חדשות הארץמבזקים

המחאה ממשיכה: "אסור לתת יד להפיכה המשטרית"

כמו במוצאי השבת שעברה, גם הערב (מוצ"ש) עשרות אלפי מפגינים ומפגינות הגיעו לרחבת הבימה ולרחוב קפלן בתל אביב למחות על המהפכה המשפטית שמתכננת הממשלה הנוכחית.

מארגני המחאה העריכו כי כבר הגיעו קרוב לכ-150,000 איש להפגנות בתל אביב וברחבי הארץ, אולם המשטרה טרם פרסמה את הערכותיה למספר המפגינים.

יו"ר המחנה הממלכתי, שר הביטחון לשעבר בני גנץ, כתב בטוויטר לפני ההפגנה: "אני מקווה שאתם כבר בדרך להפגנה ואם אתם עוד לא בדרך אז קדימה לצאת, להתארגן ולהגיע. אנחנו נפגין על פי חוק. אנחנו רוצים לשמור על הדמוקרטיה שלנו והגיבוי הציבורי והפעילות בהפגנות היא מאוד חשובה למאבק הפוליטי שלנו בהגעה להסכמות הנכונות. אנחנו מוכנים להגיע להסכמות, אבל אנחנו לא מוכנים להרוס את הדמוקרטיה ואנחנו נתעקש על העניין הזה. אז לצאת לדרך – באר שבע, תל אביב, חיפה וירושלים אנחנו כולנו יוצאים לשטח."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שחטף ביקורת על שלא הגיע להפגנה שבוע שעבר, הגיע להפגנה הערב.

הוא אמר: "מה שאתם רואים פה היום זו הפגנה בעד המדינה. זו הפגנה למען המדינה. אנשים שאוהבים את המדינה באו הנה היום כדי להגן על הדמוקרטיה שלה, להגן על בתי המשפט שלה, להגן על הרעיון של חיים משותפים וטוב משותף. יש פה אוהבי ישראל שבאו להפגין למען מדינה יהודית דמוקרטית לפי ערכי מגילת העצמאות. אנחנו לא נוותר עד שננצח".

הסופרת צוריה שלו, נאמה בהפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה: "אהבה גדולה וחרדה גדולה הביאו לכאן את כולנו. אהבה לארץ הזאת וחרדה גדולה לגורלה. התקדים ההיסטורי לא מבשר טובות. שום מדינה יהודית לא האריכה ימים עד כה, לא ממלכת דויד ושלמה ולא ממלכת החשמונאים. גנטיקה רעועה יש לנו, של ריבונות קצרה וסוערת, מלאה במאבקים פנימיים".

היא המשיכה: "הממשלה הזאת הקימה משרד מיוחד למורשת, אבל שכחה לגמרי את המורשת החשובה והמפוארת ביותר של היהדות, את מוסר נביאי ישראל. אני מבקשת לפנות אל כל אוהביה של הארץ הזאת, אל כל מי שחרד לזהותה הדמוקרטית מכל קצות הקשת הפוליטית. אל תדמו בנפשכם שבכם ההפיכה החוקתית לא תפגע. היא תפגע בכולנו, היא תפגע ביסודותיו של הבית הזה היקר לכולנו. בואו ניאבק ביחד. מה שמחבר בינינו גדול בהרבה ממה שמפריד. בואו נתגבר ביחד על מי שזורע שנאה ופירוד בתוכנו ומאיים בכך על קיומנו. זוהי פסקת ההתגברות האמיתית והדחופה שאנחנו זקוקים לה. בואו נתגבר".

חבר הכנסת גלעד קריב ממפלגת העבודה אמר: "ההפגנה הערב היא אחת מן הגדולות שידעה המדינה, והבאות תהיינה גדולות אף יותר. שותפיו הקיצוניים של נתניהו יודעים היטב שהוא נלחץ מן המחאה הציבורית ומן הביקורת הבינלאומית וזו הסיבה מדוע הם לוחצים על דוושת הגז בהליכי החקיקה ההרסניים. זו גם הסיבה מדוע, יחד עם חברי האופוזיציה, אחרים השבוע את דיוני ועדת החוקה שנועדו להכשיר את הרס הדמוקרטיה הישראלית".

ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, גם הוא הגיע להפגנה בכיכר הבימה. הוא קרא לאבי דיכטר וליואב גלנט לצאת נגד ההפיכה השלטונית: "אני מכיר את השניים אישית, כלוחמים נחושים ואמיצים. אין לי ספק שהם כמונו מודעים לתהום אליה גורר נתניהו את ישראל, אבל הם עדיין שותקים – את אומץ ליבם החליפו שיקולים פוליטיים צרים. אני קורא מכאן לכל הגלנטים ולכל הדיכטרים – תתעוררו!"

יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי גם נצפתה בהפגנה ומסרה: "על ההפיכה המשטרית הזאת אסור להתפשר. עם הממשלה המטורללת והמסוכנת הזאת אסור לנהל משא ומתן. אין מה להתפשר על דברים שהורסים את מדינת ישראל ואת הדמוקרטיה שלה. אנחנו במאבק הזה חייבות וחייבים להיות אופוזיציה מאוחדת. אני קוראת לשותפים שלי – לא להתבלבל! לא לנהל משא ומתן עם נתניהו שמעוניין בהחרבת המקום הזה! אנחנו חייבות וחייבים להילחם ביחד עד שננצח!"

עורך הדין הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון, נאם בהפגנה: "כשהייתי ילד, כשסבא וסבתא שלי היו בחיים, אהבתי לשמוע מהם איפה הם היו, ומה הם עשו כשהכריזו על הקמת המדינה. תמיד דמיינתי אותם רוקדים ברחובות, והתרגשתי לחשוב על זה שהם היו שם. זה היה רק חמש מאות מטר מכאן, בבית מספר 16 בשדרות רוטשילד, כשהכריז בן גוריון והקריא את מגילת העצמאות, לפיה מדינת ישראל תהא מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום, ותקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדל דת, גזע ומין. או בקיצור דמוקרטיה!"

הוא הוסיף: "יש לי שני ילדים קטנים. ואני מאד מקווה שבעוד כמה עשרות שנים, הם לא ישאלו אותי, איפה הייתי ומה עשיתי כשעשו פה הפיכה משטרית. כי אסור לקרוא לזה הרפורמה של מערכת המשפט, כי אי אפשר להתעלם מזה שזו פשוט הכפפה של מערכת המשפט לממשלה ולעומד בראשה, וזו הפיכה משטרית שאסור לתת לה יד. נאשם בשלושה כתבי אישום ועבריין מורשע שלוש פעמים, רוצים לשלוט ללא כל פיקוח ולהשחית את המדינה. העתירה שהייתה לי הזכות להיות שותף לה נגד מינויו של דרעי לשר, והתקבלה השבוע ברוב של 10 שופטי בג"ץ, היא חלק חשוב במאבק שלנו לדמוקרטיה. נמשיך לבוא לפה, עד שהדמוקרטיה תנצח".

מהרטה ברוך רון, סגנית ראש עיריית תל אביב לשעבר, ופעילה חברתית, נאמה בכיכר הבימה: "בשבת הזו, בשבת שעברה ובשבתות שיבואו אני כאן כדי להילחם על ירוסלם שלי, על הצדק והשוויון ועל הדמוקרטיה. כבר יותר מעשור שבראש הרשות המבצעת עומד אדם ששם את עצמו ומשפחתו לפני המדינה, אשר טס למוסקבה על מנת להשיב את מי שנתפסה בהברחת סם, אבל לא ישיב הביתה את אברה מנגיסטו חי! לא נסכים שעבריינים ומושחתים ישימו את האינטרסים המושחתים שלהם לפני טובת מדינת ישראל. לא נסכים יותר לבושה!"

במקביל להפגנה בתל אביב, התכנסו כ-6,000 מפגינים במרכז חורב בחיפה שנסגר לתנועה מכל הכיוונים. שר המשפטים לשעבר גדעון סער הגיע להפגנה בחיפה.

סער נאם בהפגנה וקרא לראש הממשלה נתניהו: "קיים את פסק הדין של בית המשפט העליון, פטר מיד את השר אריה דרעי מחברות בממשלת ישראל".

הפגנה - מחאה - תל אביב - לילה - מבט על
צילום: אמיר גולדשטיין
חברי יש עתיד בהפגנה בתל אביב - דגל ישראל
צילום: אלעד גוטמן
מחאה - הפגנה - יאיר לפיד - תל אביב - לילה
צילום: אלעד גוטמן
מחאה - הפגנה - יאיר לפיד - תל אביב - לילה
צילום: אלעד גוטמן
הפגנה - מחאה - תל אביב - לילה - במה
צילום: התנועה לאיכות השלטון
הפגנה - מחאה - תל אביב - לילה
צילום: התנועה לאיכות השלטון

Back to top button