חדשות הארץמבזקים

לפחות 100,000 בהפגנה בתל אביב: "אנחנו המבצר האחרון ואנחנו לא ניפול"

התנועה לאיכות השלטון העריכה כי לפחות 100,000 איש הגיעו להפגנה נגד השינויים במערכת המשפט הנערכת בתל אביב. המשטרה העריכה תחילה כי לפחות 80,000 איש הגיעו ולפני זמן קצר (מוצ"ש) העריכו כי כ-150,000 איש הגיעו עד כה.

הזמר עברי לידר הגיע להפגנה ואמר: "אנחנו חוששים למדינה שלנו, לזכויות שלנו ולערכים שלנו". לידר שר עם הקהל את שירו "זכיתי לאהוב"

גם הזמר חמי רודנר הגיע: "שמח להיות אתכם ולהילחם ביחד אתכם על הדמוקרטיה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיע להפגנה ואמר לערוץ 12: "הממשלה חוקית אך בלתי לגיטימית. מרי אזרחי זה דבר חשוב מאוד".

חברי סיעת יש עתיד הגיעו גם הם להפגנה, בהיעדרות בולטת של יאיר לפיד. מיש עתיד נמסר: "ביד אחת מטריה וביד השנייה דגל ישראל הגיעו רבבות אדם לרחבת הבימה בתל אביב כדי להגיד לבנימין נתניהו החלש וליריב לוין שאין להם את הזכות לשלול לנו את הזכויות. אין להם את הזכות לעשות שינוי משטרי, אין להם את הזכות לדרוס את הדמוקרטיה, ואת המדינה שאנחנו כל כך אוהבים".

עורך הדין ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, בין מארגנות ההפגנה, נאם: "ארצנו האהובה והקטנטונת, זאת שהייתה החלום של העם היושב בציון במשך אלפיים שנה, זאת שקמה מאפרה של יהדות השואה, שהלכה כצאן לטבח וייחלה למציל ומושיע, זאת שבמשך שמונה עשורים, שפכנו, והקרבנו, כל אחת ואחד מאיתנו, את דמו, ואת חלבו, על מזבח חרותה ועצמאותה, כמו גם למען תקומתה, כמדינה יהודית דמוקרטית וליברלית, מדינתנו עומדת לשנות את פניה ללא היכר לנצח!"

הוא המשיך: "בני חושך, אשר ריסקו בעמל רב במשך שנים רבות, באמצעות איילי ניגוח, ובאמצעות מכונת רעל רדיו אקטיבית משוכללת, את חומות המבצר, הצליחו במשימתם, המבצר כולו נמצא במתאר קריסה מתקדם, מאיים להכחיד תחת הריסותיו, את היושבות והיושבים בו, שופטיה של מדינת ישראל".

הוא הוסיף: "בני אור, אני אומר לכם היום, אנחנו כולנו ביחד, לא נרתע ולא נכזיב, אנחנו נמשיך עד הסוף, להוביל ולנהל את הקרב על דמותה, ועל זהותה של מדינת ישראל, כמדינה דמוקרטית, וכמדינה ליברלית. אנחנו נאבק ברחובות, בכיכרות ובגשרים, אנחנו נאבק בבתי המשפט, אנחנו ניאבק בכנסת, ובכל מקום עלי אדמות. זכרו, לעולם, לעולם לא ניסוג אחור, לעולם אבל לעולם לא נרים ידיים ולעולם לא ניכנע, יהיה המחיר אשר יהיה!! כתף אל כתף, שכם אל שכם, ביחד עד הניצחון!!"

הוא קרא לנשיא המדינה: "ולך, כבוד נשיא מדינת ישראל, מר יצחק הרצוג, אני קורא מכאן היום, בשם כל הקהל הקדוש הזה, קום עשה מעשה, הכרז על ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, שעומד מאחורי המהפכה המשטרית הזו, וזאת בשל רצונו העז להימלט מאימת הדין, הכרז עליו, כבלתי כשיר למלא את תפקידו, הכרז על נבצרותו לאלתר

הוא קרא לנשיאת בית המשפט העליון: "ולך, כבוד נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, אנחנו אומרים מכאן הערב, וזאת הגם ששופטי בית המשפט העליון שגו קשות, כאשר הם נתנו לנאשם עם שלושה כתבי אישום חמורים ביותר לכהן כראש ממשלה, רק בשל היותם שמרנים. וזאת הגם שלצערי הרב, שגיתם בכך שלא זיהיתם בזמן, את הסדקים בחומות המבצר, אותם אלה, שפערו בזדון במשך רבות בשנים בני בליעל. אנחנו אומרים לך מכאן גברתי, לך ולכל שופטי ישראל, לכו, עלו והושיעו את עם ישראל, עשו משפט ועשו צדק ללא מורא וללא חת, כשרק מורא הדין עומד לנגד עינכם".

שרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני, הגיעה להפגנה ואמרה: "יצאה ממשלה בישראל למלחמה נגד המוסדות הדמוקרטיים עצמם, כדי לשלוט ללא מיצרים. לא ויכוח, לא ביקורת לגיטימית – השתלטות פוליטית. ולא, בחירות לא נותנות את הכוח להרוס את הדמוקרטיה עצמה".

היא הוסיפה: "רעל שנשפך, שקרים, שיסוי איש באחיו, סימון כאויב כל מי שחושב אחרת. הכול כדי שנתפורר מבפנים וניחלש כחברה לפני המתקפה הגדולה, ופירוק חומת ההגנה של הדמוקרטיה בכל החזיתות. אנחנו נעצור אתכם ולא נתפשר. כי הדמוקרטיה בישראל, החירות שלנו והזכויות שלנו הן לא מסחרה פוליטית. הם יכולים לקרוא לנו בוגדים, אבל אנחנו אלה שמגנים על המולדת מפניהם, הם יכולים לאיים באזיקים – אנחנו לא מפחדים".

בשלב מסוים החלה צעדת הלפידים ברחבי העיר. מטעם מארגני הצעדה נמסר: "ההפיכה המשטרית המסוכנת תיתקל בהתנגדות אזרחית שטרם נראתה. כל זמן שהממשלה העבריינית לא חוזרת בה מהכוונה לרמוס את הדמוקרטיה ולקדם את האג'נדה המסוכנת שלה, אנחנו נתנגד, נצעד, נחסום ונמחה. רק התחלנו. נגיע לכל מקום ונרדוף את חברי הממשלה העבריינית עד שההפיכה תיעצר. אנחנו המבצר האחרון ואנחנו לא ניפול".

עוד נצפה בהפגנה דן נתניהו, בנה של השופטת המנוחה שושנה נתניהו, ובן דודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הוא מסר: "הדרישה הבוטה במיוחד למנות למעשה את שופטי בית המשפט העליון – כולל את נשיא בית המשפט העליון – על ידי חברי הכנסת, יחד עם חקיקת חוקים אישיים מיטיבים לחברי כנסת שסרחו, משמעותה ביטול אי-תלותה ועצמאותה של הרשות השופטת. חקיקת פסקת התגברות שתמנע פסילת חוקים לא שוויוניים או אישיים, על ידי בית המשפט הגבוה לצדק, תביא באופן מידי לביטול בית המשפט העליון ולאובדן אמון הציבור במערכת המשפט".

הוא מסר לבן דודו: "זכור! מעשיך הנוכחיים, הם המורשת שתשאיר אחריך לעולם כולו ולציבור בישראל הדוגל בערכי הדמוקרטיה ושלטון החוק, על כל המשתמע מכך."

אלה אלקלעי, יו"ר שדולת הנשים, קראה מההפגנה: "כולנו כאן רוצים ליהנות מכלכלה משגשגת כולנו כאן רוצים ליהנות מחופש דיבור, זכויות אדם, צדק חברתי, כולנו כאן רוצות לחיות במקום שמאפשר לכל אחד ואחת לחיות על פי אמונתה ואמונתו. כן צריך לעשות כאן רפורמות. בנייתה של מדינת ישראל הופסקה כמו הסיפור התנ"כי על בניית מגדל בבל – אבל לא בגלל ריבוי שפות אלא בגלל ריבוי תרבויות. עד שלא נלמד לכבד, להכיר להוקיר זה את זו וזו את זה לא רק שלא נתקדם אלא ניסוג לאחור. הרפורמה הנדרשת היא לא זו שתאפשר לפוליטיקאים לחמוק ממשפט. הרפורמה הנדרשת כאן היא זו של איחוי, זו שתאפשר לכולנו, כל האנשים וכל התרבויות במרחב, ליהנות מארץ זבת חלב ודבש".

אורה פלד, חובלת במילואים והאישה הראשונה שסיימה קורס חובלים, נאמה בהפגנה: "בתור ילדה חלמתי להיות טייסת אבל זה היה חלום שלא היה יכול להתגשם עד שהגיעה אליס מילר. והבג"צ שנקרא "בג"צ אליס מילר". הייתי בכיתה ט', ובזכות הפסיקה הזו יכולתי להתמיין לקורס טיס. […] החלום שלי נהיה אפשרי. אמנם לא התקבלתי לקורס טיס, אבל התקבלתי לקורס חובלים במחזור הראשון שנפתח לנשים".

היא המשיכה: "שירתי את המדינה האהובה שלי בשנת שירות ואחר כך בחיל הים במשך 6 שנים. אני משרתת גם היום במילואים, כי איכפת לי מהמקום הזה. אני לא רוצה אפילו לדמיין איך החיים שלי היו נראים בלי שני הבג"צים האלו. כנראה שאחרת לגמרי. מאז שסיימתי את קורס חובלים, לפני יותר מעשרים שנה, היו עוד הרבה נשים שפרצו דרך ותרמו בתפקידים שלא היו בהם נשים לפניהן".

עוד אמרה: "הביטחון שלנו במדינה נמדד בביטחון האישי של כל אחד ואחת לחיות פה בשוויון, בכבוד, בצדק. הזכות לחיים עצמם. באתי לכאן הערב כי אני מרגישה שהערכים האלו בסכנה. ההפיכה המשטרית הזו מסכנת אותם. […] הגעתי לכאן היום כי אני מאמינה שנוכל להשיג כל מה שנחלום עליו – כל אחד ואחת מאיתנו לבד, אבל במיוחד כשאנחנו עומדות ועומדים ביחד. תסתכלו ותראו אותנו תקשיבו ותשמעו. אני מקווה שנצליח יחד למנוע את הקרע שהממשלה הזו מתכוונת לקרוע במדינה. הנס הזה גדול יותר מנאשם בפלילים או עבריין מורשע כזה או אחר. הוא גדול יותר מפוליטיקאים קטנים. אנחנו כאן כי עוד לא אבדה תקוותנו אנחנו כאן כי אנחנו התקווה!"

גם בחיפה נערכה הפגנה. חבר הכנסת דבי ביטון מיש עתיד מסר מההפגנה בחיפה: הערב הגעתי לחיפה הישר משדרות כי מדינת ישראל חשובה לי! תודה לכל לכם ולכן שהגעתם לכאן. בדיוק כמוכם אני כאן מפגינה על הזכות שלנו לחיות במדינה דמוקרטית. כי השעה היא שעת חירום לעתיד הדמוקרטיה, לעתיד החיים שלנו כאזרחים במדינה חופשית".

הפגנה - מחאה נגד המהפכה המשפטית - כיכר הבימה - תל אביב - לילה - שלט מחאה אסתר חיות
צילום: שרה מלמוד
הפגנה - מחאה נגד המהפכה המשפטית - כיכר הבימה - תל אביב - לילה
צילום: שרה מלמוד
הפגנה - מחאה נגד המהפכה המשפטית - כיכר הבימה - תל אביב - לילה - בני גנץ - מגפון
צילום: אלעד מלכה
הפגנה - מחאה נגד המהפכה המשפטית - כיכר הבימה - תל אביב - לילה - בני גנץ
צילום: אלעד מלכה
הפגנה - מחאה נגד המהפכה המשפטית - כיכר הבימה - תל אביב - לילה - מטריות - דגלי ישראל
צילום: אלעד מלכא
צילום: קריים מיניסטר

Back to top button