איראןמבזקים

איראן הוציאה להורג שני מפגינים נוספים וספגה גינויים נרחבים

מוחמד מהדי קראמי וסייד מוחמד חוסייני נתלו הבוקר (שבת) באיראן. השניים, שלכאורה השתתפו בהפגנות נגד המשטר, הורשעו בהריגת סיד רוחאללה אג'מיאן, חבר בכוח החצי-צבאי של המדינה, בקראג' ב-3 בנובמבר, לפי סוכנות הידיעות המשפטית של איראן מיזן.

ארגוני זכויות אדם גינו את מה שהם תיארו כמשפט "דמה".

משפחתו של מר קראמי בן ה-22 אמרה שלא הורשו לפגוש אותו לפני שנהרג.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עורכי דין המייצגים את מר חוסייני אמרו שהוא הוכה ושמו עליו כיסוי עיניים בזמן שהיה בכלא: "הוא עבר טייזר והוכה בכפות רגליו עם מוט מתכת".

ההרשעות לא התבססו על אישום פלילי הקשור לרצח כשלעצמו, אלא הואשמו ב-"מוחרבה", כלומר "מלחמה באלוהים", מושג דתי מעורפל. הרפובליקה האסלאמית מחילה את האשמה על אנשים שנכנסו לעימות עם כוחות הביטחון במהלך הפגנות.

הממשלה הוציאה להורג ארבעה מפגינים ואחד עשר אחרים קיבלו עונש מוות, חלקם על הרבה פחות מהאשמת מרצח. לפחות 100 מפגינים עומדים בפני אישומים שעלולים להסתיים בעונשי מוות עבורם.

בחודש דצמבר נתלה מג'דרזה רחנאווארד בן ה-23 בפומבי ממנוף, על כך שרצח לכאורה שני חברי כוחות הביטחון בסכין ופצע ארבעה אחרים ועוד בן 23, מוחסן שקארי, נהרג על כך שפצע חבר בכוח הבסיג' האיראני בסכין.

האיחוד האירופי הצהיר היום כי הוא "מזדעזע" מההוצאות להורג, וכינה זאת: "עוד סימן לדיכוי האלים של הרשויות האיראניות של הפגנות אזרחיות. […] האיחוד האירופי קורא שוב לרשויות האיראניות להפסיק לאלתר את הנוהג הנתון לגינוי חריף של הטלת וביצוע גזרי דין מוות נגד מפגינים. […] האיחוד האירופי גם קורא לרשויות לבטל ללא דיחוי את עונשי המוות האחרונים שכבר הוכרזו בהקשר של ההפגנות המתמשכות ולספק הליך נאות לכל העצורים".

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, מינה היום את אחמד רזא ראדן הקשוח כמפקד המשטרה הלאומי החדש. ראדן, שהוטלו עליו סנקציות אמריקאיות ב-2010 בגין הפרות זכויות אדם, קרא תכופות לאכיפה קפדנית של קוד הלבוש האסלאמי של המדינה לנשים בתפקידיו הקודמים במשטרה.

ההפגנות החלו בגלל מותה של מהסה אמיני בספטמבר, מספר ימים לאחר שנעצרה והוכתה על ידי משמרות הצניעות של איראן רק מפני שלא לבשה את החיג'אב כראוי.

איראן, שהאשימה את ההפגנות במדינתה על אויביה הזרים, מדכאת את המחאות באלימות.

לפחות 516 מפגינים נהרגו עד כה, כולל 70 ילדים, ו-19,262 נוספים נעצרו, כך לפי סוכנות הידיעות לפעילי זכויות אדם (HRANA). היא גם דיווחה על מותם של 68 אנשי ביטחון.

מוחמד קראמי - מפגין איראני שהוצא להורג - משפט
צילום: חדשות מיזן

 

Back to top button