מבזקיםפוליטי / מדיני

לפיד תוקף את נתניהו: "צביעות בלתי נסבלת"

ראש הממשלה לשעבר חבר הכנסת יאיר לפיד התראיין הערב (רביעי) לחדשות 13 והגיב על צעדי הממשלה הנוכחית.

על התוכנית הכלכלית החדשה שהוצגה הערב אמר: "אני מקווה שאנשים הבינו שמה שהם שמעו זה שהולכים לעלות מחירי החשמל והמים. הבעיה שלהם היא אחרת, איך בדיוק הם הולכים לשלם את ההסכמים הקואליציוניים שלהם? מי ישלם את זה? […] ישלמו את זה אותם פראיירים שכל החיים שלהם הולכים לעבוד, מתגייסים, עושים מילואים ומשלמים את כל החשבונות – רק עכשיו הם ישלמו הרבה יותר חשבונות".

ראש הממשלה נתניהו אמר הערב: "אני מבקש להרגיע את השיח הציבורי. המדינה לא תיהרס, הדמוקרטיה לא תחרב, מהות הדמוקרטיה מעבר לאיזון בין שלוש הרשויות וכמובן שלטון הרוב זה כיבוד זכויות הפרט. מהות הדמוקרטיה היא שוויכוחים, לרבות זה שאנחנו מתווכחים בו היום, הם נעשים לא עם כדורים ולא עם קליעים, הם מוכרעים למעשה בקלפיות ובהכרעה בהצבעות בכנסת או בפרלמנט".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפיד אמר בתגובה בריאיון: "יש הבדל בין אלה שמנסים לדרוס את הדמוקרטיה לאלו המנסים להגן עלייה, יש הבדל בין כאלה שמפגינים באלימות לבין אלה שמתגוננים מאלימות. אנחנו לא כולנו אותו דבר וצריך להרגיע את השיח […] שירגיע [נתניהו] את האנשים שלו שאמרו שצריך לעצור אותי ואת בני גנץ על בגידה רק מפני שאנחנו מדברים נגד הממשלה, שזה מה שעושים ממשלים לא דמוקרטיים בכל העולם. […] הדבר הזה שהם בבוקר מסיתים ובערב קוראים לכולם להירגע – הוא צביעות בלתי נסבלת".

לפיד הבהיר כי הוא מתנגד לדבריו של יאיר גולן שקרא לכאורה ל-"מרי אזרחי". מאידך הוא הגן על דברי בני גנץ: "הוא הזהיר מפני מלחמת אזרחים, לא קרא למלחמת אזרחים". הוא הוסיף: "הם מצפים שהם יבטלו את הדמוקרטיה הישראלית, ושאנחנו נשתוק בנימוס. אנחנו לא נשתוק בזמן שמפרקים את הדמוקרטיה, כל הדיבורים האלו נועדו לוודא שהאופוזיציה תשתוק. הם לא יסתמו לי את הפה, הם לא יסתמו לאופוזיציה את הפה. אנחנו מגינים על המדינה שלנו".

עוד אמר: "נתניהו שולח את הבריונים שלו להרביץ לחבר'ה שלי בכבישים – וקורא לנו להירגע".

בנוגע לרפורמה המשפטית, לפיד אמר שהוא מתנגד לאקטיביזם שיפוטי אך הרפורמה של לוין לא נלחמת באקטיביזם שיפוטי: "מה שהם עושים פה היום – הם מייצרים מצב שהממשלה שולטת בכל. דמוקרטיה זה לא. […] הם רוצים לחיות במקום שבו אין ביקורת שיפוטית על הממשלה, ממש כמו במדינות לא דמוקרטיות".

לפיד גם העביר ביקורת לא שגרתית על הנשיא הרצוג: "נשיאים תמיד אומרים משהו מכובס, הגיע הזמן שגם הנשיא יגיד שאם יש פה התנכלות לדמוקרטיה הישראלית אז לא כולם אותו דבר, הנדרסים והדורסים לא יושבים באותה עגלה".

לבסוף אמר על ההפגנה שמתוכננת בשבת בכיכר הבימה: "אני וגנץ לא נבוא לבקשת המארגנים, אבל כל חברי הכנסת שלנו יהיו. וגם הילדים שלי. קורא לכל אזרח לצאת להפגין".

יאיר לפיד
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'

Back to top button