מבזקיםמשפטי/פלילי

היועצת המשפטית של הכנסת לבג"ץ: יש לדחות את העתירות בעניין "חוק דרעי"

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, פרסמה לפני זמן קצר (שלישי) את עמדתה בעניין העתירות סביב "חוק דרעי" שהוגשו לבג"ץ. לעמדת היועצת המשפטית יש לדחות את העתירות בעניין החוק.

מהיועצת המשפטית לכנסת נמסר: "עמדתה המסורתית של הכנסת היא שאין לבית המשפט הנכבד מקור סמכות להפעלת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. הכנסת ערה לכך שבית המשפט אימץ את דוקטרינת "השימוש לרעה בסמכות המכוננת", אך לעמדתה הרחבת יישומה ביחס לחקיקת קבע תחייב דיון מורכב בשאלות הנוגעות לתוכן החקיקה ומניעי המחוקק, באופן שמרחיב משמעותית את שיקול הדעת השיפוטי, וחורג מהבסיס העיוני של הדוקטרינה."

עוד נמסר כי "בחינה מהותית של הסוגיה מעלה שהכנסת לא עשתה "שימוש לרעה" בסמכותה המכוננת. בהתאם לאמות המידה שנקבעו בפסיקה – התיקון צולח את "שלב הזיהוי" ולכן אין צורך לבחון את "הצידוק" לקביעת ההסדר במסגרת חוק יסוד: התיקון קבוע ויחול באופן כללי על כל מינוי של שר בעתיד, ולא רק על שרים המתמנים לממשלה ה-37 ועניינו בתחום הנוגע באופן מובהק לחקיקת יסוד."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"לעמדת הכנסת אין בכך שעניינו של חה"כ דרעי עמד ברקע התיקון, ושמדובר בחקיקה משטרית שלא מאחורי "מסך בערות" כדי להוביל למסקנה שהתיקון אינו עומד במבחן הכלליות. שכן, העובדה שמקרה פרטי היווה תמריץ לחקיקה אינה הופכת חוק כללי, לחוק "פרסונלי". וממילא, אין מקום לבחינת כוונות המכונן וטיב שיקוליו בעת בחינת כלליותה של הנורמה החוקתית. כמו כן, אין בתחולתו המיידית של תיקון חוק היסוד על הכנסת שכוננה אותו כדי לשנות מסקנה זו ולהצביע על "שימוש לרעה" בסמכות המכוננת." הוסיפה.

ארכיון. צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

Back to top button