חדשות הארץמבזקים

לראשונה מאז הסכמי אוסלו: טיול בדרך ספר המדבר בין גוש עציון לחברון

עשרות מטיילים צעדו ביום שישי האחרון, לראשונה מאז הסכמי אוסלו, בדרך הספר המזרחית המחברת את הר חברון ומזרח גוש עציון, בקריאה לפתוח את הדרך שוב לתנועה.

הטיול הנדיר יצא מ'מצפה מיכאל' בסמוך לישוב פני קדם בעזרת 'עמיתים לטיולים', מועצה אזורית גוש עציון ותיירות גוש עציון עורר התעניינות רבה ועשרות רבות של מטיילים ביקשו להצטרף גם אחרי שהרישום נסגר מחוסר מקום.

דרך הספר המזרחית, היא דרך קדומה שנסללה כבר בתקופה הרומאית על תוואי תנ"כי קדום והיתה כנראה הדרך העיקרית שחיברה את הר חברון ועין גדי. בין האתרים המעניינים לאורך הדרך נמצא גם בור אספר החשמונאי המפורסם, בו התחולל המהפך במרד המכבי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על אף ההרס הרב והחציבות הבלתי חוקיות, ניתן עד היום לראות לאורך הדרך קטעי דרך סלולה ששרדו ומיצדים ששמשו להגנה על הפוסעים בה מפני שוסי המדבר. בהסכמי אוסלו הושארה הדרך כולה בשטחי c מתוך כוונה להכשיר כביש בסמוך אליה ואפילו קו רכבת עתידי תוכנן בה במסגרת תכנית הרכבות הארצית.

אלא שהתוכניות לא מומשו והמסדרון שהושאר עבור הדרך הולך ונסגר בבניה בלתי חוקית מתוך מטרה לבודד את ישובי מזרח הגוש. את הטיול אליו הצטרפו מטיילים מכל רחבי הארץ הובילו אורי ארנון תושב פני קדם, ד"ר יוסף שפייזר חבר מועצת העיר ירושלים וד"ר יורם אלמכיאס תשב קרית ארבע.

מועדת קרקעות אספר נמסר כי: "פתיחת הדרך היא יעד ראשון מבחינתם בכדי להיחלץ מהמצור אליו נקלעו ישובי האזור בשנים האחרונות וכי המצב בו מספר ישובים קטנים תלויים כבלון על חוט דק כאשר רק כביש צר ומפותל מחבר אותם, הוא מתכון לאסון. בתקופה האחרונה אירעו על הכביש מספר תאונות ואירועים אשר הובילו לסגירתו למשך שעות ארוכות כאשר ילדי בית הספר תקועים בתוך האוטובוסים ללא יכולת להיחלץ. אנחנו חייבים לצאת מתוך גדרות הישובים ולהסתובב במרחב, להכיר את הארץ ולהתהלך בה כבני בית כפי שאמר כבר שמעון החשמונאי שחי כאן במרחב "לא ארץ נָכריה לקחנו ולא ברכוש נָכרים מָשָלְנו כי אם נחלת אבותינו אשר בידי אויבינו בעת מן העתים בלא משפט נכבשה ואנחנו כאשר הייתה לנו עת, השיבונו את נחלת אבותינו".

ראש מועצת גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן אמר: "הגיע הזמן לקעקע את הגבולות הבלתי הגיוניים שהציבו לנו הסכמי אוסלו הארורים. בכל צעד בגוש עציון מתחברים להיסטוריה ולא ניתן שיפרידו אותנו מההיסטוריה, מהטבע ומהארץ שלנו. דרך ספר המדבר היא דרך היסטורית חשובה, היא חשובה גם להתיישבות וגם לשמירה על הסביבה. ההשתלטות הערבית העויינת על השטח נועדה לחנוק את ההתיישבות. כן ירבו כאלו טיולים בארצנו".

צילום: אורי ארנון
צילום: אורי ארנון

Back to top button