מבזקיםמומלצים

בעלי עסקים יצטרכו להתכונן מראש: "אנו צפויים לעמוד בפני תהליכי מיסוי חדשים"

רו"ח ועו"ד יונתן גדלוב, מומחה למיסוי בינלאומי וישראלי ובעלי משרד ג.ס. מיסוי ישראלי ובינלאומי, צופה אקטיביזם מיסויי תחת הממשלה הנוכחית ולאחר חלוף משבר הקורונה. "בעלי עסקים יצטרכו להתכונן מראש לקראת נקיטת צעדים אחרים ממה שהתרגלו".

כדי להבין מה צפוי לנו בעתיד, עם הקמת הממשלה החדשה, נצטרך לחזור מעט לאחור אל שנת 2017. זו נחשבת לשנה בה התרחשו שינויים רבים בדיני המס בישראל. בחלק מהמקרים מדובר על מהפכה של ממש. באופן כללי ובשנים האחרונות, קיימת התגברות רגולציה בישראל בכל הנוגע למיסים. נדבך משמעותי בהיבט זה הוא מישור הדיווח לרשות המיסים.

כך, בשנים האחרונות עדים אנו להופעתם של מנגנונים שנוספו לחוק בישראל, כדוגמת סעיף 3(ט1) לפקודה, העוסק במיסוי 'משיכות בעלים' (מצב שבגינו היה נוצר חיכוך רב בין רשות המיסים לבין נישומים, בעיקר בשאלת סיווגה של אותה משיכה). כמו כן קיימים מנגנוני מיסוי בגין העמדת נכסים לטובת בעל המניות, מצב שלדעת רשות המיסים שקול למשיכת כספים של ממש מהחברה שבבעלות בעל המניות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

וגם נוסף לפקודה – סעיף 62א, העוסק ב'חברת ארנק'. סעיף זה מפנה 'אצבע מאשימה' כלפי קהל יעד מסוים, בדרך כלל בעלי ההכנסות הגבוהות כמו נושאי משרה בכירים בחברות שונות. להשקפת מערכת המיסוי, אלה ניצלו את איגודה של חברה בע"מ מבחינת משפטית, מתוך מטרה של שליטה בעיתוי בו יחולק להם דיבידנד, אז שיעור המס האפקטיבי שלהם יהיה שקול למי שפעל באותה פעילות עסקית כיחיד.

סעיף 77 לפקודה ידוע לשמצה, ומאפשר התערבות של ממש באספקט עסקי לחלוטין בחיי חברה – חלוקת דיבידנד. האוטוריטה לגבי חלוקה שכזו מסורה לדירקטוריון של חברה כלשהי, כמו שאשר העניינים הכספיים בחיי חברה מסוימת.

סעיפים 131ד ו – 131ה לפקודה מהווים עלייה בנדבך הדיווח לרשות המיסים. הדבר מעניין. סעיף 131ד לפקודה עוסק בחוות דעת החייבות בדיווח. משמע, בהתאם לפקודה, ככל שנישום אוחז בחוות דעת שקיבל מאיש מקצוע מתחום ייעוץ המס, אשר מניבה לו יתרון מס בסכום מסוים ומעלה (וכן מתקיימים עוד מספר תנאים נוספים), הוא יידרש לדווח עליה בשנת המס בה קיבל את אותה חוות דעת, באמצעות דוח המס השנתי.

סעיף 131ה נוגע לעמדות החייבות בדיווח. לרשות המיסים עמדות שונות באשר למיסוי של מיני מצבים עסקיים ו/או כלכליים. סעיף זה מחייב נישום אשר ביצע מהלך עסקי ו/או כלכלי המהווה סתירה לעמדת רשות המיסים בנוגע לעניין ספציפי זה, לדווח על כך. מידי שנה, מפרסמת רשות המיסים רשימה של עמדות שכאלה, בתחומי מיסוי שונים. על הנישום לוודא שאינו פועל בסתירה לאף אחת מהן לאורך השנים. מספר העמדות המדוברות עולה משנה לשנה, לעיתים בעשרות עמדות לשנה מסוימת.

אלו שני מקרים של הידוק ממשי ברף הדיווח והוא נוסף על דיווח בגין 'פעולות שהן תכנוני מס החייבים בדיווח' שקיים שנים רבות.

לדעתי – על רקע התפתחות ממשית וקבועה בתחומים אלו, ניתן לצפות לאקטיביזם חריף של רשות המיסים. זה יתבצע באמצעות חוזרים שונים שזו מוציאה תחת ידה. השדות הבאים שכבר טופלו במרוצת השנים הם: מיסוי קריפטו, רכישה עצמית של מניות (חוזר אשר דיון לגביו התקיים בבתי המשפט המחוזיים בישראל), מחירי העברה, חברות בית וחברות משפחתיות, שינוי מבנה עסקי בקבוצה רב-לאומית, עסקה הכוללת תמורות עתידיות ואלו הן דוגמאות ספורות בלבד.

עצתי לבעלי העסקים הישראלים – תתכננו ותתייעצו במומחים. אתם עומדים לצעוד לתוך מבוך שהכניסה אליו ברורה כשמש והיציאה ממנו נסתרת לחלוטין, במיוחד לאור האקטיביות שנוקטת בה רשות המיסים, אשר צפויה להימשך הלאה בשנים הבאות.

רו"ח יונתן גדלוב. צילום: יוהנס פלטן

Back to top button