בריאותמבזקים

לאחר 24 שנים: ילידי בריטניה ומי ששהו בה בשנים 1980-1996 יכולים לתרום דם בישראל

בדצמבר 1999 יצא נוהל משרד הבריאות שאסר על מי שהתגורר או שהה בבריטניה בתקופה של מעל 6 חודשים רצופים לתרום דם. הגבלה דומה פורסמה בהמשך גם לגבי מי ששהו בצרפת, אירלנד ופורטוגל. מטרת הנחיות אלה הייתה לצמצם העברת ואריאנט חדש של מחלת "הפרה המשוגעת" (Bovine spongiform encephalopathy BSE/ new variant Creutzfeldt Jacob disease-nvCJD) שהתגלתה במי שקיבלו דם בארצות אלה, בעקבות העברה מבעלי חיים שחלו בה.

ההנחיות הביאו לכך שאנשים רבים שעלו לישראל מהארצות הנ"ל, או באו לבקר בישראל כתיירים משם לא הורשו לתרום דם בארץ.

בסוף שנת 2022 הוציא ה-FDA המלצות חדשות לצמצום אפשרות העברת CJD או vCJD ע"י דם ומרכיביו. המלצות אלה מתבססות על מידע חדש שהוכן ופורסם בבריטניה לפיו, עפ"י מודלים של הערכת סיכון, הסיכון המחושב להעברת vCJD ע"י קבלת פלסמה מתרומות דם, מגיע למקרה אחד או שניים במשך 50 שנה. סיכון זה איננו מצדיק דחית תורמי הדם שנדחו בעבר. בנוסף הסיכון למטופלים המקבלים טיפול בתכשירי אימונוגלובולינים (IVIG) גם הוא זניח. מתן מרכיבי דם מסוננים להרחקת תאי הדם הלבנים ממרכיבי הדם מגביר את הבטיחות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהמלצת הוועדה המקצועית המייעצת למשרד הבריאות בנושא רפואת עירויים אימץ המשרד את הנחיות ה-FDA בנוהל זה, להסרת מגבלות על תרומת דם מיוצאי בריטניה / שנויים בקריטריונים לקבלת תורמי דם עם סיכון ל-vCJD.

ההמלצות החדשות הן:
1. להפסיק את דחית תורמים ללא הגבלת זמן (indefinitely) בשל:
א. סיכון גיאוגרפי אפשרי לחשיפה ל-Bovine spongiform encephalopathy (BSE) , בעקבות שהייה בבריטניה בין השנים 1980-1996 ושהות בצרפת ואירלנד בין השנים 1980-2001.
ב. קבלת דם בבריטניה, צרפת ואירלנד מ-1980.
2. להחזיר למעגל תורמי הדם את מי שנדחו בעבר בגלל הסיכונים הגיאוגרפים הנ"ל, ובתנאי שעומדים בכל המדדים האחרים לקבלת תורמי דם בישראל.
3. השאלות שבעטיין נדחו התורמים הנ"ל יוסרו משאלוני תורמי הדם.
4. שאלה לגבי שהיית תורמי דם בבריטניה בפרק זמן מצטבר של 6 חודשים בין השנים 1980-1996 או קבלת עירוי דם/ניתוח בבריטניה מאז 1980 תיכלל בשאלון תורם הדם, כדי שהמנות המותרמות יופנו לביצוע סינון להרחקת תאי הדם הלבנים- לפני אספקתן לעירוי למטופלים.
הנוהל החדש נכנס לתוקף היום 15.1.2023.

פרופ' אילת שנער, סמנכ"ל שירותי הדם במד"א מברכת על עדכון הנוהל: "במשך שנים רבות נאלצנו לדחות את מי שעלו מהארצות הנ"ל או שהו בהן תקופה של 6 חודשים. אנחנו שמחים לבשר לכל תורמי הדם הנאמנים שלנו, שהמשיכו לפנות אלינו ולבקש שנפעל לשינוי הנוהל הקיים. ואכן יום זה הגיע! נשמח לשוב ולפגוש את תורמי הדם באתרי ההתרמה של מד"א ברחבי הארץ, במטרה להמשיך ולעמוד בדרישות מערכת הבריאות וצה"ל, לאספקת מנות ומרכיבי דם בבטיחות ואיכות גבוהה לכל מי שזקוקים לטיפול זה להצלת חייהם".

בשירותי הדם של מד"א קוראים לציבור לתרום דם בעמדות התרמות הדם של מגן דוד אדום שמוצבות בקניונים, בתחנות מד"א השונות ובמקומות ציבוריים ברחבי הארץ. מידע על מיקום עמדות התרמות דם ניתן למצוא באתר האינטרנט של מד"א. או בטלפון 03-5300400.

ההתרמות מתבצעות בהתאם להנחיות משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה, לפיהן יכולים לתרום דם מחלימים ומי שנחשפו למאומתים, כדלהלן:
– חולי קורונה מאומתים יוכלו לתרום דם בחלוף 7 ימים מקבלת אישור על ההחלמה.
– מחוסנים/מחלימים שנחשפו- יוכלו לתרום דם ללא דחיה, בכפוף להצהרתם על קבלת תוצאת בדיקת אנטיגן שלילית, שבוצעה 3 ימים לאחר החשיפה.
– לא מחוסנים/לא מחלימים שנחשפו-יוכלו לתרום דם בחלוף 5 ימים ובכפוף להצהרתם על ביצוע בדיקת אנטיגן שלילית, ביום ה-5 לאחר החשיפה.

המעוניינים להזמין צוות מתרימים לקבוצות מארגנות (מעל 30 אנשים) בשכונות המגורים ובמקומות העבודה יכולים לפנות בנושא לשירותי הדם של מד"א בטלפון 03-5300400.

אילוסטרציה. צילום: דוברות מד"א

Back to top button