מבזקיםפוליטי / מדיני

השרה סילמן מקדמת את הסרת החסמים: "תמרוץ המעבר לרכב חשמלי הכרחי"

בהמשך לדיון שנערך אתמול (שלישי) בוועדת הכספים של הכנסת בהשתתפות מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, בנושא מתווה המס על הרכבים החשמליים, פנתה היום השרה להגנת הסביבה, ח"כ עידית סילמן, לשר האוצר ח"כ בצלאל סמוטריץ', לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ח"כ מירי רגב, וליו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ משה גפני, והדגישה את החשיבות ביישום התאמות במתווה המס, במטרה להאיץ את כניסתם של הרכבים החשמליים לישראל, ולהפחית את זיהום האוויר מרכבים.

זיהום אוויר מתחבורה הוא הגורם העיקרי לתחלואה ותמותה מזיהום אוויר בישראל. מגזר התחבורה אחראי על כ-40% מנזקי זיהום האוויר ולכ-23% מפליטות גזי החממה במשק. על כן, תמרוץ המעבר לרכב חשמלי, כחלק מאסטרטגיה כוללת להפחתת הנסועה והעברתה לאמצעים מקיימים, הכרחי לעמידה ביעדי האקלים של ישראל. בפרט, ממשלה ישראל קבעה יעד לאומי שעד 2030 ייפסק כמעט לחלוטין יבוא רכבים שאינם חשמליים.

במדינת ישראל בכלל ובמרכזי הערים בפרט, נמדדים ריכוזים גבוהים של מזהמי אוויר מתחבורה. המשרד פועל להפחתת זיהום אוויר זה, בין היתר באמצעות תמיכה לרכישת אוטובוסים חשמליים, פיקוח על ציי רכב כבדים, קידום אזורי "אוויר נקי" בשיתוף רשויות מקומיות ועוד. המשרד סבור כי החלפה של רכבים פרטיים ומזהמים לרכבים חשמליים תוביל לצמצום נוסף של זיהום האוויר כתוצאה מתחבורה ותשפר את איכות האוויר. בנוסף, מעבר לתחבורה חשמלית תורם לצמצום פליטות גזי החממה בישראל, ומהווה כלי חשוב במעבר למשק לאומי דל פחמן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במכתבה, ציינה השרה סילמן מספר דגשים שיובילו לתועלת מיטבית לציבור הרחב:
• הרחבת מגוון וסוגי הרכבים המיובאים – מגוון כלי הרכב החשמליים בעולם גדל במהירות, בדגש על רכבים קטנים וזולים יחסית המותאמים לקהל הרחב. אולם, מגוון כלי הרכב החשמליים המיובאים בישראל מצומצם יותר וכתוצאה מכך מגביל את נגישות כלי הרכב לציבור הרחב. השרה ציינה במכתבה כי בכוונתה לפעול לקביעת יעדי פליטה על יבואני רכב באופן שיחייב אותם לייבא רכבים חשמליים מכל הסוגים המיובאים בצי הרכב שלהם, ובכך להרחיב את המגוון הנגיש לציבור.

• הגברת השקיפות באשר למידת העברת הטבת המס מהיבואנים לצרכן – השרה הדגישה, כי על רשות המיסים לייצר שקיפות אשר תאפשר לעקוב אחר ניצול הטבת המס כך שהטבה זו תועבר במלואה לצרכן. עוד ציינה השרה, כי יש לדרוש מרשות המיסים פרסום לציבור של השפעת הטבת המס על המחיר הסופי לצרכן, ובכך להוביל להגברת התועלת לצרכן.

• האצת פריסת עמדות טעינת רכבים חשמליים – קצב פריסת עמדות טעינה עד היום איטי יחסית, ואינו מספק מענה מתאים להאצת קצב כניסת הרכבים החשמליים. על פי הערכות מקצועיות, יש צורך בכ-13,000 עמדות טעינה ציבוריות עד 2025 כדי לאפשר את החדירה הרצויה של התחבורה החשמלית, לעומת 1,070 עמדות ציבוריות בלבד כיום.

בפנייתה, הדגישה השרה כי על הממשלה לפעול ליישום מהיר של פריסת עמדות טעינה מתקציבים אשר הוקצו בהחלטת הממשלה מספר 542 – קידום תחבורה נקייה ודלת פחמן, ולהוסיף תקציב להאצת והרחבת פריסת עמדות הטעינה. בנוסף, ציינה השרה את החשיבות הקריטית של פיתוח והתאמת רשת החשמל כך שתוכל לתמוך בהתקנת עמדות טעינה. ללא שדרוג הרשת היא עלולה להפוך לחסם להפעלת עמדות טעינה עקב מחסור ביכולת העברת חשמל.

המשרד להגנת הסביבה סבור כי יש לקדם מעבר לתחבורה ציבורית וחלופית ככלי המרכזי להפחתת הנזקים הסביבתיים מתחום התחבורה. המשרד פועל לצמצום הפגיעה מתחבורה ממונעת – ציבורית ופרטית, במטרה לשמור על אוויר נקי לתושבי ישראל ולאפשר עמידה ביעדי האקלים של מדינת ישראל.

השרה להגנת הסביבה, ח"כ עידית סילמן: "התחבורה בישראל היא אחד הגורמים המשמעותיים לזיהום האוויר, בעיקר בערים ובריכוזי האוכלוסייה. הכנסה של רכבים חשמליים, לצד פעולות נוספות, עתידה לצמצם את זיהום האוויר ולשמור על בריאות הציבור, ומהווה צעד קריטי במעבר למשק דל פחמן. אני קוראת לשרי האוצר והתחבורה ולחברי וועדת הכספים של הכנסת לספק תמריצים למעבר לתחבורה חשמלית בתחום המיסוי וכן בתחומים אחרים במטרה לשמור על אוויר נקי".

רכב חשמלי - טסלה
אילוסטרציה. צילום: אליאור כהן

Back to top button