חדשות הארץמבזקים

אלוף עמוס גלעד: "המדיניות המתממשת תגביל את חופש הפעולה שלנו מול איראן"

האלוף במיל' עמוס גלעד נשא הערב (רביעי) דברים מול מאות בכירי מערכות הבטחון לשעבר בכנס תנועת מפקדים למען בטחון ישראל בהרצליה. גלעד התייחס להשפעות הקריטיות שעשויות להיות בזירות הבטחון השונות בעקבות השינויים הפוליטיים והביטחוניים.

גלעד אמר: "תוכנה זדונית נכנסה למדינה והיא מאיימת על הביטחון. עד כה יוקרת בת המשפט העליון הצילה אותנו. בלעדיו אנחנו מאבדים חומת הגנה ביטחונית".

בנוגע לסוגיות ביטחוניות אמר: "העימות ביהודה ושומרון יוביל לדרדור היחסים שיגביל את חופש הפעולה שלנו מול איראן".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוגע לאפשרות לשלום עם סעודיה אמר: "למיטב שיפוטי, אם יעלו להבות ביהודה ושומרון – לא נראה שלום עם סעודיה".

בהתייחס לסוגיה האיראנית אמר: "באיראן אנחנו נמצאים באתגר חסר תקדים – ראש הממשלה הנוכחי קבע את זה בעבר כיעד מרכזי ואז לא היו לאיראנים יכולות לממש. האם היום ישראל יכולה לתקוף באיראן בלי תיאום עם האמריקאים? לא, חד משמעית. יש אינטרסים אדירים שם ואי אפשר בלי תיאום אסטרטגי עם ארה"ב. אז מה אנחנו עושים כדי לממש את התיאום?"

הוא המשיך: "יש לנו הזדמנות היסטורית להפעיל את כל הכוח שלנו באיראן, ואנחנו מחלישים את היכולות שלנו אם נסכן את שיתופי הפעולה עם הערבים. מלחמת דת תגרום כאן לקטסטרופה. ראש הממשלה רוצה מורשת, אני משוכנע בכך. שני דברים ייתנו לו מקום בהיסטוריה – טיפול בסיפור האיראני, ושלום עם מדינה כמו סעודיה. אבל בשטח עושים הפוך, האיום האיראני הוא חמור – תפיסת הזמן שלהם היא של סבלנות. יש להם היום טילים, רקטות, מטוסים ללא טייס חמושים, טילי שיוט, טילי שיגור לוויינים. אם נהפוך למדינה מבודדת, אנחנו נשלם מחירים כבדים".

עוד אמר: "המדיניות שהולכת להתממש, החוקים הנוראיים החדשים, מגבילים את חופש הפעולה הבינלאומי בראש ובראשונה מול איראן".

גלעד דיבר על הסוגייה הפלסטינית בהקשר הבטחוני הרחב: "החזית הפלסטינית הייתה שולית – היום החזרנו את הנושא הפלסטיני למרכז הבמה. לא סתם מחזירים, אלא בונים מודל של עימות חריף מאוד שאני לא בטוח איך יוצאים ממנו. אם נלך בכיוון שאני חושב שהולכים בו, אנחנו הולכים להגביל את חופש הפעולה שלנו בגלל דרדור היחסים. הרשות מונעת עימות בין צה"ל לבין האוכלוסייה הפלסטינית – כל קצין בכיר, בלי קשר לנטייה פוליטית, מגיע לאותה המסקנה. וזה הולך להשתנות. העוצמה שלנו בנויה על העוצמה הצבאית והתבונה המדינית האסטרטגית – החיבור הוא העוצמה שלנו. עכשיו נעלה באש את יהודה ושומרון כדי לממש חזון שאיו"ש שייכת למדינת ישראל? אנחנו בתהליך של להפוך למדינה אחת, ישות אחת".

על חלוקת תחומי האחריות בסוגיות הביטחוניות אמר גלעד: "עכשיו אנחנו מפרקים את הכול ואת עצמנו. שר אחד מחזיק את מג"ב, שר אחד מחזיק את המנהל האזרחי – זה כיסא שמורידים לו רגליים. הנטל על צה"ל ילך ויגדל. אנחנו מתקרבים למצב כמו האינתיפאדה הראשונה. שר אחד הולך לקבל אחריות על משמר הגבול – הוא יכול לקחת את משמר הגבול ולהחליט להעביר לנגב כדי 'לחזק את המשילות'. הניסיון מלמד שאנשים כמו סמוטריץ' בקיאים בפרטים – את כל חייהם הקדישו ללחום במערכת, ולכן הוא רוצה את המנהל האזרחי, כדי לפרק את הרשות".

גלעד התייחס לאפשרות של איום על היחסים עם ארה"ב: "אני שומע קולות 'מה אנחנו צריכים את ארה"ב?' שיתופי הפעולה עם ארה"ב הם עמוד תווך בביטחון הלאומי. האמריקאים משקיעים בנו מיליארדים, יותר מהסיוע הרשמי – שיתופי פעולה מודיעיניים, סייבר, חיל הים, הכול. זה הרבה יותר מהסיוע הרשמי ואין לנו חלופה לארה"ב. ביידן לא יפגע בסיוע. אנחנו הצטרפנו לסנטקום בברכת ארה"ב והקשרים הצבאיים מתפתחים".

הוא המשיך: "אבל כדי להפעיל כוח צבאי אמריקאי או שהם יתמכו בפגיעה באיראן, אנחנו צריכים את הנשיא – הנשיא הנוכחי מאמין שהערכים המשותפים בין ישראל לארה"ב זה אחד מעמודי התווך. תשמעו מה הוא אומר – הוא אומר בדיוק מה הוא חושב. מה שקורה כאן, לא יהיה מקובל עליו – הערכים המשותפים יהפכו לאירוע אסטרטגי, ולדעתי זו הסיבה שהוא שולח לכאן את סאליבן. ג'ייק סאליבן יגיד 'אתם לא תהרסו את הרשות הפלסטינית ותפגעו באינטרסים של הבטחון הלאומי של ארה"ב'".

עוד אמר גלעד: "יש לנו קשרים חסרי תקדים עם מדינות ערב – מי היה מאמין. יש לנו חופש פעולה מדהים, ואנחנו רוצים להפיל את זה? יש לירדנים זיקה להר הבית – קח מהם את זה או תאיים על זה, זה בדיוק מה שסינואר רוצה. הר הבית, בניגוד לשטחו הקטן והזעיר, הוא פצצת גרעין – אם נעלה להבות משם, זו פגיעה קשה בירדנים, פגיעה קשה ביהודה ושומרון, זו פגיעה בביטחון. אם המשטר ההאשמי מתערער, זו פגיעה קשה בביטחון, ומערכות הביטחון יודעות את זה. כל מדינות ערב, אין שם אהדה מיוחדת לסוגייה הפלסטינית – אנחנו בכוח שמים את זה במרכז העניין. כל הסקרים שנעשים במדינות ערב מראים שהשלום שלנו הוא שלום עם המשטרים שם, לא עם העם עצמו".

אלוף במיל' עמוס גלעד - כנס מפקדים למען ביטחון ישראל
צילום: מפקדים למען ביטחון ישראל

Back to top button