כלכלהמבזקים

איפה הכי משתלם לקנות? נתוני "סל המוצרים הבסיסי" לחודש דצמבר נחשפים

ממוצע סל המוצרים הבסיסי שגובש על ידי משרד הכלכלה והתעשייה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומתבסס על נתוני המועצה לצרכנות מתוך אתר פרייסז, עמד בחודש דצמבר 2022 על 977 ₪, עלייה בהיקף של 6 ₪, המהווה כ- 0.7% ביחס לחודש דצמבר.

מתוך רשימת הרשתות שנבדקו, הרשת שמכרה את סל המוצרים הבסיסי במחיר היקר ביותר בחודש דצמבר היא "סופר יודה" – עלות הסל הנבדק בחודש זה עומדת על 1,177 ₪.

מתוך רשימת הרשתות שנבדקו, הרשת שמכרה את סל המוצרים הבסיסי במחיר הזול ביותר בחודש דצמבר הינה "רמי לוי" – עלות הסל הנבדק בחודש זה עומדת על 892 ₪.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פער המחירים בין הרשת היקרה לרשת הזולה ביותר בחודש דצמבר עומד על 32% שהם 285 ₪. פער המחירים בין הרשת היקרה לזולה ביותר ברשתות ה"דיסקאונט" על כ- 4% שהם 33 ₪. בעבור רשתות זהות אשר נכללו בסל הן בנובמבר והן בדצמבר לחודש קודם, לא חל שינוי במחיר סל המוצרים הבסיסי ביחס לחודש קודם.

ביחס לדצמבר אשתקד, חלה עלייה במחיר סל המוצרים הבסיסי כאשר כ- 93% מהרשתות הציגו עלייה במחיר הסל (בעבור רשתות זהות אשר נכללו בסל בדצמבר השנה ובדצמבר אשתקד).

הסל הנבדק כולל 68 מוצרים מהקטגוריות חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון. סל המוצרים כולל את המוצרים הבסיסיים שהם הנמכרים ביותר ומהווים נתח משמעותי מהוצאות משקי הבית.

רקע
סל המוצרים הבסיסי גובש ע"י הלמ"ס ומשרד הכלכלה והתעשייה והושק בדצמבר 2018, ומתבסס על נתוני המועצה לצרכנות מתוך אתר פרייסז, במטרה לעודד תחרות על מחיר הסל הנמוך ביותר בין השחקניות השונות בשוק ולאפשר לצרכנים אינפורמציה פשוטה ונגישה ביחס למחירי מוצרי צריכה הנרכשים על ידם באופן תדיר.

בחירת המוצרים הנכללים בסל נעשתה באמצעות מתודולוגיה סדורה ובהתאם לשלושה קריטריונים: משקלם היחסי ב"סקר הוצאות משקי הבית" המבוצע על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; רמת השונות בין חמישוני ההכנסה בישראל באופן בו נבחרו מוצרי בסיס הנצרכים על ידי כלל החמישונים ומוצרים הנמכרים לאורך כל עונות השנה. המוצרים בסל הנם מוצרים נבחרים ונועדו לאפשר מיקוד ולפיכך אינם כוללים את כלל מוצרי הצריכה הנרכשים ע"י משקי הבית.

הסל כולל מוצרים מהקטגוריות חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פרות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון.

רשת "רמי לוי" מציגה את המחיר הנמוך ביותר בסך 892 ₪. רשת "סופר יודה" מציגה את המחיר הגבוה ביותר בסך 1,177 ₪. פערי המחירים בין הרשת היקרה ביותר והזולה ביותר עומד על 32% שהם 285 ₪ .

עלות הסל הממוצעת ברשתות נבחרות, המייצגות רשתות המאופיינות ברמת מחירים נמוכה יחסית ("דיסקאונט"), עומדת על 913 ₪, הפער בין הרשת הזולה ביותר ליקרה עומד על כ- 4% המהווים 33 ₪.

דצמבר 22' לעומת דצמבר אשתקד
-סל המוצרים מציג עלייה של 34 ₪ במחיר הסל בעבור רשתות זהות אשר נכללו בסל בדצמבר השנה ובדצמבר אשתקד, כאשר כ- 93% מהרשתות הציגו עלייה במחיר הסל.
-"ביתן מרקט" הינה הרשת היחידה המציגה ירידת מחירים. זאת, בשיעור של כ- 0.3% (3 ₪). לעומתה, "מגה מרקט" הציגה את עליית המחירים הגבוהה ביותר בשיעור של כ- 9% (90 ₪).

דצמבר 22' לעומת נובמבר 22'
-שינוי ברמת המחירים בין הרשתות – בהשוואה לחודש הקודם, חל שינוי של 0.47% במחיר סל המוצרים הבסיסי (בעבור רשתות זהות אשר נכללו בסל הן בדצמבר והן בנובמבר).
-עלות קטגוריות צריכה –קטגוריית "מזון יבש", "ירקות ופירות" וקטגוריית "מוצרי בשר ודגים" הציגו ירידת מחירים בשיעור של 0.1%, 0.5% ו- 1.2% (0.22 ₪, 0.35 ₪ ו-2.5 ₪ בהתאמה) ואילו הקטגוריות "טואלטיקה וניקיון", "לחם" ו- "ביצים וחלב ומוצריו" הציגו עליית מחירים בשיעור של 2.9%, 1% ו- 1.1% (8.7 ₪, 0.6 ₪ ו- 0.3 ₪, בהתאמה).

נספח א'– מעקב שינויים בסל מוצרים בסיסי:
• החל ממרץ 2019 חל שינוי במתודולוגיה באופן בו המחירים הממוצעים לצורך חישוב עלות הסל אינם כוללים מבצעי מועדון אשראי. ההשוואה המובאת במסמך זה הינה לעומת נתוני דצמבר ללא מבצעי מועדון אשראי. יודגש כי יתר המבצעים באים לידי ביטוי בהשוואה.

• הנתונים כוללים רשתות אשר עונות על המתודולוגיה להשוואה וכן שידרו נתונים במהלך החודש באופן כמעט מלא ותקין.

• במוצר מגבוני האגיס מילוי בבישום עדין חל שינוי ע"י היצרן בגודל האריזה מ-72 יחידות ל-64 יחידות. מדובר באותו ברקוד שנלקח לאורך תקופת חישוב סל המוצרים.

• עקב טעות סופר, ברשימת המוצרים הראשונית שפורסמה באתר צוין המוצר "שמפו הד אנד שולדרס 400 מ"ל", כאשר בפועל המוצר הרלוונטי שמחושב במסגרת הסל הינו "קונדישנר למניעת קשקשים הנוסחה הקלאסית הד & שולדרס 400 מ"ל". יודגש כי ממועד השקת הסל מוצר זה הנו המוצר הרלוונטי להשוואה.

• בדצמבר 2019 נוספה הרשת "סופר אלונית" למדגם. בינואר 2020 נוספה הרשת אלונית בקיבוץ ובמושב למדגם.

• בחודש פברואר 2020 גודל האריזה של המוצר שקיות אשפה מתכלות שונה מ-60 יחידות ל-52.

• בפברואר 2020 נערכה בחינה מחודשת לרשתות נבחרות למיקוד הנבחנות. הרשת חצי חינם ושופרסל דיל אקסטרה לא יוגדרו ברשימה זו בשנת 2020. נתוני עלות הסל ברשתות הנבחרות למיקוד לחודשים ינואר 2020 ודצמבר 2018 עודכנו בדיעבד על מנת לאפשר השוואה.

• החל מיולי 2020 מוצר נתחי טונה בהירה בשמן צמחי וילי פוד 160 גרם מחליף את נתחי טונה בהירה בשמן קנולה סטארקיסט 160 גרם.

החל מספטמבר 2020:
– הוחלף תחליב רחצה כיף 750 מ"ל בתחליב רחצה כיף 700 מ"ל.
– הוחלפה גבינה צהובה עמק 28% תנובה בגבינה צהובה 28% חצי קשה במשקל.

החל מינואר 2021:
– חל שינוי במתודולוגיה – הדרישה כי ברשתות תהיה זמינות של 80% מהמוצרים מעוגלת מטה (כלומר 54 מוצרים לכל הפחות).

החל ממאי 2021:
– מוצר דאודורנט ספריי אורגינל לאשה דאב 150 מ"ל מחליף את דאודורנט ספריי בניחוח רימונים גו פרש דאב 150 מ"ל.
– מוצר מרכך לשיער רגיל פינוק 700 מ"ל מחליף את מרכך למניעת קשקשים הנוסחה הקלאסית הד & שולדרס 400 מ"ל.
– מוצר קורנפלקס של אלופים פתיתי תירס קלויים תלמה 850 גרם מחליף את קורנפלקס של אלופים מופחת סוכר תלמה 750 גרם.
– נתחי טונה בהירה בשמן צמחי סטארקיסט 4 * 160 גרם מחליף את נתחי טונה בהירה בשמן צמחי וילי פוד 160 גרם, כאשר נעשה תקנון לגודל המוצר.

החל מנובמבר 2021 עודכן הברקוד של המוצר דאודורנט ספריי אורגינל לאשה דאב 150 מ"ל.

אילוסטרציה. צילום: freepik

Back to top button