חדשות חוץמבזקים

כאוס בפרו: עשרות נהרגו בשבועות של מחאות נגד השלטון

עשרות אנשים נהרגו ועוד רבים נפצעו במחאות מתמשכות בפרו, אשר נמצאת בעיצומו של משבר פוליטי ואזרחי. שבועות של מחאה הגיעו לשיאם באלפים שירדו לבירה לימה תוך עימותים אלימים עם המשטרה.

בעקבות הדחתו מהשלטון של הנשיא לשעבר פדרו קסטילו, ההפגנות חשפו מחלוקות עמוקות בתוך המדינה.

הטריגר המיידי היה האירועים ב-7 בדצמבר 2022, שבהם הנשיא המודח כעת קסטילו ניסה לבצע מה שתואר כניסיון הפיכה. אולם תומכיו של קסטילו אומרים שהוא ניסה למנוע הפיכה על ידי הקונגרס.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

קסטילו – מורה לשעבר, מאוכלוסייה ילידית מדרום המדינה – ניסה לפזר את הפרלמנט, אשר ניסה להדיח אותו בשל תביעות שחיתות והאשמות בבגידה. הוא קרא לצבא לתמוך בו והתכוון להקים אספה מכוננת לרפורמה בחוקת המדינה, אבל התוכנית שלו לא עבדה. הצבא דחה את התוכנית של קסטילו, והפרלמנט סירב להתפזר, המשיך בהצבעת ההדחה שלו והרחיק אותו מהשלטון.

הוא נעצר ונחקר באשמת מרד וקשירת קשר. הוא מכחיש את כל ההאשמות, ומתעקש שהוא עדיין הנשיא הלגיטימי של המדינה.

אירועי אותו יום פתחו את ההפגנות שצברו תנופה במהלך השבועות שלאחר מכן. הרבה מהמפגינים הם ממוצא ילידי, בעיקר מדרום הארץ. קסטילו נחשב עבורם "הנשיא הכפרי". אולם בבירה אין לו תמיכה רבה.

פרו נמצאת במצב של חוסר יציבות פוליטי כבר שנים. נוסף על כך, המדינה מקוטבת ומפולגת במספר קווים שונים: אתניים, גזעיים, כלכליים ואזוריים.

המפגינים רוצים שהנשיאה דינה בולוארטה, סגניתו של קסטילו עד שהודח, תתפטר ותקרא לבחירות חדשות. היא חסרה לגיטימציה דמוקרטית בעיני רבים. הם גם רוצים שקסטילו ישוחרר מהמעצר בו הוא מוחזק מאז ניסיון ההפיכה הכושל.

גם מספר מושלים באזורים בדרום פרו קראו להתפטרותה של הנשיאה.

בולוארטה לא הסכימה להתפטר. היא בוחנת את האפשרות להקדים את הבחירות, אך לא תסכים לאספה מכוננת.

על פי הערכות שונות, לפחות 60 אנשים מתו מתחילת המחאות.

דגל פרו
אילוסטרציה. צילום: Image by wirestock on Freepik

Back to top button