צרכנות

האם המיתון בהייטק פגע בעובדים חסרי ניסיון?

קרדיט לתמונה: pixabay

בתחילת 2023, פורסם ב"כלכליסט" ניתוח מדאיג שלפיו בשנת 2022, חברות הייטק בישראל פיטרו כ-7,000 עובדים, כאשר בארצות הברית, מספרם הכולל של המפוטרים בתעשייה הטכנולוגית עמד על כ-100 אלף. ואם זה לא מספיק, באותו המאמר פורסמה הערכה שלפיה שנת 2023 עלולה להיות אפילו יותר מורכבת וייתכן שגם תגרור גלי פיטורים נוספים ונרחבים הרבה יותר.

כותרות כאלו, מטבע הדברים, נוטות לייצר המון חששות בקרב מי שעובדים בתעשייה הטכנולוגית או חולמים להשתלב בה בעתיד הקרוב. זה בוודאי נכון כאשר מנסים לחפש משרות סטודנט בהייטק או משרות הייטק ללא ניסיון. כדי להבין האם יש סיבה לדאגה, שוחחנו עם אלון אלדי, מנכ"ל חברת "שיא דאטה", המתמחה בניתוח נתונים ,ביג דאטה ושירותי DBA . אלדי, לדבריו, מבין את הדאגה באשר לעתיד הלא ברור של הענף, אך מאמין שכדאי להסתכל גם על גורמים אחרים שיכולים להכניס מידה רבה של אופטימיות למשוואה.

"זו לא הפעם הראשונה בהיסטוריה שאנחנו חוזים בצעדי התייעלות משמעותיים בסטארטאפים ובחברות הייטק גדולות", אומר אלדי. "מי שעובד בתעשייה כבר כמה עשורים, זוכר היטב את המשבר הכלכלי של 2008 ועוד שורה של אירועים שגררו צעדי התייעלות נרחבים – אך בסופו של דבר, הדרישה לעובדים איכותיים בתעשייה לא הולכת להיעלם וגם בימים אלו ניתן לראות חברות שעדיין מגייסות עובדים וחלקן אף משוועות לכוח אדם חדש ואיכותי".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תקופה של התפקחות ולא חזון אחרית הימים

מומחים רבים גורסים כי המצב הנוכחי של תעשיית ההייטק הוא משבר שהיה ניתן לצפות אותו מראש. 2021 נחשבה, בייחוד בישראל, כתקופה של גיוסי כספים חסרי תקדים, אשר הובילו לעלייתם הגדולה של ה"יוניקורנים", חברות שזכו למימון שבעיני חלק מהאנליסטים היה גבוה במידה ניכרת משוויין בפועל.

לכן, בשנה החולפת וגם בשנה הקרובה, הגיוני ומתבקש שיתבצע "תיקון", כלומר שחברות שונות יחזרו להתנהל עם תקציבים יותר ריאליים, אשר באמת משקפים את הערך שלהן ואת הדרישה בשוק למוצרים ולשירותים שלהן."חשוב להבין כי התעשייה הטכנולוגית כמכלול היא תעשייה שיש לה תפקיד חשוב ומרכזי במשק הישראלי והגלובלי. זה תפקיד שרק הופך משמעותי יותר ויותר ככל שהעולם מתקדם וככל שהטכנולוגיה תופסת נתח גדול יותר מהחיים של כולנו".

חברות טכנולוגיות בכל תחום – מהפודטק והביופארמה, דרך חברות שמתעסקות בבינה מלאכותית ועד לארגונים שמתמחים באבטחת מידע והגנה בסייבר – כל אלו לא הולכים להיעלם בשנים הקרובות אלא להיפך, רק להפוך לנוכחים ומשפיעים יותר בחיינו. עם זאת, התקופה האחרונה ממחישה שגם ארגונים מבטיחים ומבוקשים, צריכים לשמור על צניעות ולהתנהל בצורה זהירה על מנת לצמוח ולשגשג במציאות התחרותית של העת הנוכחית.

מספר המשרות הפתוחות בחברת Wix. ניתן לראות ירידה חדה ב7 החודשים האחרונים. (קרדיט ודאטה: אתר Expoint)

ולעובדים בתחילת דרכם ששואפים להשתלב בהייטק, כדאי לזכור שיש מגייסים רבים שעדיין ישמחו להיעזר בכישוריהם. חברת "שיא דאטה", אשר כאמור מתמחה בביג דאטה ושירותי ענן, מנהלת בין היתר מערכת גיוס עובדים להייטק בשם Expoint (אקספוינט), אשר מוכיחה כי הדרישה לעובדים איכותיים בהייטק עדיין גבוהה ומשמעותית.

מנתוני אקספוינט עולה כי גם בימים אלו קיים ביקוש לעובדים במגוון רחב של תפקידים – ממהנדסי תוכנה (Software Engineer) דרך מהנדסי אוטומציה ואבטחת איכות (QA Automation Engineer) ועד למפתחי Full Stack ומפתחי תוכנה (Software Developer). בנוסף, הנתונים מראים כי גם בימים אלו קיימת דרישה לעובדים שלא בהכרח רכשו הכשרה טכנולוגית, כמו לדוגמה מנהלי מוצר, אנשי שיווק וצוותי שירות ומכירות.

האם זה זמן טוב לחפש משרות סטודנט בהייטק?

אם אתם לומדים באוניברסיטה או במכללה ויש לכם את הזמן והיכולת לשלב את הלימודים עם עבודה ראשונה בתחום, כמובן שכדאי להשקיע מאמצים אחר חיפוש משרות סטודנט שיאפשרו לכם דריסת רגל ראשונה בתחום. גם בימים אלו, כאמור, חשוב להבין שעדיין ישנן חברות שיאפשרו לכם להשתלב בהן ולצבור ידע וניסיון, גם כאשר חברות אחרות נדרשות לפטר ולקצץ.

"אנשים ללא ניסיון בעבודה מעשית בהייטק חוששים שבתקופה של פיטורים וצעדי התייעלות, יהיה להם קשה עוד יותר למצוא עבודה. זה נכון באופן חלקי, אך זה עדיין לא אומר שצריך לוותר מראש. הנתונים שלנו מראים שהביקוש עדיין קיים, אבל כמובן שעבודות לא ינחתו עליכם מהשמיים אם לא תשקיעו מאמצים כדי להשיג אותן", מדגיש אלדי.

בהקשר הזה, הוא מציע להיות תמיד עם האצבע על הדופק, לעבור כל הזמן על משרות חדשות, לשלוח קורות חיים ולעדכן אותם בהתאם למשרות הספציפיות שאתם מתמיינים אליהם ואף להיעזר במערכות כמו אקספוינט כדי לקבל התראות על משרות חדשות שמתפרסמות. כדאי לזכור שגם תעוזה, בטח בשלב הזה של הקריירה, יכולה לפתוח המון דלתות. זה אומר לדוגמה שבמקום לחכות שהמגייסים יגיעו אליכם, אתם יכולים לחפש באופן פעיל חברות שתרצו לעבוד בהן ולפנות בעצמכם למגייסים.

וגם אם הצעדים האלו לא יניבו פירות באופן מיידי, בהחלט ייתכן שהם יעזרו לכם להיכנס למאגרים של המגייסים בחברות השונות, כך שאם הם יזדקקו לעובדים חדשים בהמשך, אתם תהיו בין הראשונים לקבל זימון לראיון. כמו בכל דבר בחיים, גם במאמצים למציאת עבודה בהייטק, יוזמה אישית ויכולת הנעה עצמית יכולות לשפר במידה דרמטית את הסיכויים במרוץ המאתגר הזה.

Back to top button