מבזקיםמשפטי/פלילי

שר המשפטים יריב לוין הציג את "רפורמת המשילות"

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, הציג הערב (רביעי) את עיקרי השלב הראשון ב-"רפורמת המשילות" המשפטית שלו.

לוין הציג את ארבעת הנושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה:

– שינוי שיטת בחירת השופטים – ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים.
– הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות – לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד, לא עוד פסילת חוקים של הכנסת. במקום זאת, בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד.
– ביטול עילת הסבירות – לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של ממשלה נבחרת בעילה של חוסר סבירות בעיני השופט, במקום זאת החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת.
– היועצים המשפטיים – היועצים המשפטיים, כשמם כן הם – יועצים ולא מחליטים, הממשלה לא תהא כפופה להחלטותיהם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאחר הצגת התוכנית חברי הקואליציה בירכו את השר לוין.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "התחייבנו ואנחנו מקיימים. מברך את חברי שר המשפטים יריב לוין על הבשורה המדהימה הערב, שיחזיר סוף סוף את אמון הציבור במערכת המשפט".

שר התקשורת שלמה קרעי הגיב: "אני תומך באופן מוחלט ברפורמה המשפטית של השר יריב לוין. מעבר לעובדה שאין טוב ומקצועי ממנו להוביל את השינויים הנדרשים, לגופו של עניין, מדובר בהחזרתה של המדינה היקרה שלנו לידי העם. כבר שנים אנו נשלטים על ידי חונטה משפטית אנטי דמוקרטית, בחלקה פוסט ציונית, שרומסת את רצון העם וקובעת מושכלות יסוד על פי ערכיה ובניגוד למדיניות הדרג הנבחר. זו אינה דמוקרטיה. הגענו לשנות".

שר האוצר וראש מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מסר יחד עם חבר הכנסת שמחה רוטמן: "אנחנו עושים הערב restart למערכת המשפט. תכנית השר יריב לוין לתיקון מערכת המשפט עולה בקנה אחד עם תכנית 'חוק וצדק' שהשקנו ערב הבחירות. קיבלנו מנדט מלא לחזק את האמון הציבורי במערכת המשפט ולחזק את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שר המשפטים, כולנו מגויסים אחריך להוביל את המהלך ההיסטורי והחשוב הזה.

רוטמן הדגיש: "הנחיתי את צוות ועדת חוקה להיות מגויסים לקידום הרפורמות לתיקון במערכת המשפט בחודשים הקרובים. בשם ה' נעשה ונצליח!"

חבר הכנסת ישראל אייכלר מיהדות התורה מסר: "מברך ומחזק את ידידי שר המשפטים יריב לוין על התיקונים החשובים במערכת המשפט ומאחל לו הצלחה גדולה. הצלחתו היא הצלחת עם ישראל כולו. במשך שנים רבות אנו מתריעים על הסכנה האיומה לדמוקרטיה הישראלית מהאופן הדיקטטורי בו מתנהלים המשפטנים שהפכו לשליטים דיקטטורים במערכות השונות. הרפורמה של שר המשפטים היא צעד ראשון ראוי וקריטי על מנת להחזיר את ההגנה לאזרח מפני שלטון המשפטנים והפקידים".

מאידך, האופוזיציה תקפה בחריפות את הרפורמה המסתמנת של לוין.

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל. אני מודיע כאן ועכשיו: ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים. אנחנו נלחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להילחם, נחזור, נבטל הכול".

חבר הכנסת משה קינלי טור-פז מיש עתיד הגיב: "פסקת ההתגברות, מאפשרת לקואליציה לחוקק כל דבר שתעלה בדעתה. בזמן רגיל זה מאפשר את עריצות הרוב, פשוט כי הוא יכול. בקואליציית קצוות קיצונית כזאת? יוכלו ליישם כל אילוץ אפשרי. כל זאת חלק מתוכנית סדורה לריסוק מערכת המשפט ולשלטון חסר גבולות שיכשיר שחיתות, לא כתיאוריה כבר עכשיו – הלכה למעשה. דרעי הורשע בפלילים והבטיח שיפרוש מהחיים הציבוריים? הבטיח, אך לא הבטיח לקיים. עכשיו זה חוקי. חיים כץ עם כתבי האישום? שר. הסכמים קואליציוניים הפוגעים בשוויון? חוקי. חוקי. חוקי. נגיע מחר למחאה מול בג"צ ונדרוש לשמור על מערכת המשפט חזקה ועצמאית".

גם זהבה גלאון, שמפלגתה מרצ לא נכנסה לכנסת האחרונה, תקפה את המהלך של לוין: "כאחרון המאפיונרים ובשליחות דון נתניהו התייצב ערב הדיון בבג"צ לוין כדי לאיים על בית המשפט. הוא לא מציע תיקונים אלא להנחית בשם נתניהו פצצת אטום על הדמוקרטיה הישראלית. במהלך פוטיניסטי נתניהו באמצעות לוין מאיים להרוס את כל מה שנבנה פה במשך קרוב ל-75 שנים. זאת לא מערכת המשפט שנמצאת לבדה תחת איום, אלא נשים, להט"בים, ערבים וכל מי שאינו גבר אשכנזי או מתנחל. זהי הכרזת מלחמה על מדינת ישראל, ועל כל הישראלים והישראליות להתייצב ביחד כדי להציל את ישראל מידיו של לוין".

יריב לוין
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'
נאום מסעת - הצגת רפורמת המשילות 4.1.23, גרסה סופית

 

Back to top button