מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת החוקה סיימה את הדיון בהצעת החוק להרחבת "החוק הנורבגי"

ועדת החוקה של הכנסת סיימה הערב (שלישי) את הדיון בהצעת החוק להרחבת "החוק הנורבגי" לקריאות 3-2. היו"ר ח"כ שמחה רוטמן הודיע כי הגשת ההסתייגויות תתאפשר עד ליום חמישי בבוקר.
הצעת החוק קובעת בין היתר מתן אפשרות לסיעות קטנות של עד 3 ח"כים לעשות שימוש בהסדר הנורבגי; ביטול התקרה של 5 חברי הכנסת מכל סיעה שיכולים להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר וקביעה כי שליש מחברי הכנסת בסיעות גדולות יוכלו לעשות בו שימוש. בנוסף, לא ניתן יהיה להתפטר מהכנסת במסגרת ההסדר בתקופת בחירות או ממשלת מעבר.

לפי ההסדר שבהצעת החוק: סיעה המונה 2-1 ח"כים, רשאים להפסיק את חברותו ח"כ אחד. סיעה המונה 3 ח"כים רשאים שניים מתוכה להפסיק חברותם, סיעה המונה 6-4 ח"כים רשאים להפסיק חברותם 3 ח"כים. סיעה המונה בין 9-7 ח"כים- רשאים להפסיק חברותם 4 ח"כים. סיעה המונה בין 17-10 ח"כים- רשאים להפסיק חברותם 5 ח"כים. סיעה המונה 18 ח"כים לפחות, רשאים להפסיק חברותם 1/3 מחברי הסיעה, ותוצאת חישוב שאינה מספר שלם, תעוגל למספר השלם הגבוה הקרוב.

היו"ר ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית): "דיברנו ארוכות לגבי עצם קיומו של "החוק הנורבגי". בקואליציה הזו גם מבחינת מספר נומינאלי וגם מבחינת אחוז ביחס לשרים, הצפי הוא שיהיו פחות ח"כים נורבגים ביחס לקודמת. יש לייצר עוד ועוד מנגנונים להגברת עצמאות הח"כים הנורבגים אבל זה צריך להיעשות בהסכמה כי לכל מנגנון כזה יש מחירים ולא הצלחתי לשכנע בחיוניות המנגנונים הללו. מבחינתי זה ב-to do list. הגעתי לסיכום על החזרת שעת השאלות לטובת חיזוק מעמדה של הכנסת וכן, למרות אווירת המלחמה שלדעתי אינה מוצדקת, אני מקווה שלקראת כנס הקיץ אולי נוכל בצוות משותף להציע עוד תקנות לתיקון התקנות כאינטרס על של הקואליציה והאופוזיציה. מבחינתי היד עוד נטויה ואני קורא לשיתוף פעולה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ההערכה היא כי לאחר אישור החוק יתפטרו מעל לעשרה שרי ליכוד מהכנסת ומקומם יתפס בידי הבאים בתור ברשימת המפלגה לכנסת. מהלך כזה אגב, על פי אומדנים, יעלה לקופת המדינה כעשרה מיליוני שקלים.

ועדת החוקה
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button