כלכלהמבזקים

יו"ר ועדת הכלכלה על הרפורמה בתח"צ: הוועדה מבקשת לבחון הורדת גיל הפטור מתשלום ל-67

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון ברפורמה בתחבורה הציבורית, שנכנסה לתוקף לפני מספר חודשים. ח"כ ביטן הזכיר, כי בכנסת הקודמת דרשה הוועדה לבצע תיקונים ברפורמה. הוא הוסיף, כי שרת התחבורה החדשה אמרה לו כי היא לומדת את העניין ולאחד שיוצגו לה נתונים היא תקבל החלטה בעניין תיקון הרפורמה.

ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר הוועדה בכנסת הקודמת, הזכיר כי בקדנציה הקודמת משרד התחבורה הסתיר מהוועדה נתונים ואמר כי ביטול הערך הצבור פגע ב-40% מהאוכלוסיה ונתנו ל-5%, בני 75 ומעלה, הטבה של נסיעה בחינם. הוא הזכיר כי בכנסת הקודמת דרש תיקונים לרפורמה בהם נסיעה חינם לבני 67 ומעלה. ח"כ אביגדור ליברמן, לשעבר שר האוצר, הודה כי אף רפורמה לא מושלמת ואמר כי תמיד עושים מקצה שיפורים. הוא הסביר כי הרפורמה צמצמה 80 תעריפים לחמישה כשהעיקרון הוא תשלום לפי מרחק ואמר כי הוא תומך במתן פטור מתשלום למי שהגיע לגיל פרישה.

ח"כ ביטון העיר: "שרת התחבורה לשעבר לא הייתה מוכנה לשמוע על כלום, בעוד שמצד ליברמן הייתה נכונות להגיע לפתרון. ח"כ ליברמן הודה אף הוא כי הדיאלוג בינו לבין ח"כ ביטון היה מצוין, שלא כמו הדיאלוג בין ח"כ ביטון לשרת התחבורה הקודמת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ יוסף עטאונה ביקש להנגיש את התחבורה הציבורית לחברה הבדואית בנגב. ח"כ עאידה תומא סלימאן הוסיפה כי הרפורמה לא הטיבה את המצב בחברה הערבית ולא נתנה תשובה ראויה. ח"כ משה סולומון אמר כי אסור שהסיפור של יוקר המחיה יזלוג לתחבורה הציבורית, כי יהיה קשם לצמצם פערים.

היו"ר ביטן ביקש התייחסות סגן שרת התחבורה לדברים, וכן לאפשרות של מנוי משולב. סגן השרה, ח"כ אורי מקלב, אמר כי הממשלה הקודמת רצתה להעביר את הנוסעים מהרכבת לאוטובוסים. הוא הוסיף כי ביטול הערך הצבור פגע בנוסעים מזדמנים ואמר כי לרפורמה יש צדדים טובים, כמו אנשים שהיו משלמים מאות שקלים בחודש והיום משלמים 220 שקל, ולכן לא צריך לבטל אותה אלא לתקן.

"עמדתנו היא שהפריפריה לא צריכה להיפגע, לא יעלה עלה דעת שאנשי הפריפריה יממנו את אנשי תל אביב, הרפורמה צריכה להיטיב עם כולם ככל האפשר", אמר סגן השרה מקלב. הוא הוסיף כי בבית"ר עילית ומודיעין עילית היה זינוק דרמטי במחיר של 170%, והיו"ר ביטן אמר כי בזה צריך לטפל. "נבחן ונשפר את הרפורמה ובסופו של דבר נעשה את זה באמת דרך שווה", אמר סגן השרה.

ממלא מקום מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רן שדמי, אמר כי בספטמבר ואוקטובר היו חגים וכרגע יש נתונים רק על חודש נובמבר, וזה לא מספיק כדי להראות מגמות. ח"כ מקלב הוסיף ואמר כי בקדנציה הזו כל מידע שמשרד התחבורה יתבקש להעביר לוועדה הוא יעביר. היו"ר ביטן ביקש לדעת מה תהייה העלות של נסיעה חינם מגיל 67, ונציג האוצר, איציק דניאל, אמר כי המשרד עוד לא נדרש לסוגיה וכשיידרש יבדוק. סגן השרה מקלב אמר לו בתוגבה: "אתם יכולים כבר להתחיל לבדוק". היו"ר ביטן ביקש לדעת כמה כסף יצא למדינה מהרפורמה ודניאל השיב: "הרפורמה לא הובילה לעלייה בהכנסות".

מייסד ארגון תחבורה בדרך שלנו, איתי חיים, אמר כי לא עודכן תעריף הנסיעה היומי שמשלם מעסיק לעובד והוא עומד עדיין על 22.6 שקלים, בעוד שהרפורמה הפרידה את הנסיעה באוטובוסים מהנסיעה ברכבת ויקרה את הנסיעה ברכבת. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי בחינת כרטיס משולב בתעריף אחיד תפתור את הבעיה.

יו"ר ארגון נהגי התחבורה הציבורית, ישראל גנון, הציע לאפשר לחיילים משוחררים נסיעה חינם בתח"צ למשך 3 שנים לאחר השחרור, כדי לעודד הרגלי שימוש בתח"צ, וביקש לאפשר נסיעות חינם גם לנהגים ובני משפחותיהם. בתגובה לכך אמר היו"ר ביטן כי צריך לבחון נסיעה חינם לחיילים משוחררים, אבל לתקופה קצרה יותר של שנה. באשר לנהגים אמר היו"ר ביטן כי זה משהו שהמעסיק צריך להתייחס אליו ולא המדינה.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי יקיים ישיבה נוספת בה משרדי האוצר והתחבורה ידרשו לחזור עם התשובות לסוגיות שעלו בדיון. הוא הוסיף כי הוועדה מבקשת להוריד את הפטור מתשלום מגיל 75 לגיל 67, לאפשר מנוי משולב רכבת ואוטובוס במחיר אחיד, שיאפשר גם נסיעה במוניות שירות, להציג הצעה לפתרון סוגית הנוסעים המזדמנים ולהציג הערכה תקציבית לנסיעה חינם לחיילים משוחררים במשך שנה. באשר לסטודנטים אמר היו"ר ביטן כי אין מקום לאשר נסיעה חינם, והוסיף כי צריך למצוא פתרון גם לתושבי אילת שנוסעים לשדה התעופה רמון שנמצא מעבר לטבעת 15 הקילומטרים, וכן פתרון לפריפריה חברתית כמו מודיעין עילית ובית"ר עילית.

דוד ביטן - אורי מקלב
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ועדת הכלכלה - דוד ביטן
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button