בריאותמבזקים

אסור ללחוש, מומלץ ללעוס מסטיק: כך מתמודדים בהצלחה עם צרידות ודלקת בבית הבליעה

סובלים מדלקת בבית הבליעה? הנה כמה טיפים שעל פי הקריה הרפואית רמב"ם עשויים לסייע מאוד.

"לרינגיטיס, דלקת של מיתרי הקול ובית הבליעה, היא תופעה מאוד שכיחה בעונת החורף", מסביר ד"ר נדים חבשי, רופא בכיר במחלקת אא"ג – גידולי ראש צוואר ברמב"ם ומומחה למחלות של מיתרי הקול, "מדובר במחלה וויראלית בעיקרה. המשכיות של מחלת הצטננות, ושל סימפטומים שונים כמו גודש באף, נזלת וכאבי גרון. במקרה של לרינגיטיס, הדלקת יורדת לכיוון בית הבליעה, ועלולה לגרום לצרידות, כאבים בזמן הדיבור, קושי בדיבור, תחושת צריבה או דקירות בגרון, כאבי גרון, קשיי בליעה, שיעול יבש ועוד".

לדבריו של ד"ר חבשי, כאשר אדם חולה בדלקת מיתרי הקול, מומלץ על בדיקת רופא, ובמיוחד במקרה של דגלים אדומים, כמו התפתחות של חום גבוה, שיעול טורדני, קוצר נשימה, כאבי חזה ושינוי במצב הכרה. "יחד עם זאת, במרבית המקרים אין מה לדאוג", אומר ד"ר חבשי, " המחלה עוברת בדרך כלל בתוך שבוע".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הטיפול בדלקת מתבסס על כמה אפשרויות. טיפול קו ראשון הוא מנוחה בבית למשך מספר ימים, פיזית וקולית: "אנחנו ממש מבקשים מהחולה לא לדבר, לא להרים את הקול, לא לצעוק והכי חשוב – לא ללחוש!", מבהיר ד"ר חבשי, "רבים חושבים שאפשר ללחוש, אבל זה יותר גרוע מהכל. לחישות מגרות את הגרון ואת מיתרי הקול וגורמות לשיעול. אם דחוף ויש צורך, מומלץ לדבר

המלצה נוספת היא הידרציה טובה. "מומלץ לשתות המון מים, משקאות חמים כמו תה עם לימון, ותרופות סבתא נוספות שבהחלט אפשר לאמץ", מפרט ד"ר חבשי, ומזהיר, "יש להימנע מאלכוהול וקפאין ולצרוך אותם כמה שפחות בזמן המחלה. מדובר במשקאות שמגרים את האזור המודלק ומחמירים את התלונות".

לדבריו של ד"ר חבשי, ניתן גם לשלב אינהלציות של אדי בעזרת מכשירי אדים לילדים, המצויים בבתים רבים, במינונים של שלוש-ארבע פעמים ביום, כאשר הדבר מסייע בהרגעת הגרון.
למי שסובל מכאבים, מומלץ לקחת משככי כאבים במידה ואין רגישות, כמו אקמול או אופטלגין נוזלי הקל יותר לבליעה.

אחד הסימפטומים הבולטים במחלה הוא השיעול, אשר מצריך טיפול כיוון שהוא מחמיר את התלונות במטופלים. "טיפול בשיעול מתבצע בעזרת שתיה מרובה, שתיה שמכילה ויטמין סי, וכן ניתן להיעזר בטיפול ללא מרשם, כמו סירופ נגד שיעול על בסיס צמחי עם דבש הנמכרים בבתי המרקחת ובפארמים השונים ללא מרשם", מציין ד"ר חבשי, "אם רופא אשר בדק את המטופל ממליץ על טיפול תרופתי נוסף, אז יש ליטול בהתאם להמלצת הרופא, אולם לרוב במחלה ויראלית עדיף להיצמד כמה שאפשר לטיפולים על בסיס צמחי וטבעי ופחות תרופתי. גם לאנטיביוטיקה במרבית המקרים אין מקום בטיפול במחלה הזו ובשום פנים ואופן אסור למטופל לצרוך על דעת עצמו טיפול אנטיביוטי".

עוד מומלץ להגביר את הלחות בגרון. "מלבד מים, אפשר לעשות שימוש במסטיקים שמכילים מרכיבי לימון. אלו מגרים את בלוטות הרוק ומגבירים את ייצור הרוק ואת הלחות בגרון", אומר ד"ר חבשי, "גם שטיפות פה עם מי מלח יכולות לסייע באותו האופן".
הצעה נוספת היא להימנע מתרופות מייבשות, ובמקרים נדירים, של בצקת בגרון ובמיתרי הקול, ועל פי המלצת הרופא בלבד, ניתן לשלב טיפול בסטרואידים הניתנים במרשם רופא דרך הפה או באמצעות אינהלציות.

ד"ר נאדים חבשי
ד"ר נאדים חבשי. צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

Back to top button