כלכלהמבזקים

האם רישוי עצמי יהפוך לחובה? הממשלה והאדריכלים מצטרפים רשמית למאמץ קבלנים

ארנה אנג'ל, יושבת ראש התאחדות האדריכלים, נשאה דברים הבוקר (שלישי) בכנס בנושא הרישוי העצמי והמרת שטחי מסחר למגורים של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה והתאחדות האדריכלים.

מדבריה: "בשנים האחרונות עברו כספים רבים דרך מאכרים למיניהם כדי שפרויקטים יצאו לפועל, ולעומת זאת, ברישוי עצמי אנחנו האדריכלים נאשר פרוייקטים על סמך פרמטרים מקצועיים ובחינה בלתי תלויה ונבטיח כי הבנייה בישראל תהיה יותר טובה למען הדורות הבאים. ההזנחה והקשיים לאורך השנים יצרו מצב שלא יעלם ברגע, אבל מהרוח הנושבת פה היום אנחנו יכולים להיות מעט אופטימיים יותר".

יצוין כי החוק המאפשר ביצוע רישוי עצמי נכנס לתוקף לפני שלושה חודשים, וזכה בתחילה לתגובות קשות של אדריכלים ומתכנני ערים. ההחלטה של איגוד האדריכלים לצאת בקריאה לאמץ את ההליך המקצר דרמטית את זמן ההמתנה לדירה – צפוי לקדם מאוד את השימוש בו. לצד זאת, עדיין קיימת התנגדות חריפה של ראשי ערים לאפשר רישוי עצמי וכיום החוק מאפשר להם לסרב לקצר כך את זמן ההמתנה לדירה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חוק הרישוי העצמי עבר במסגרת חוק ההסדרים האחרון ונכנס לתוקף בסוף אוקטובר האחרון, במסגרתו אדריכלים שיוסמכו לכך על ידי המדינה, יוכלו להחליף את רשות הרישוי החל מהליך הוצאת היתר הבנייה והיתרי שינויים עד לתעודת גמר, לבניין שעיקרו למגורים. נתוני התאחדות הקבלנים ונתונים דומים של גופים כמו מדלן למשל, קובעים כי ההליך המדובר עשוי לקצר את זמן הוצאת היתר הבנייה דרמטית משלוש שנים בממוצע לכחצי שנה, להביא להוצאה מהירה של היתרים והגדלת היצע הדירות בשוק.

רות שוורץ, סמנכ"לית רגולציה ברישוי ובניה, מנהל התכנון אמרה בכנס: "אנחנו במנהל התכנון מחוייבים לנושא של רישוי עצמי, נרתמנו לזה ותוך זמן שיא מאז שעבר החוק בחוק ההסדרים, קיבלנו תקציבים ממשרד האוצר ויושבים על הקריטריונים כדי להכניס רשויות מקומיות לזה. אנחנו עוברים בין ראשי ערים, משכנעים, ומנסים להכניס את זה כמה שיותר. הכנס הזה היום חשוב כדי להטמיע את הנושא הזה גם בשטח ולהתחיל להניע אותו עוד יותר".

רות שוורץ
צילום: לידור גולדברג

על רק התנגדות השלטון המקומי להכללה אוטומטית של אפשרות רישוי עצמי בכל תוכניות הבנייה, אמר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אחד מהכיוונים לפתרון משבר הדיור הוא הרישוי העצמי שעבר בזכות מאמץ גדול שלנו. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' צריך לייצר מצב בו הרישוי העצמי הוא חובה, לתת כלים שיקיימו את זה, וראינו שהממשלה יודעת לחייב את השלטון המקומי כשהיא רוצה. עד היום נרשמו למעלה מ-80 אדריכלים לרישוי העצמי, וזה חד משמעית גיים צ'יינג'ר. הרישוי העצמי חוסך המון כסף וזמן כך שבמקום להוציא היתר בשלוש שנים נוציא תוך חצי שנה. העברת הסמכויות לאדריכלים יעשה את כל התהליך איכותי יותר ומהיר יותר והוא צו השעה".

מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמנון מרחב, שעומד להיכנס בימים הקרובים לתפקידו כמנכ"ל משרד הכלכלה אמר: " אמנון מרחב, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "אחת המשימות הקשות שלי כמנכ"ל בעיריית ירושלים בהן לא הצלחנו הרבה כעירייה היא הקלת הרישוי והבירוקרטיה. כל פעם שביקשו ממני כמנכ"ל עשרה תקנים שיאפשרו גיוס לבודקי תוכניות חדשים, לא ידעו להגיד לנו כמה זמן זה יקצר בפועל מהתהליך. כשהגעתי להתאחדות וסיפרו לי על תוכנית הרישוי העצמי הבנתי שזהו הסיכוי היחיד לקידום מהיר של היתרי בנייה. השלטון המקומי עדיין חושש משינוי, ונמצא במתח סביב הרפורמה. אנחנו נעזור לראשי הערים לחצות את הכביש, כי הם לא מבינים שזו הזדמנות ולא בעיה. אפשר להיחלץ מכל פקק ההיתרים, אבל רק בדרך הזו, כי כל הקשקוש של הוספת תקנים וכסף להם לא יביא את הפתרון. היה קשה אבל זהו הזמן להאיץ וללכת הלאה".

חיים פייגלין סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "אני עוסק בקידום הרפורמות האלה 5 שנים, זה התגלגל משר אוצר אחד לשני ובעקבות הקורונה זה סוף סוף אושר. אנחנו נמצאים בפיתחה על תקופה חדשה אם נשכיל לקחת את זה ביחד, הקבלנים והאדריכלים. כל המדינה צבועה בצבעי סגול ואפור של תכנון, רק כדי לחסום את המגורים רק כי הדבר נוח וכלכלי יותר וזה צריך להשתנות".

אנג'ל הוסיפה: "הרישוי העצמי הוא אבן דרך מאוד חשובה. פרק הזמן הבלתי סביר שנדרש להוצאת היתרי בנייה לא מאפשר למדינה לעמוד באתגרים שהיא עומדת מולם. בתוך כמה שנים נצטרך לבנות עוד מדינה ואין היגיון שמלאי יחידות דיור יתקע בצנרת הבירוקרטית בשעה שיש אנשים מקצועיים שיכולים לקדם פרוייקטים ולהוביל להגדלת ההיצע. אנחנו, האדריכלים מודעים לאחריות המוטלת עלינו ואני יכולה להבטיח לכם שהיא תהיה בראש של כל אדריכל ואדריכלית בשעה שהם באים לאשר ביצוע פרוייקט. כולנו סובלים מיוקר הנדל"ן, לכולנו יש ילדים ונכדים שהיכולת שלהם לרכוש ולשכור דירה הולכת ופוחתת ולכן אני מקווה שאנחנו נצליח להצעיד את ישראל בכיוון ההפוך ולשנות לגמרי את הנושא החשוב והמדובר ביותר בישראל בעשור האחרון והוא מחירי הדיור".

צילום: לידור גולדברג

עוד, כאמור, עסק הכנס בנושא המרת שטחי תעסוקה למגורים. על פי נתוני מנהל התכנון שהוצגו בכנס, היקף שטחי התעסוקה המתוכננים נאמד בכ-180 מיליון מ"ר. לדברי נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "עודף היצע משמעותי זה, עשוי למנוע שימוש יעיל בקרקע לצורך הגדלת היצע הדירות. הרפורמה החדשה מדברת על המרת שטחי תעסוקה מתוכננים לדירות מגורים, דבר אשר עתיד להוסיף לשוק הדיור אלפי יחידות דיור בטווח הקצר ולאפשר פתרונות דיור".

סרוגו התייחס להשפעתו של החוק על מצב שוק הדיור: "אני מקווה שהממשלה תקשיבו לנו. לפקידי משרד האוצר ומשרד השיכון בממשלה, שהם אנשים טובים, להם אין מושג איך הדברים עובדים בשטח. דרישות כפי שהציגו בממשלה היוצאת לא יקדמו את ענף הבנייה והתשתיות. לצערנו, הממשלה נשענת על אותה פקידות מקצועית שהיא אמנם מסורה אבל נכשלת פעם אחר פעם, ולהזיז פקיד מקצועי כזה או אחר, זה בלתי אפשרי. הצענו לממשלה עסקת חבילה שעיקרה הוא שהממשלה, הרשויות המקומיות והקבלנים יחתמו על עסקה כמו בשנות השמונים שתוביל לירידת מחירי הדיור. זה בינתיים לא קורה אבל אנחנו מקווים שאנשים שם יתעשתו וימשיכו לשבת איתנו על מנת שנוכל לומר להם מהם הכיוונים הנכונים".

Back to top button