), כאלו שהם גם ככה מעוניינים בהם, המדינה והמעסיקים ממשיכים לתמרץ אותם דווקא לרכב הפרטי, ובעצם דוחפים את כל מדינת ישראל עמוק יותר לפקק.

בנוסף לסקר, במטרה להבין מאיפה מגיעים העובדים לאזור התעסוקה שנבדקו, נעשה גם ניתוח מיוחד של הסקר הסלולרי שנערך בשנים 2018-2019, אשר בחן את היקף ואופי היוממות. לפי הניתוח מתוך כלל המגיעים לאזור התעסוקה בשעות הבוקר, כ-85% מגיעים מעיר אחרת (כלומר יוממים). אחוז זה מדגיש עד כמה בעיית הפקקים נובעת במידה רבה מהגעה וחזרה לעבודה, ועד כמה פתרון בעיה זו יסייע בהפחתת הגודש בכבישים.

בארגון 15 דקות ציינו כי זו הסיבה שהארגון שם לעצמו למטרה לקדם מדיניות שמתמקדת בנושא ההגעה לעבודה כפתרון למשבר הפקקים ולכן יזם את פרויקט ״מהיר לעבודה״ (הגעה ירוקה) שמסגרתו נערך סקר זה. ארגון 15 דקות רתם לפרויקט גם את משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה ונתיבי אילון – מתוך כוונה לקשר בין משרדי הממשלה, הרשויות ומעסיקים וזאת כדי לקדם שיתוף פעולה בין כל גורמים אלו ליצירת פתרונות יעילים ומתקדמים להגעה לעבודה, בהתאם לצרכי הציבור ועל פי נתוני הסקר.

היום התקיים כנס מיוחד במסגרתו הוצגו נתונים אלו, בהשתתפות מנכ״לית משרד התחבורה מיכל פרנק, מנכ״לית ארגון 15 דקות לרה פארן, ראש עיריית יהוד יעלה מקליס, נציגי הרשויות והחברות הגדולים במשק ובניהן: Solaredge, Vayyar, Wix, Playtika , Monday וגב ים.

הכנס סיכם תהליך של חצי שנה שבה ליווה ארגון 15 דקות את הרשויות המשתתפות ושיקף להן את הצורך בפתרונות הגעה לעבודה, תוך מתן הכשרה מקצועית. מלבד הצגת נתוני הסקר, הוצג בכנס מיזם ההסעות של 15 החברות הגדולות בתל אביב, התקיים פאנל בין מגזרי בשיתוף העיריות, משרד התחבורה והמעסיקים בנושא קידום הגעה ירוקה לעבודה כחלופה לרכב הפרטי, הוצגו פתרונות טכנולוגיים חכמים מטעם חברת הופאון HopOn לתמרוץ עובדים בהגעה באמצעות תחבורה ציבורית ושיתופית ועוד. כל זאת במטרה לחבר בין הגורמים השונים ולסייע לרשויות לקיים תהליך שבסופו יוכלו לספק פתרונות תחבורה יעילים עבור אזורי התעסוקה שלהן.

מנכ״לית 15 דקות לרה פארן: ״נתוני הסקר מצביעים באופן חד משמעי כי הציבור צמא לפתרונות תחבורה יעילים, ומוכן לעשות את המעבר הדרוש והבלתי נמנע מהרכב הפרטי לאמצעים אחרים, אך המדיניות בשטח לא מספקת לו אלטרנטיבה ראויה. המדיניות כיום רק דוחפת את ישראל עמוק יותר לפקק: חניות בחינם לרכב הפרטי במקום פתרונות של תחבורה מקיימת. הבעיה העיקרית הינה שאין 'בעל בית לנושא'. המשרד חייב כעת לספק רפרנט אזורי תעסוקה שיעסוק בתחום ויקדם מדיניות שתספק פתרונות. חשוב לי להבהיר, יצירת פתרון אחד בצורת קו אוטובוס היא לא מספקת ולא תביא לתוצאות הרצויות. יש להסתכל על אזורי התעסוקה בצורה הוליסטית יותר, ולכן הרפרנט צריך לעסוק גם בפתרונות תחבורה ציבורית, גם בתחבורה רכה, גם בהליכתיות וכן בקישוריות לתחנות הרכבת שלא קיימת מספיק כיום. כמו כן, הרשויות המקומיות חייבות לקדם את הנושא בכל הכוח, ולהקצות עבורו בעל תפקיד שיפעל עם המעסיקים בשטחי הרשות ואף יפעל לתמרץ ולהעניק הטבות למעסיקים שמקדמים פתרונות הגעה לעובדים. בנוסף, יש לתת לעובדים הטבות על הגעה בתחב״צ/הסעות ולא הטבות לרכב הפרטי, שרק מתמרצות את ההגעה בו״.

לרה פרן. מנכלי"ת "15 דקות"
צילום: "ארגון 15 דקות".

Back to top button