חדשות הארץמבזקים

לקראת הסילבסטר: ארגון 'בטרם' מזהיר מפני שתיית אלכוהול מופרזת של בני נוער

בערב השנה החדשה בני נוער נוטים לשתות אלכוהול. שתיית מופרזת מעלה את הסיכון להרעלת אלכוהול, תאונות דרכים או מעורבות בתקריות אלימות. האם לנו כמבוגרים יש אפשרות להשפיע עליהם לצמצם סיכונים? התשובה המשמחת היא – כן. ארגון בטרם לבטיחות ילדים עם מדריך חובה לכל הורה למתבגר או מתבגרת.

על פי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בחמש השנים האחרונות פנו למיון מעל 400 ילדים ובני נוער עקב הרעלת אלכוהול. מתוך סך הפניות למיון בימי הסילבסטר, רבע מהמקרים היו של בני נוער בני 14 בלבד. לאור הנתונים הקשים, בארגון בטרם מתריעים מפני שתיית אלכוהול מופרזת בקרב בני נוער, בעיקר לרגל חגיגות השנה האזרחית החדשה.

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים מסבירה על הסכנה: "מבחינה התפתחותית בני הנוער נראים כמו מבוגרים, ונהנים מעצמאות יחסית שמאפשרת להם לחוות קצת מעולמם של המבוגרים. אך להבדיל ממבוגרים שיודעים לווסת עצמם, אצל המתבגרים הגבולות פרוצים והם נוטים לקחת סיכונים מיותרים, בעיקר עקב לחץ חברתי. אלכוהול הוא גורם סיכון נוסף שעלול להביא לשיקול דעת מוטעה. בעיקר אצל בני נוער, הסיכון להגיע להרעלת אלכוהול גבוה יותר מאשר אצל מבוגרים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

למה בני נוער שותים יותר?
מבחינה פיזית אלכוהול משפיע על מתבגרים אחרת מאשר על מבוגרים. מצד אחד הם פחות חשים את ההשפעות לטווח קצר ולכן נוטים לשתות כמות גדולה יותר בתחושה ש"זה לא משפיע עליי". הרבה מאוד בני נוער נוטים "לתדלק" בשתייה יחד עוד לפני הבילוי, כך שמראש הם מתחילים את הערב עם כמות אלכוהול גבוהה. העובדה שהם אינם חשים את ההשפעה לטווח קצר גורמת לכך שהם מגיעים מהר מאוד לרמות גבוהות של אלכוהול. מחקרים הראו שאלכוהול פוגע ברמה קשה יותר במתבגרים. כלומר, אין להם סימנים מוקדמים כמו למבוגרים שמסייעים להם לקבל החלטה מתי לעצור, ולכן כאשר הם מתחילים לחוש את ההשפעה זה כבר בשלב שהם רווי אלכוהול. השפעת אלכוהול על מתבגרים יכולה לגרום לבחילות והקאות ועד אובדן הכרה שעלול להתמשך. במקרים קיצוניים הרעלת אלכוהול חמורה עלולה להסתיים גם במוות.

מלבד הסכנה להרעלת אלכוהול, שתייה מרובה טומנת בחובה סיכון נוסף לתאונות כתוצאה מנהיגה או רכיבה באופניים תחת השפעת אלכוהול. האלכוהול משפיע על שיקול הדעת ומאט את התגובה במצבי חירום ולחץ, כך שהם נוטים לקחת החלטות לא רציונליות גם כהולכי רגל. בסביבה בה יש ריבוי של בני נוער רווי אלכוהול, גם עולה הסכנה לאלימות על שלל גווניה.

המדריך להורה למתבגר או מתבגרת
לפעמים הורים לבני נוער חשים שאין להם דרך להתמודד מול הלחץ החברתי של ילדיהם, או מתנחמים במחשבה ש"גם אנחנו עשינו שטויות בגילם". זו גישה מוטעה מפני שמחקרים מוכיחים שלמרות המשקל העצום של השפעת בני גילם על קבלת החלטות, גם למשפחה ולהורים יש מקום רב בהשפעה על התנהגות המתבגר.
להבדיל מהנטייה הראשונית לאסור על המתבגרים לשתות, להגביל אותם או להטיל עליהם עונשים, התנהלות ודיבור מכבד ובגובה העיניים יכול לעשות את השינוי. המטרה היא לתת למתבגרים את הכלים לבחור בעצמם להתמודד עם הסיטואציה מתוך אחריות אישית. כדי לפתח במתבגרים תחושת אחריות פנימית, חשוב לתת הסבר הגיוני למגבלות ולאיסורים. המודל המתאים הוא של “הורות זהירה”, כלומר להיות מעורבים ואכפתיים, אך לא מגוננים מדי או שתלטניים.

כיצד אנו מנהלים את השיחה?
1. שיחה בגובה העיניים – יוצרים עם בני הנוער מערכת יחסים המאפשרת שיחה פתוחה גם על נושאים שנויים במחלוקת. חשוב שידעו שיש להם סביבה תומכת והורים או מבוגרים אחרים (בני משפחה אחרים, צוות בית הספר או גורם מטפל) שניתן להתייעץ איתם.

2. בלי שיפוטיות – לא כל מה שהמתבגרים מספרים, קל להורים לשמוע אבל כדי לייצר אמון חשוב להימנע משיפוטיות ולהקשיב באמפטיה. אפשר לומר למשל: “אנחנו מבינים את הקושי.."

3. הדרכה בנוגע לסכנות השתייה – כאמור, האלכוהול משפיע על צעירים בצורה מהירה וחזקה יותר לכן חשוב שידעו מהן הסכנות וכיצד ניתן לצמצם את השפעת האלכוהול: לא שותים על בטן ריקה, לא מערבבים משקאות, שותים רק משקאות שנרכשו במקום אמין, נמנעים ממשחקי שתייה שעלולים להתדרדר במהירות וכו'.

4. קביעת גבולות וחוקים מוסכמים – מציבים יחד גבולות וקובעים וחוקים מוסכמים שיהיו מקובלים על המתבגרים ויצמצמו משמעותית סיכונים, למשל: אם שותים לא נוהגים (קובעים נהג תורן, משתמשים בתחבורה ציבורית או מבקשים מההורים הסעה), לא נכנסים לים/בריכה אחרי שתיית אלכוהול, קביעת כמות האלכוהול המותרת בערב, מה עושים במקרה של הקאות וכו’.

5. להיות שם בשבילם – חשוב שהמתבגרים ידעו שאתם שם בשבילם במקרה הצורך, והם צריכים לשמוע את זה בצורה מפורשת ישירות מכם. אם הם (או החברים שלהם) בכל זאת שתו יותר מדי, עודדו אותם להתקשר אליכם במקרה הצורך ולעדכן.

אילוסטרציה. צילום: freepik

Back to top button