מבזקיםצבא וביטחון

הרמטכ״ל היוצא רא״ל אביב כוכבי: פוליטיקה? לא שולל

הרמטכ״ל היוצא, רא״ל אביב כוכבי, שיסיים השבוע את כהונתו לא שולל כניסה לפוליטיקה בעתיד. כך לפחות בראיון סיכום כהונה שהעניק הבוקר לגלי צה"ל. בתשובה לשאלה האם בכוונתו להיכנס לפוליטיקה ענה: ״אני לא שולל – אבל אם וכאשר יגיע הרגע, אצטרך לשקול״.

רא״ל אביב כוכבי התייחס בגלי צה״ל לסוגיות המרכזיות שעלו לסדר היום במהלך כהונתו. בריאיון לאמיר בר – שלום ודורון קדוש, תוקף הרמטכ״ל כוכבי את הכוונה להעביר את האחריות על פלוגות מג״ב באיו״ש לידי השר בן גביר: ״אי אפשר שלמפקד חטיבה יהיה כוח שמקבל פקודות ממישהו אחר, רק מפקד אחד נותן פקודות בגזרתו״. הרמטכ"ל העריך כי הדרג המדיני יחזור בו מכוונתו והבהיר כי אם המהלך יצא לפועל – תוחלפנה פלוגות מג״ב בגדודי סדיר או מילואים.

ברקע הסערה סביב הרפורמה המשפטית אותה מקדמת הממשלה, כוכבי הדגיש ״הצבא נהנה ממערכת משפט חזקה בגלל המוניטין שלה בעולם, מה שמהווה יתרון גדול עבור חיילי צה״ל״.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הרמטכ״ל התייחס להכנות לתקיפת מתקני הגרעין באיראן: ״אנחנו מכינים את הכוחות בצורה מיטבית, צה״ל יעמוד בכל המשימות שהוגדרו לו״. בעניין האפשרות לעימות בגבול הצפוני: ״זה אפשרי בנסיבות כאלו ואחרות״ ומול חמאס: ״ההרתעה שלנו חזקה בעקבות המבצעים האחרונים״.

השר בצלאל סמוטריץ׳ הגיב מאוחר יותר על דברי כוכבי וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏אם כוכבי היה מבקש להבין ולא רק לתקוף בפופוליזם כהכנה לכניסתו למגרש הפוליטי הוא היה מדבר איתי ומבין שהמטרה היא לא לפגוע בשרשרת הפיקוד של צה"ל אלא להוציא את המנהל האזרחי מצה"ל ולאזרח אותו. צה"ל יעסוק בביטחון ומערכת אזרחית תנהל את החיים האזרחיים. טוב לאזרחים וטוב לצה"ל.
‏ואגב, היה כבר "מינוי חיצוני לשרשרת הפיקוד" כשהעבירו את האחריות על פיקוד העורף לשר להגנת העורף והשמים לא קרסו. ובכלל, כוכבי התבלבל ושכח שישראל היא מדינה שיש לה צבא ולא צבא שיש לו מדינה. האחריות על מתפ"ש והמנהא"ז הועברה אלי בחוק ואני משוכנע שמחליפו ויתר מפקדי צה"ל יפעלו בהתאם לחוק"

יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר בני גנץ בתגובה לסמוטריץ': "סמוטריץ ונתניהו אתם התבלבלתם – חובתו המקצועית של הרמטכ"ל להגיד את האמת ולהתריע – גם אם זה לא ערב לאוזניהם של פוליטיקאים. ‏מסע ההפחדה וההשתקה מול בכירי מערכת הביטחון והדרגים המקצועיים יפגע בביטחון, לא פחות מפיצול הסמכויות ההרסני ביהודה ושומרון מטעמים פוליטיים. אני קורא לכלל בכירי המערכת להמשיך ולהשמיע את קולם, באופן ממלכתי ומקצועי. על נתניהו וגלנט לגבות את הרמטכ"ל ולגנות את המתקפה הפוליטית עליו מיד.״

אביב כוכבי - פרס הרמטכ"ל
צילום: דובר צה"ל

Back to top button