חדשות הארץמבזקים

אהרון ברק במתקפה: "הרפורמה של לוין היא מחרוזת רעל, סכנה מוחשית לדמוקרטיה"

נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרון ברק, שבר שתיקה הערב (מוצ"ש) והתראיין לערוצי החדשות המרכזיים בהם הביע את התנגדותו לרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין.

בערוץ כאן 11 התראיין בפני תמר אלמוג ובפתח דבריו אמר: "חודשים על חודשים, שנים בעצם, שתקתי משום שאמרתי לעצמי: התבונה, הסבירות, תגבר על הרעה המתרחשת לאט-לאט. אבל המחשבה הזאת לאט-לאט הולכת ונעלמת ולכן אני לא רציתי להימצא במצב שישאלו אותי: ולמה אתה אז שתקת? ולכן אני לא יכול לשתוק יותר".

הוא אמר על הרפורמה של לוין: "השר לוין אסף את כל ההצעות הרעות שנאספו במשך השנים וחיבר אותן ביחד לאיזושהי שרשרת שהיא חונקת את הדמוקרטיה הישראלית והתוצאה, התוצר שהתקבל כתוצאה מכך, הוא ביטול הביקורת השיפוטית בישראל. אין לך רעה גדולה מזאת כמהפכה חוקתית. הדבר המקביל ביותר זה מהפכה של טנקים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא המשיך: "אנחנו לא מדברים בתאוריה, אנחנו לא מדברים בשאלות על כנסת-ממשלה-בית משפט. לא, זה לא כנסת-ממשלה-בית משפט, אנחנו מדברים בך, בזכויות שלך. יהודי, ערבי, חרדי, לא חרדי. הזכויות של כל אחד מכם, על פי ההצעה הזאת, הן בסכנה, סכנה גדולה. אין מי שיגן עליהן".

על הצעתו של לוין לביטול עילת הסבירות אמר: "תבטלו את עילת הסבירות, אין סבירות. אז מה יהיה אז? מה קורה כאשר שיקול הדעת שהשר הפעיל או פקיד הפעיל הוא שיקול דעת מעוות? עיוות הסמכות. זה בסדר? גם זה לא? […] השוטר שנותן לך דוח, הפקח שעושה פעולות בביתך וכל אלה, הדרך היחידה לדאוג שהם יהיו במסגרת החוק היא להבטיח שתהיה ביקורת שיפוטית עליהם. והעילה העיקרית לביקורת שיפוטית היא הסבירות. וכל זה הולך ללכת".

הוא גם אמר: "עצם ההופעה של השר לוין יום לפני השימוע של תיק דרעי, נקרא לו, היה לא נכון, זה מהווה איום".

על הביקורות נגדו הטוענות לאקטיביזם שיפוטי אמר: "צר לי שרואים בי אויב העם. אני תמיד חשבתי שאני משרת את העם הזה, שאני עושה כל מה שביכולתי ושפסקי הדין שנתתי, אלפים, הם פסקי דין שמתחברים עם ההיסטוריה שלנו, עם הציונות שלנו, עם הביטחון שלנו. אני לא רואה את עצמי כאקטיביסט בכל מקרה, אני לא רואה את עצמי כשמרן בכל מקרה. אז צר לי שחושבים שאני הבאתי את התקלה הזאת. אם היו חושבים שלהרוג אותי זה יפסיק את כל הטלטלה הזאת, אז אני מוכן לעמוד לפני כיתת יורים".

עוד אמר: "שואלים אותי: האם העם לא יכול, באמצעות נציגיו בכנסת, לא יכול לשנות את מה שהוא רוצה? תשובתי היא כן, הוא יכול לשנות מה שהוא רוצה, אבל לא במסגרת הכרזת העצמאות שלנו. צריך לעשות הכרזת עצמאות חדשה שבה לא מוסחים בעקבות החזון הציוני והחזון של זכויות האדם לכל אדם, של שוויון. בכל ההצעות שמובאות ויובאו בכנסת, יחכו קצת איתן לשלב השני, לשלב השלישי, יש שם הצעות גזעניות. אז שיעשו הכרזת עצמאות חדשה, כן, אפשר. העם יכול לעשות הכול. שום בית משפט לא יכול להגן על עם שלא מגן על עצמו. והעם צריך להגן על עצמו".

על מעורבותו בעסקת טיעון בנושא תיקי נתניהו אמר: "הייתי חלק מגורמים שעסקו בשאלה הזאת. הייתי בעד עסקת טיעון, אני חושב שזאת לא הייתה טעות, אני חושב שהמציאות כפי שאנחנו רואים אותה עכשיו רק מוכיחה שזאת לא הייתה טעות. ולבסוף, אני בעד עסקת טיעון גם היום הזה, גם הרגע הזה".

בריאיון בערוץ 12 בפני דנה ויס גם אמר שהחליט להתראיין בגלל המהלכים שמוביל השר לוין: "מה שהשתנה הוא התוכנית שהציג שר המשפטים, חבר הכנסת יריב לוין. בצורה מאוד ברורה, חדה וחריפה, אני חושב שיש סכנה ברורה ומוחשית לדמוקרטיה הישראלית. אם התוכניות האלה יתגשמו, תהיה לנו דמוקרטיה פורמלית, דמוקרטיה שאין בה איזונים. יהיו לנו למעשה, רק רשות אחת – ראש הממשלה, משום שבית המשפט יחדל למלא את הפונקציות הרגילות שהוא ממלא בחברה דמוקרטית. וזה לא דמוקרטיה".

כשויס שאלה אותו על קידום מהפכה חוקתית בזמנו אמר: "בית המשפט לא עשה מהפכה חוקתית. חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק, הם שעשו את המהפכה החוקתית, כל בר-דעת צריך להבין את זה. [….] אין לך שקר חזק יותר משקר שחוזרים עליו הרבה פעמים – הוא הופך להיות האמת".

כשנשאל האם העם לא הצביע עבור הרפורמות הללו במערכת הבחירות האחרונה ענה: "לולא 4 מקומות של מרצ, הכול היה הפוך. העם אז לא רוצה את כל המהפכה הזאת, נכון? יש לנו חברה מפולגת 'פיפטי-פיפטי', ובחברה שהיא מפולגת 50-50, צריכים להיות שינויים חוקתיים, אני לא בעד להשאיר את המצב הקיים. אני בעד שינויים, אני רק רוצה שיח על שינויים – אני רוצה הסכמות רחבות עד כמה שאפשר, על שינויים".

על היכרותו עם יריב לוין אמר: "עוד לא נפגשתי עם יריב לוין אף פעם, לא החלפנו אפילו מילה אחת. אני אשמח מאוד לדבר איתו. אני מאמין שאני אוכל לשכנע אותו ואני מאמין שאוכל לשכנע את ראש הממשלה".

הוא הביע את התנגדותו לפסקת התגברות של 61 ח"כים: "אני אומר שפסקת ההתגברות ב-61 משמעותה שאין ביקורת שיפוטית. […] מה שאומר לאזרחים, שפסק דין שנתן בית המשפט העליון, שמגן על האזרח כאזרח, עליי ועלייך כאזרחים, כל פסק דין כזה יכול להתבטל על ידי אותו רוב שחוקק את החוק הזה. נו, אז מה נשאר מזכויות האדם? תישאר דמוקרטיה, אבל זאת תהיה דמוקרטיה חלולה. היא תהיה דמוקרטיה פולנית, כמו עכשיו, היא תהיה דמוקרטיה הונגרית. היא תהיה דמוקרטיה טורקית. זה מה שיהיה. […] כדי למנוע דמוקרטיה חלולה צריך לחזק אותה מכל מיני צדדים. כלומר, שמישהו יבוא ויגיד לכנסת – עד כאן. נכון, אצלנו אין חוקה פורמלית אבל יש חוקי יסוד שהכרזת העצמאות הכירה בהם".

כשויס שאלה אותו על עסקת הטיעון של נתניהו, אמר: "כשדיברנו על עסקת הטיעון מה שעמד לנגד עיניי זה העם. העם הזה קרוע על הנושאים האלה, הוא גם על הנושא של ראש הממשלה קרוע וצריך לחפש להביא לאיחוי הקרעים בעם וכל מה שאני דיברתי אז על עסקת הטיעון זה למען איחוי הקרעים בעם. […] מה שהיה מונח על השולחן זה שיהיה תיקון של כתב האישום, במובן זה שעבירת השוחד תוסר, שני האישומים האחרים יישאר. […] אני חושב שהרעיון שהיה בבסיס עסקת הטיעון שהוא יוצא מהחיים הפוליטיים. […] אם היינו מגיעים לעסקת טיעון לא הייתה ההצעה של יריב לוין".

כנשאל על השינויים בבית המשפט העליון וגיוונו מאז תקופתו אמר: "יפה, אני מברך אותם על זה. אני בעד רפורמות. אני נגד שינויים לא טובים. מה שחשוב לי לומר, שעם ישראל ידע, אם הרפורמה הזאת מהתחלה ועד הסוף תיכנס לתוקפה, כל הזכויות החוקתיות וההלכתיות שהיו לנו במדינת ישראל מקום המדינה עד הרגע הזה בסכנת הכחדה. מי שייפגע בראש ובראשונה זה כל יחיד ויחיד – הזכויות שלהם, כבוד האדם שלהם, החיים שלהם, הגוף שלהם, הקניין שלהם, החופש האישי שלהם, התנועה שלהם, חיי היום-יום שלהם. […] אם לא מגיעים להסכמות אז צריך לנהל מאבק, רק במסגרת החוק, כמובן. אבל אם צריך עוד פעם הפגנות בבלפור אז שיהיו הפגנות בבלפור. אין לנו מדינה אחרת. אין לנו ארץ אחרת".

בריאיון בערוץ 13 עם ברוך קרא, ברק אמר: "הרפורמה של לוין היא מחרוזת רעל, אם תוגשם במלואה זה תחילת חורבן הבית השלישי […] ההצעה של לוין תביא למלחמת אחים. […] אם הרפורמה תיכנס לתוקף – הזכות לכבוד, חירות וחיים של כל האזרחים תיפגע".

על התיזמון של לוין בהצגת הרפורמה שלו אמר: "הצגת הרפורמה יום לפני הדיון בעניין דרעי היא מעשה בלתי חוקי, זה איום על בית המשפט".

כשנשאל האם זה לא רצון העם, ענה: "אני רוצה להודיע לכם עם יקר שלי, אני היהודי הזקן בן ה-86 שמכיר את זה היטב מבין את השינויים ויודע לאן זה יוביל – זה לא יביא לחיזוק בית המשפט, זה יביא להרס בית המשפט, משום שהורסים את הפרדת הרשויות. אין הפרדת רשויות כבר היום, הפרדת הרשויות בישראל היא הפרדה בין ראש ממשלה לבית משפט".

הוא הזהיר שפגיעה במערכת המשפט תפגע בישראל ברמה הבינלאומית: "[בית המשפט העליון הוא] כיפת ברזל של המדינה [שעומדת מול] הפגזות קשות עליה ממדינות ומגופים חוץ-מדינתיים. […] כיפת הברזל הזאת תיעלם [בעקבות הרפורמה של לוין]. יוגשו תביעות בפני בית הדין הבינלאומי הפלילי וישראל לא תוכל לבוא, משום שישאלו אותה מי השופטים, אלו השופטים העצמאיים שדיברתם עליהם? זה בעצם פולין זה בעצם הונגריה, לא תהיה כיפת ברזל".

השופט ברק אמר שאם הרפורמה תעבור במלואה, לא יהיה לשופטים מה לחפש בבית המשפט העליון: "לו הייתי שופט היום הייתי מתפטר במצב בו הרפורמה עוברת. […] אנחנו הולכים בדרך של פולין, הונגריה וטורקיה ואפילו קיצוני יותר".

בהתייחסותו לראש הממשלה נתניהו אמר ברק: "אני חושב שנתניהו הוא אדם מורכב מאוד […] בין המורשת הלאומית לבעיה האישית – נתניהו בוחר בבעיה האישית. […] יש לי הערכה רבה לנתניהו […] אשמח לדבר איתו".

הוא סיים את דבריו: "אני לא פסימיסט ולא אופטימיסט אני משתדל להיות ריאליסט. הריאליזם הזה יהיה מותנה בתגובה של ראש הממשלה, של שר המשפטים ושל שרים אחרים בממשלה, ושל חברי הכנסת לקריאה מהלב שלי אליכם אנא תנהלו משא ומתן. שחצי אחד של העם ינהל משא ומתו עם החצי השני של העם. נעשה ויתורים כל אחד יוותר ונגיע להסדר מוסכם. לא בכפייה לא בכוח לא באיומים, אלא מתוך רצון להגיע להסכם".

מטעמו של נתניהו נמסר: "ראש הממשלה מעולם לא הסכים להודות בעבירות של מרמה והפרת אמונים, ואם היה מסכים לכך – כבר הייתה נחתמת עסקת טיעון מזמן והמשפט היה מסתיים. כל יום שעובר במשפט חושף את האמת וממחיש מדוע ראש הממשלה נתניהו סירב להודות בעבירות כלשהן".

בעקבות דבריו של השופט בדימוס אהרון ברק, שר המשפטים יריב לוין גם הגיע לאולפנים להגן על הרפורמה שלו.

בריאיון עם דנה ויס בערוץ 12 לוין אמר על השופט ברק: "יש לי המון כבוד אליו, אבל איפה הוא היה כל השנים? בשורה של פסקי דין הוא דרס ציבורים שונים ודרס את הדמוקרטיה […] אני לא מקבל את השיטה הזו שהליכי חקיקה מתקיימים בשיחות בחדרי חדרים".

על הרפורמה שלו אמר לוין: "הליכי החקיקה נעשים בכנסת, אני רוצה שמעמדה יישמר. אני מזמין גם את בני גנץ לבוא לוועדת חוקה חוק ומשפט – שם יתקיימו דיונים רציניים ומעמיקים. זה המקום שבו דנים בחוקים. אני הבאתי רפורמה שבעיני היא הנכונה והטובה ביותר. מהכנסת תצאנה ההחלטות – ואני מקווה שהתוצאה הסופית תהיה עד כמה שיותר דומה למה שהצעתי – כי אני מאמין שזה הדבר הנכון".

הוא הגיב על דבריו הקשים של ברק ואמר: "שמעתי בצער גדול מאוד את דבריו של אהרן ברק מדבר על כיתת יורים ועל טנקים […] חמור מאוד שאלה התפיסות שרווחו בבית המשפט העליון. הרפורמה איננה קשורה למקרה כזה או אחר, העיתוי לא רלוונטי לאירוע כזה או אחר. אי אפשר לברוח מהדברים החמורים של הנשיא בדימוס ברק – שמסתבר שאיננו מבין את מהותה של דמוקרטיה. הרפורמה שלי לא מגיעה לכנסת על גבי טנקים – אלא על גבי פתקי ההצבעה של הבוחר".

הוא הכחיש שלרפורמה יש קשר למשפט נתניהו או למינוי דרעי לשר: "אין קשר למשפט מסוים ולא לאדם מסוים כפי שאמרתי […] אני לא עוסק במשפט נתניהו, והסמכות לקיים אותו היא לא שלי. הרפורמה שלי עוסקת בלהשיב את הדמוקרטיה. כשנתניהו מינה אותי לשר המשפטים הוא ידע מהן עמדותיי, כי הן ידועות ואני נאבק עליהן שנים ארוכות. אני חושב שהוא שמע רצון עוצמתי מאוד קודם כל מהציבור לחולל את השינויים האלה".

בריאיון בערוץ 13 בפני תמר איש שלום, לוין אמר: "ביום שאחרי הרפורמה, סוף כל סוף ישראל תהיה דמוקרטיה כמו כל הדמוקרטיות המערביות – כפי שהייתה בעשרות שנותיה הראשונות. בית המשפט יחזור לשפוט, היועצים יחזרו לייעץ, הנבחרים יעסקו בחקיקה והממשלה תוכל למשול. כפי שקיים בכל מקום".

נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרון ברק
אהרון ברק. צילום: המרכז הבינתחומי הרצליה
יריב לוין
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'

Back to top button