מבזקיםפוליטי / מדיני

תגובות מקיר לקיר על נאום חיות: "נגן בגופנו ובחיינו על המבצר" אמרו התומכים, היו מי שזעמו – "מי נתן לך צ'ק פתוח?"

נאומה החריג של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות הערב (חמישי) על הרפורמה המשפטית של יריב לוין מכה גלים וגורר תגובה מכמעט כל הפוליטיקאים. לפיד וסער מיהרו לתמוך בחיות, כאשר מנגד, חברי מפלגתו של לוין שלחו את תמיכתם בו. היו גם קולות שזעמו על נאומה של חיות, חה"כ יצחק פינדרוס אף השווה את המקרה לנאומו של הרב הראשי לישראל שגרר תגובות ואף ביקורת רשמית, וביקש לנהוג בשיטה זהה גם במקרה של חיות.

שר המשפטים היוצא, גדעון סער, צייץ בחשבון הטוויטר של את ברכתו לנשיה חיות על נאומה: "הנשיאה חיות, בנאום מצוין, היטיבה להסביר את הפגיעה החמורה בזכויות ובחירויות של אזרחי ישראל אם תמומש התוכנית לריסוק מערכת המשפט. כפי שהתרעתי במערכת הבחירות – זהו מהלך לשינוי המשטר בישראל. על כל אוהבי החירות – ללא הבדלי השקפה פוליטית – להתלכד למאבק למען עתיד ישראל."

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, מיהר לתמוך בחיות: "חותם על כל מילה בדברי נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. "הדמוקרטיה איננה רק שלטון הרוב, הרוב לא נתן לאף אחד צ׳ק פתוח לעשות ככל העולה על רוחו". נתייצב יחד איתה במאבק על נשמתה של המדינה ונגד הניסיון לפרק את הדמוקרטיה הישראלית."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי בתגובה לנאום של נשיאת בית המשפט העליון: "אחרי יותר מידי שנים, מזיזים את הגבינה של חיות והיא חוששת. לא על הדמוקרטיה ועל זכויות האדם אלא על הקליקה השלטת, הסגורה והאליטיסטית שהיא חלק ממנה. זה נגמר! אנחנו נסיר את המחיצות בין הציבור לבין מערכות השלטון. ובכלל, גבירתי הנשיאה, מי נתן לך צ'ק פתוח? מי יגן על זכויות האזרח מפני בג"צ? טלי קורה מבין עינייך! אגב, לשאלתך, מי שנתן לך את הסמכות לדון בסבירות בדין הפלילי, לוקח לך את הסמכות לדון בסבירות חוקים. ככה פשוט. "כל הדבר הגדול יביאון אל נבחרי הציבור וכל הדבר הקטן ישפטו הם"."

ארכיון. צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "נשיאת בית המשפט העליון המשיכה היום בדבריה את הקו המופרך שמציג את הרפורמה כקץ הדמוקרטיה למרות שהמציאות היא בדיוק ההיפך – הרפורמה היא התגשמות ומהות הדמוקרטיה. מחזק את ידי חברי שר המשפטים יריב לוין. על זה נבחרנו, וזה הדבר הנכון לעשות."

יו״ר הקואליציה, חבר הכנסת אופיר כץ אמר: "נאום שלם על קץ הדמוקרטיה, וחיות לא חשבה לנכון להזכיר פעם אחת שהמערכת זקוקה לאיזה שהוא תיקון. ״פתוחים לביקורת״ זו סיסמה ריקה. הנאום הוכיח שני דברים: למה אמון הציבור במערכת בשפל, וכמה צריך לקדם את הרפורמה הזו."

ח"כ יצחק פינדרוס במכתב בהול לנציב תלונות הציבור על שופטים בעקבות נאומה של הנשיאה חיות: "האזנתי בכאב לדברי הנשיאה חיות שנישאו בניגוד לכללי האתיקה לשופטים. בעבר קראת לשקול להדיח את הרב הראשי לישראל על שהתבטא באופן דומה… אני סמוך ובטוח כי לא תנקוט איפה ואיפה הפעם, תנזוף בנשיאה חיות ואולי אף תצא בקריאה פומבית להדיחה".

ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ'

מנגד, תמכה חה״כ דבי ביטון מסיעת יש עתיד בנשיאת העליון: "כוח לא מבוקר יפגע בזכויות של כל אחד ואחת מאיתנו. המערכת הדמוקרטית במדינת ישראל בנויה על איזונים ובלמים. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה בדבריה שהמערכת המשפטית נמצאת כבר עכשיו תחת עומס עצום. במוצ"ש הקרוב נצא להפגין על הזכות שלנו לחיות במדינה דמוקרטית. כי השעה היא שעת חירום לעתיד הדמוקרטיה, לעתיד החיים שלנו כאזרחים במדינה חופשית."

גם התנועה לאיכות השלטון תמכה: "התנועה לאיכות השלטון מחזקת את דבריה הצלולים, הנכוחים והאמיצים של נשיאת הרשות השופטת במדינת ישראל. זוהי תקופה אפלה שבה נדרשים שופטי ושופטות ישראל לעמוד ללא מורא אל מול אלו המנסים להחריב את המערכת כולה. אנו גאים בדבריה של הנשיאה חיות, עומדים מאחוריה ומאחורי מערכת המשפט של מדינת ישראל. נגן בגופנו ובחיינו על המבצר."

יו"ר מפלגת העבודה, השרה לשעבר מרב מיכאלי: "מחזקת את נשיאת בית המשפט העליון, הנציגה הבכירה ביותר של הרשות השופטת, על האמת שאמרה בלי פחד. הרפורמה המתוכננת היא הפיכה משטרית מסוכנת ואנחנו נלחם בה עד חורמה. לא נשתוק, כי ארצנו משנה את פניה. קוראת לנשיאה להמשיך להאבק בתוכנית המסוכנת. הציבור איתך. אנחנו איתך."

חה״כ גלעד קריב ממפלגת העבודה בחר לתקוף את לוין על תגובת לנשיאה חיות: ״דבריו של לוין היו רצף של עיוותים ושקרים. השופטים לא בוחרים את עצמם והם לא התערבו בחוקי יסוד. כל דבריו היו סיסמאות תקיפות ללא כל תשובה עניינית לטענה לפגיעה בהגנה החוקתית על זכויות הפרט. ולבסוף – שוב לוין לא הסביר מדוע התכנית המפורטת לא הוצגה לפני הבחירות.״

לפיד הגיב גם לדברי שר המשפטים לוין: "לא ניתן לכם להחריב את הדמוקרטיה הישראלית. לא ניתן לכם להפוך את ישראל למדינה סוג ב. נתניהו חלש מידי כדי להגן על ישראל. אנחנו נעשה זאת בכל הכוח."

מליאת הכנסת - כנסת
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ'

Back to top button