חדשות הארץמבזקים

הועדה לפניות הציבור: אזרחים משלמים אלפי ש"ח על העברת נפטר מחוץ לרשות בה הוא מתגורר

מה דין התשלום עבור הובלת נפטר מעיר אחרת לרשות בה הוא מתגורר? האם יש פיקוח על המחיר? מדיון שערכה היום (שני) הוועדה המיוחדת לפניות ציבור של הכנסת בראשות ח"כ יצחק פינדרוס הנושא פרוץ ואין פיקוח ממשי.

הוועדה קיבלה את פנייתה של משפחת איזנקוט המתגוררת באילת לאחר שאבי המשפחה נפטר ממחלת הסרטן בבית החולים במרכז הארץ. מאחר והחוק אינו מכסה העברת הנפטר מרשות אחת לרשות אחרת, המשפחה נאלצה לשלם אלפי שקלים בגין העברת הגופה מבית החולים בו היה מטופל במרכז הארץ לקבורה באילת.

ח"כ יצחק פינדרוס יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור: "נושא קבורת המת קרוב לכל אחד מאתנו. בסוף לאחר כל הבירוקרטיה, המלל והתקנות צריך להיות פתרון. אותי זה מקומם! האזרח נענש פעמיים. אין כתובת ברורה לפניות מה עושים במצב כזה. התעריף שהוא אמור לשלם לחברה קדישא לא מחייב את חברות האמבולנס הפרטיים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במשרד הבריאות טוענים כי הם פועלים ע"מ לפקח על פעילות האמבולנסים הפרטיים על פי תקנות התעבורה להעברת פצועים וחולים. אודי גלבשטיין נציג משרד הבריאות בדיון: "אין התייחסות לנפטרים והנושא הזה הוא שטח אפור במשרד. אנחנו מפקחים על פעילות האמבולנסים אך לא על המחירים, למעט מד"א שהוא הגוף היחידי המפוקח על פי תקנות. משרד הבריאות הוציא חוזר מנכ"ל לבתי חולים ומוסדות רפואיים שונים שחייבים להציג בפני המשפחה את שירותי הקבורה המגיעים להם וזה כולל פינוי הנפטרים ואת חברות האמבולנסים הפרטיים".

"על פי חוק הביטוח הלאומי, חברות הקבורה מחויבות להביא לקבורה ללא תשלום את מי שרשומים כמתגוררים בתחום הרשות המקומית בה פועלת החברה או שנפטרו בתחומה" כך אמר לוועדה עו"ד חנן פוטרמן מהלשכה המשפטית בביטוח הלאומי. לדבריו: "החריג, כאשר החברה מעבירה נפטר מאזור שמחוץ לתחום הטיפול שלה, אז היא רשאית לגבות תשלום מהמשפחה כאשר הסכומים קבועים בהסכמים בין הביטוח הלאומי לחברות הקבורה. גם לגבי קבורה אזרחית במידה ואין בית עלמין באזור מגורי הנפטר אזי הביטוח הלאומי נושא בעלות בהתאם לתקנות".

חיים וינגרטן, ראש אגף מבצעים בארגון זק"א: "אנשים משלמים המון כסף עבור העברת נפטרים שלא בשעות הפעילות. המחירון לא מחייב אף אחד. ולא אוכפים את זה וצריך למצוא פתרון לנושא הזה".

באיחוד האמבולנסים בישראל טוענים כי החברות הפרטיות נותנות שירותים בתחום החולים והנפטרים כהשלמה לשירותים שהמדינה מעניקה. אפי פלדמן, מנכ"ל איחוד האמבולנסים בישראל: "אם רוצים פתרון לבעיה, צריך לפתוח את ההסדרה של העברת נפטרים והשירותים ולטפל בנושא הזה. יש מחירון מומלץ, אבל זה שוק חופשי וכל חברה קובעת את המחיר לפי ראות עיניה".

יו"ר הוועדה, ח"כ פינדרוס סיכם את הדיון: "מבקש שמשרד הבריאות יחדד את הנהלים מול גופי הרפואה והמוסדות לשירותים הניתנים חינם על ידי הביטוח הלאומי. נפטר במקום מגוריו או באזור הטיפול והשירות שלו אמור לקבל שירות מחברת הקבורה בלבד. בנוסף, אבקש מהביטוח הלאומי להכין נתונים על היקף העברת נפטרים מרשות לרשות והתשלומים תוך שבועיים. נשב חברי הוועדה עם משרד האוצר והמשרד לשירותי דת למצוא פתרון לבעיה הקשה הזאת.

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button