מבזקיםספורט

פלה יובא למנוחות. על הקשר של שמו לשפה העיברית כפי שהוא עצמו תיאר

ביום שלישי הבא, בערב (שעון ישראל) יובא למנוחות בבית העלמין הפרטי בעיר סנטוס, מחוז סאו פאולו שבברזיל, גדול כדורגלני המדינה במאה האחרונה, פלה, או בשמו אדסון אראנטס דו נשימנטו. הוא נפטר אתמול (חמישי) בגיל 82, בבית החולים העיברי "אלברט איינשטיין" בעיר סאו פאולו, שם היה מאושפז במצב קשה בחודש האחרון לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן.

היום (שישי) קבעה ממשלת בברזיל חמישה ימי אבל לאומיים. במקביל הודיעה קבוצת סנטוס, בה שיחק כל 17 שנות הקריירה שלו בברזיל (את השנתיים האחרונות שלו עשה בקוסמוס ניו יורק האמריקאית) כי נשקלת האפשרות להוציא מחולצות סגל השחקנים את הספרה 10 ולתלות אותה בתקרת האיצטדיון. ארונו של פלה יוצב באיצטדיונה של סנטוס החל מיום שני בעשר בבוקר שעון ברזיל (3 אחר הצהריים בישראל) למשך 24 שעות כדי שהקהל יוכל לחלוף על פני הארון. לאחר מכן הוא יוסע לבית העלמין בעיר.

פלה ביקש בצוואתו להיקבר בבית עלמין פרטי "בית ההנצחה של אקרופוליס אקומניקה" הנמצא 850 מטרים מאיטצדיון סנטוס. מדובר במבנה הנישא לגובה של 108 מטרים ב- 16 קומות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פלה רכש שם תא קבר לפני מספר שנים בקומה ה14, קבר מספר תשע. את המספר בחר לזכרו של אביו, דונדיניו, שנשא מספר זה על גבו כששיחק באתלטיקו מיניירו, אחת הקבוצות הגדולות של ברזיל ונחשב למנטור של בנו. טקס הקבורה לבקשתו של פלה יהיה רק בנוכחות בני משפחתו.

בית העלמין בו ייקבר פלה
בית העלמין בו ייקבר פלה. צילום: tyc sport/ argentina

הרקע לשם פלה: הקשר שלו לתנ"ך ולשפה העברית

ועכשיו לפרט מעניין שאולי לא רבים יודעים. האם יש קשר בין הכינוי שלו לשפה העברית? התשובה, כפי שסיפר בעבר פלה עצמו, היא כן.

פלה הילד נולד ב23 באוקטובר 1940 בשם אדסון. אביו העניק לו את השם לכבודו של הממציא תומס אדיסון. כשהילד אדסון החל לשחק כדורגל בשכונה, ואחר כך במועדון שכונתי קטן, ראו כולם כי מדובר בשחקן עם פוטנציאל אדיר. דודו של הילד, חורחה, סיפר אחר כך שבשל כך שהקבוצות ששיחקו מולו דרשו שישחק כשוער כי אי אפשר "לעצור" אותו כשהוא משחק כחלוץ הוא הלך לשער ודווקא לא היה רע. אחד מחבריו בבית הספר נתן לו את הכינוי "בילה" על שם השוער ששיחק עם אביו. פלה לא אהב את הכינוי ודרש שיקראו לו אדסון. אבל הכינוי בילה נשאר עד שיום אחד חבר אחר, ממוצא יהודי, קרא לו "פלה".

אדסון הקטן התעצבן גם על זה, וסיפר בבגרותו: "לא אהבתי את הכינוי. חשבתי שמקללים אותי. הלכתי הביתה וסיפרתי לאמא, לאבא ולדוד שלי. מישהו מהם אמר ששמע את המילה הזו קודם. הם היו אנשים מאוד מאמינים. הם בדקו וגילו כי פירוש המילה בעברית, שפת התנ"ך, היא פלא, או נס. ואז דוד שלי אמר אתה "”Milagro , נס או פלא בספרדית ופורטוגזית. מאותו רגע החלטתי שאני נשאר עם הכינוי". סיפר פלה.

אדסון אוראנטס דו נשימנטו. "פלה"
צילום: באדיבות המשפחה

Back to top button