חדשות חוץמבזקים

פרשת המסמכים של ביידן – הנשיא הסתבך?

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן תחת ביקורות לאחר שביום שני התגלה שמסמכים מסווגים מתקופת היותו סגן הנשיא תחת אובמה הוחזקו שלא כהלכה במשרדו הקודם.

הבית הלבן אמר שעורכי הדין של מר ביידן מצאו את המסמכים בארון נעול, מעורבבים בניירות אישיים בזמן שהם ארזו קופסאות מהמשרד. הנשיא ביידן אמר אתמול שהוא "מופתע" מהגילויים ושהוא לא יודע איזה מידע הם מכילים. משרד המשפטים בוחן את התגלית כדי לקבוע כיצד להמשיך.

החשיפה יצרה כאב ראש פוליטי עבור מר ביידן, בעיקר מפני שאלו אישומים דומים לאישומים שמרחפים מעל הנשיא הקודם דונלד טראמפ מאז פשטה הבולשת הפדרלית על אחוזתו במאר-א-לאגו פלורידה ומצאה שפע מסמכים מסווגים מפוזרים שטראמפ לקח מהבית הלבן, כאשר היה חשד שחלק מהמסמכים מכילים מידע מסווג ביותר שקשור לגרעין.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ביידן ביקר את טראמפ רבות על התנהלותו עם מסמכים מסווגים אלה ועל חוסר שיתוף הפעולה שלו עם משרד המשפטים והארכיון הלאומי.

הבית הלבן של ביידן הדגיש על הפרשה החדשה כי הנסיבות שונות: מר ביידן לא קיבל הודעה על כך שיש בידו מסמכים רשמיים וגם לא התבקש להחזיר אותם, הצוות שלו חשף את התגלית מיידית לארכיון הלאומי והחזיר את המסמכים תוך יום.

מר ביידן אמר שהוא מתייחס למסמכים מסווגים ברצינות וכי הצוות שלו פנה מיד לארכיון הלאומי כדי להעביר את החומרים: "אנחנו משתפים פעולה באופן מלא".

הוא גם הרחיק עצמו מהעניין והציע שמישהו אחר העביר לשם את המסמכים ללא ידיעתו.

בזמן שהנשיא ביידן נפגש עם נשיאי מקסיקו וקנדה כדי לדון בסחר והגירה, הרוב הרפובליקני החדש בבית הנבחרים בוושינגטון תפס את הסיפור כדי להתחיל את מה שצפויות להיות שנתיים של חקירות כלפי ממשל ביידן.

מר ביידן ועוזריו השתמשו במשרד מאמצע 2017 ועד לתחילת הקמפיין לנשיאות ב-2020, ועורכי הדין התכוננו לפנות את המקום, אמר הבית הלבן. הגילוי לא היה בתגובה לכל בקשה קודמת מהארכיון הלאומי, ולא הייתה שום אינדיקציה לכך שמר ביידן או הצוות שלו התנגדו למאמצים להחזיר מסמכים רגישים כלשהם.

כאשר עורכי הדין של מר ביידן גילו את המסמכים, הם פינו מיד את החדר והפסיקו להסתכל בתיקים, על פי אדם שתודרך על התקרית. כתוצאה מכך, צוות ביידן אינו יודע כמה מסמכים מסווגים היו בארון ומה היה כל תוכנם.

הארכיון הלאומי נדרש להודיע ​​למשרד המשפטים כי חומר מסווג התגלה במקום לא מורשה, כפי שעשה בינואר 2022 כאשר מצא 184 תיקים שסומנו כמסווגים ב-15 קופסאות של חומרים שהוציא ממאר-א-לאגו.

לאחר השגת ראיות לכך שמר טראמפ עדיין מסתיר מסמכים, ה-F.B.I. השיג צו בית משפט לחיפוש במאר-א-לאגו ומצא 103 נוספים, יחד עם אלפי מסמכים ותצלומים אחרים בבעלות ציבורית אך לא מסווגים.

שר המשפטים מריק גרלנד החליט לערוך חקירה ראשונית שמטרתה לאסוף עובדות ומחקר משפטי בעניינו של ביידן כדי להודיע ​​האם יהיה ראוי למנות עורך דין מיוחד.

מר ביידן אמר שעוזריו שיתפו פעולה באופן מלא עם הארכיון הלאומי לאחר שהודיעו להם על מה שנמצא.

הוא אמר שעורכי הדין שלו יעצו לו אפילו לא לשאול מה יש בתיקים, ואמר שהוא מקווה שהחקירה "תסתיים בקרוב".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, צילום: הבית הלבן

Back to top button