מבזקיםפוליטי / מדיני

"מתברר שפרשת סרסור הסוהרות בכלא גלבוע היה רק קצה הקרחון"

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי והוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ פנינה תמנו שטה, קיימו היום (רביעי) דיון משותף בנושא מוגנות חיילות וחיילים מפני פגיעות מיניות ברקע דו"ח הביקורת מיוחד שהוציא מבקר המדינה בחודש האחרון בעקבות פרשת כלא גלבוע.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "ביקשתי לקיים את זה כדיון משותף כי כאשר משלבים ידיים התוצאות יכולות להיות טובות יותר. שהעמקתי בדו"ח חשבתי מיד על הנכדות שלי שתכף יתגייסו ונחרדתי מהדברים. מתברר שפרשת סרסור הסוהרות בכלא גלבוע היה רק קצה הקרחון. זו האוכלוסייה הכי צעירה והמערכת לא הגנה עליהם כמו שהייתה אמורה להגן עליהם. יש פערים משמעותיים כדוגמת הכניסה של סוהרות לתפקיד שכזה טרם הכשרה אך ניתן בחתימה אחת לסגור את זה. אין צורך לשנות פקודות, זה קשור להחלטת מפקדים. הוועדה תעקוב אחר הנושא, ולקראת דיון מעקב בעוד שלושה חודשים, תבקש לראות מה כל הגופים עושים בנידון. נבקש מהממשלה לעקוב אחר דו"ח כתאבי ואני קורא מכאן: הגיעה העת שהפרקליטות תקבל החלטה בפרשת הסרסור – זה ניגרר יותר מידי הרבה זמן".

יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו שטה: "לא נשלח את הבנים והבנות להיות טרף קל כאשר 70% מהפוגעים אלו מפקדים. חובה עלינו לקיים עוד דיונים ארוכים עם כל הגופים ולעקוב אחר הממצאים עד שהמציאות תשתנה – זהו דיון כבד ונכנס לעובי הקורה. התקבלה הנחיה מהוועדה שהקים שר הביטחון הקודם שיש להוציא את המשרתים משירות בבתי הסוהר עד להפסקה מוחלטת- זו המלצה לשב"ס ויש ליישם את ההחלטה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנהל חטיבה במשרד המבקר, יובל חיו הציג בתחילת הדיון את נתוני הדו"ח שפורסמו בחודש שעבר ולפיו 70% ממשרתי החובה ציינו במענה על השאלונים כי הגישו תלונה על פגיעה מינית אך התלונה לא טופלה כלל או טופלה באופן שאינו מספק ומאידך בשנים 2019 – 2021 טיפלה יוהל"ם משטרת ישראל ב- 149 תלונות על הטרדה מינית של שוטרות ושוטרי חובה במשטרת ישראל ורק 6 מהתלונות הגיעו לכדי כתב אישום פלילי. לדבריו אלו נתונים נמוכים ביותר. חיו הוסיף כי משרד המבקר בדק גם בצה"ל ושם המציאות אינה שונה – 1 מכל 3 הצביעו שהוטרדו מינית בכל שהותם. "נתון זה לא שוקף ע"י צה"ל לא בכנסת ולא בציבור. באותה מידה שצה"ל עשוה את העבודה אין זה נכון לדווח רק על המתלוננות לא גם לשתף מה ענו משרתים על השאלונים". עוד ציין כי רבים ממשרתי החובה העידו כי הם קיבלו פניות מאסירים ביטחוניים משוחררים ברשתות החברתיות, וכי זאת תופעה מוכרת שרווחת בעיקר בקרב הנשים.

נצ"מ דורין גרינברג-ליס ממשטרת ישראל, אמרה בדיון כי "משטרת ישראל מסתכלת על הדו"ח בכובד ראש ושומה עלינו לתקן ולפעול לחיזוק ולנהוג באפס סובלנות נגד הפוגעים. הנושא מקבל קשב מיוחד ונמצא על סדר היום כל הזמן. תנ"צ הועמד לדיון רק על תת דיווח. הוא אינו עבר עבירה אך ידע ולא דיווח והוא הועמד על כך לדיון. לוקחים על עצמנו חובות יתירות, פועלים במספר צירים ומקיימים פעילויות הסברה. הטיפול הוא חסר פשרות עד כדי פיטורים. ככל שמתלוננות ירגישו בטוחות להגיש תלונה, נראה עלייה בשיעור הדיווחים ובה יש להעיד על האמון".

רמ"ד מניעת הטרדה מינית, סנ"צ ורד ויניקוב הוסיפה: "אנו אחראים על המוגנות של המשרתים ועל תחושת המוגנות. יש פעמים פער בין איך שתופסת המתלוננת את הדברים וזה לא תמיד מתיישב עם ההליך הפלילי אך אצלנו הכל מטופל או בהליך הפלילי או בהליך המשמעותי ויש כיום בהחלט עלייה בהיקף הדיווחים".

תג"ד תמי עזרא מהשב"ס אמרה כי "בכל מצב, קלה כבחמורה, בכל תלונה, נגד אותו נידון מוגשת התלונה, הוא מועבר מתפקידו כדי לייצר הפרדה. במהלך השנה היו גורמים שבדקו, נערכו שיחות ודיברו על שביעות רצון גבוהה בטיפול בנושא". היא עדכנה בוועדה שנכון לכיום יש 530 בשב"ס שהם בשירות חובה וכי האמנה קובעת שסוהרי חובה ישרתו רק בבתי כלא ביטחוני ולכן לא ניתן אחרת. עוד אמרה כי אמנם בין המסקנות של הוועדה היא שתהיה הפחתה אבל בשב"ס החליטו ליישם את דיוק התפקידים ולא מתוכננת הפחתה והעברת המשרתות מהשב"ס.

יועצת הרמטכ״ל לענייני מגדר, תא"ל אלה שדו שכטמן אמרה בדיון כי מי ששובץ בשב"ס יכול תמיד לשוב ולשרת בצה"ל ובכל מקרה צה"ל מקבל עדכונים שוטפים מהשב"ס על המשרתים. לדבריה, לאור המלצת ועדת חסון הוקמה בצה״ל מנהלת יעודית שעיסוקה לבדוק את היחידות מחוץ לצה״ל ולוודא שהחיילים והחיילות בהן מקבלים מענה מיטבי.

העיתונאית מיכל פעילן מחדשות 12 אמרה בדיון כי פוגשת ושומעת את המתלוננות וכי "הדיון נשמע קצת הזוי כי שמענו כמה הכל נפלא וכמה מרגיש בטוח. להגיד שנעשים מעגלי שיח וכנסים זה לא מה שקורה ברגע האמת שהם אז נמצאים לבד. רואים מה קורה באזרחות וכמה פחד יש להתלונן אז בטח בגופים שמושתתים ומתנהלים על סמכות".

ענת טדסה, שיתפה בוועדה כיצד הוטרדה מינית בצבא בידי איש מילואים ולאחר שהתלוננה בנושא הפרקליטות הצבאית כשלה בהגשת תביעה כנגדו, "הלכתי לגייס אנשי מילואים ובדרך חזרה הביתה הותקפתי מינית ברכב, משהו שאינו פשוט בכלל. הגשתי תלונה למצ"ח אחרי פחות מחודש. זה לא היה לי קל בכלל. נאמר לי שאם התבצעה עבירה בידי איש מילואים, יש 180 יום להגיש תביעה. אך שעון החול ממשיך לרוץ גם אחרי שאני הגשתי תלונה. הייתי בסטרס לגבי התיק שלי. הייתי בשיחות עם גורמי מצח, ידעו לזמן אותי לעימותים ועברתי הכל אלא שלבסוף הוציאו את התיק ביום ה188. התיק שלי נפל על זה שהתובע התחתן ולא היה על התיק שלי. עשיתי הכל כדי להגיש את התלונה אך המערכת בכלל לא".

מיקי לוי
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button