חדשות הארץמבזקים

פורסם דו"ח ראשון אודות סחר בבני אדם בישראל – הנתונים מדאיגים

היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים פרסמה היום (חמישי) דו"ח פעילות ראשון, הכולל חשיפת נתונים על תופעת הסחר בבני אדם בישראל בחמש השנים האחרונות, ומפרט את המאמצים של ממשלת ישראל במאבק בסחר בבני אדם ובתופעות של עבדות מודרנית בשנים אלו.

הדו"ח מפרט את פעילות יחידת התיאום יחד עם שותפותיה בתוך הממשלה ומחוצה לה, תוך עמידה על תחומי אחריותה השונים, יישום והטמעת המחויבות הבינלאומית של ישראל בתחום המאבק בסחר בבני אדם ומעקב אחר דפוסי הסחר בבני אדם, אשר זוהו בשנים האחרונות בישראל. כמו כן מפורטים מאמצי וצעדי משרדי הממשלה השונים למניעת, אכיפת ולמיגור התופעות ולמתן הגנה מרבית לקורבנות.

לאחרונה אישרה ממשלת ישראל את תכנית היישום של התוכנית הלאומית למאבק בסחר בבני אדם, המקיפה 14 משרדי ממשלה וגופים ממשלתיים רבים נוספים, להנעת מהלכים משולבים בכל מישורי המאבק בסחר בבני אדם, תוך קביעת מדדים ומחקר מלווה. במסגרת המחקר המלווה ייבחנו, לראשונה, היקפי תופעת הסחר בבני אדם בישראל לרבות דפוסי סחר ישנים וחדשים ומאפייני התופעות הללו בישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

להלן מספר נתונים מרכזיים מתוך דו"ח היחידה הממשלתית לתאום המאבק בסחר בבני אדם:

– בחמש השנים האחרונות הוכרו בישראל 325 קורבנות סחר בבני אדם, מהם 71% נשים, 28% גברים ו-1% קטינים/ות.

קורבנות סחר בישראל, בפילוח לפי סוג הסחר:
– זנות וניצול מיני 40%
– החזקה בתנאי עבדות 44%
– מטרות אחרות 16%

– בין 2017-2021 התנהלו בישראל 789 חקירות בתיקי סחר ועבירות נלוות (בממוצע כ-158 תיקים בשנה).

– הוגשו 155 כתבי אישום בעבירות בקשר לסחר בבני אדם, מרביתם בעבירות של סרסור וניהול בתי בושת, מהם 48 במהלך שנת 2021.

– הורשעו 99 נאשמים בתיקי סחר בבני אדם ובעבירות נלוות (בהם עבירות סחר למטרות זנות ועבירת עבודת כפייה).

– התקבלו 608 פניות של קורבנות סחר לסיוע המשפטי במשרד המשפטים לייצוג משפטי בהליכים אזרחיים ומנהליים הנובעים מביצוע העבירות, בהן תביעות לפיצוי מהסוחרים, קבלת אשרה למטרות שיקום וסיוע משפטי בהליכים לפי חוק הכניסה לישראל.

בין הפונים לסיוע משפטי:
– קורבנות סחר למטרות עבדות במהלך עבודה בישראל 32%
– קורבנות סחר למטרות זנות ועבירות נלוות 25%
– קורבנות מחנות העינויים בסיני 22%
– קורבנות כתות פוגעניות 19%

– חולקו 2.24 מיליון ש"ח מכספי קרן החילוט הייעודית לטיפול ברכוש שחולט ובקנסות שהוטלו בתיקי סחר בבני אדם והחזקה בתנאי עבדות – לקורבנות עבירות אלו ולארגוני חברה אזרחית המסייעים להם.

– מאז כניסתו לתוקף של החוק לאיסור צריכת זנות (10 ביולי 2020) חולקו כ-3,000 קנסות לצרכני זנות: 52% מהדו"חות חולקו באזור מחוז תל אביב, 31% במחוז מרכז, 16% במחוז חוף ו-1% במחוז דרום.

יש לציין כי חלק מצרכני הזנות שנאכף כלפיהם החוק החדש ביקשו לא לשלם את הקנס ולהמירו בהשתתפות בסדנה שיקומית: בשנת 2021 התקבלו 5 בקשות (מחודש אוקטובר 2021) ובשנת 2022 התקבלו 73 בקשות. מדובר בסדנה המופעלת על ידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים, הכוללת תכנים פסיכולוגיים וחינוכיים במטרה לפתח בקרב צרכני זנות מודעות לנזקים ולהשפעות השליליות של צריכת זנות על המעורבים במעגל הזנות.

מקרים של סחר בבני אדם בישראל שנחשפו בדו"ח:

– רשת סחר בנשים למטרות זנות כארגון פשיעה – הפרשה עסקה ברשת שפעלה להבאת נשים למטרות זנות ממדינות שונות. הנשים תודרכו כיצד לעבור את ביקורת הגבולות, הולנו בדירות שהפעילה הרשת, שהפעילה נהגים שהסיעו את הנשים אל הלקוחות וקיבלו בתמורה חלק מהאתנן. הוגש כתב אישום נגד הנאשמים בעבירות של סחר בנשים למטרת זנות, גרימה לעזיבת המדינה לשם זנות ובקביעה כי העבירות נעשו במסגרת ארגון פשיעה. בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע את הנאשמים בעבירות אלה במסגרת הסדר טיעון.

– העסקת ילדים בעבודות כפייה – בני משפחה ביישוב בדרום העסיקו בכפייה שישה קטינים בני 15-6 בעבודות במאפייה המשפחתית במשך פרקי זמן שונים, במהלך השנים 2018-2019. במהלך עבודתם שבוצעה לעיתים בשעות הלילה, הקטינים לא זכו להפסקות ולא לימי מנוחה, ושכרו של כל קטין עמד על 15-20 ש"ח ליום. כאשר הקטינים לא עמדו בהספקי העבודה שנדרשו מהם, הם הותקפו על ידי המעסיקים בסטירות, אגרופים ובעיטות, ואחד מהם אף הכה את אחד הקטינים באמצעות מקל וגרם לאותו קטין כאבים עזים. מפעם לפעם, הוכו הקטינים באמצעות כבל או כלי אחר שהיה בידי המעסיקים. הפרשה נחשפה כאשר אחד הקטינים הגיע לבית חולים עם שלוש מאצבעותיו גדועות לאחר שאלו נתפסו ונחתכו במכונת חיתוך הבצק. החקירה שנפתחה חשפה מקרה מזעזע, כפי שהוגדר על ידי השופטים, של העסקת ילדים ונוער בתנאי עבדות, שהובילה להגשת כתב אישום אשר ייחס לנאשמים עבירת החזקה בתנאי עבדות. לבסוף, הנאשמים הורשעו בהסדר טיעון בעבירת עבודת הכפייה ובעבירות אחרות שיוחסו להם.

– צעירה ממוצא בדואי הוכרה כקורבן סחר בבני אדם לאחר שהושאה בגיל 16 לגבר אלים שהתעלל בה, ולאחר גירושיה ממנו הושאה בשנית לגבר שהיה מבוגר ממנה בשנים רבות כאשתו השנייה, אשר אנס אותה בליל כלולותיהם והכה אותה, ולמחרת היום היא רצחה אותו ועל כך נדונה לעונש מאסר – לאחר שבקשתה של הצעירה להכיר בה כקורבן סחר נדחתה, עורכת דינה הגישה עתירה לבג"צ והעתירה התקבלה בחלקה – בית המשפט הכיר בכך שנישואי כפייה אינם מגבשים לכשעצמם את עבירת הסחר בבני אדם, אך ציין כי בחינת בקשתה התמקדה בחומר המצוי בתיק החקירה של עבירת הרצח שביצעה. בפסק הדין הובעה ביקורת על מנגנון הזיהוי וההכרה בקורבנות שהיה קיים באותה העת, והודגשה החשיבות של בחינת בקשות להכרה כקורבן סחר בבני אדם על ידי גורם בעל השכלה משפטית וזיקה לתחום.

שר המשפטים היוצא, גדעון סער, מסר: "המלחמה בתופעת הסחר בבני אדם נמצאת בליבת ערכי היסוד שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית. השנה אישרה הממשלה את תכנית החומש שהבאתי בפניה, הכוללת פעולות הכרחיות ומשמעויות רבות תוך הגברת שיתופי פעולה בין משרדים וגורמים ממשלתיים למניעת תופעות של סחר וניצול, וקידום זכויות הקורבנות והטיפול בהן. אני משוכנע שיישום תכנית החומש יביא למיגור התופעה ותציב את ישראל בחזרה בדירוג הגבוה ביותר בדוח מחלקת המדינה האמריקאית בנושא סחר בבני אדם".

מנהלת החטיבה החברתית במשרד המשפטים, עורכת הדין מורן שניידר (רוזנבלום), מסרה: "משרד המשפטים פועל רבות לקידום המאבק בסחר בבני אדם, ובין היתר הוביל לגיבוש החלטת הממשלה מספטמבר 2022, המאמצת את תכנית היישום הרב-שנתית לתוכנית הלאומית למאבק בסחר בבני אדם בישראל לשנים הקרובות. תכנית היישום מקיפה מספר רב של יחידות ומשרדי ממשלה, ומביאה לידי ביטוי את מורכבותה של התופעה ואת החשיבות במדיניות ופעילות מתואמת על מנת להיאבק בה, ולהביא למיגורה".

עורכת הדין דינה דומיניץ, המתאמת הממשלתית למאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים, אמרה: "תופעות הסחר בבני אדם לובשות צורות ופנים שונות ומשתנות באופן דינמי, אך הגרעין המשותף נשאר זהה – התייחסות לאדם כאל חפץ, או סחורה, במטרה להפיק רווח כלכלי או אחר מניצולו, שלילת חירות ושימוש בהם למטרות ניצול ושיעבוד שונות. יחידת התיאום, יחד עם גורמי ממשלה נוספים רבים, תמשיך לפעול ללא לאות לזיהוי התופעות החדשות ובנית כלים מתאימים, לאיתור הקורבנות, לפרישת רשת הגנה עליהם, לליוויים, לשיקומם, וליצירת מנגנונים אשר יסייעו במניעת הישנות התופעות".

התעללות - כליאה - קשירה - חטיפה - אישה - נערה - תקיפה - עבירות מין - מעשה מגונה
אילוסטרציה. צילום: Pexels

Back to top button