מבזקיםפוליטי / מדיני

דיון סוער בוועדה: "אנחנו בעיצומה של חקיקת "חוק יסוד גניבת הדעת""

הוועדה סיימה את הדיון ב"חוק הנורבגי" ללא שינויים מהנוסח שאושר בקריאה הראשונה והיום (ראשון) החלה בהנמקת ההסתייגויות לקריאות 3-2. לפי ההסדר שבהצעת החוק: סיעה המונה 2-1 ח"כים, רשאים להפסיק את חברותו ח"כ אחד. סיעה המונה 3 ח"כים רשאים שניים מתוכה להפסיק חברותם, סיעה המונה 6-4 ח"כים רשאים להפסיק חברותם 3 ח"כים. סיעה המונה בין 9-7 ח"כים- רשאים להפסיק חברותם 4 ח"כים. סיעה המונה בין 17-10 ח"כים- רשאים להפסיק חברותם 5 ח"כים. סיעה המונה 18 ח"כים לפחות, רשאים להפסיק חברותם 1/3 מחברי הסיעה, ותוצאת חישוב שאינה מספר שלם, תעוגל למספר השלם הגבוה הקרוב.

תחילה התייחסו חברי האופוזיציה להיעדרותם מהדיון שנערך מוקדם יותר על חוק יסוד: השפיטה. ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "עצם כך שיו"ר ועדת החוקה קבע איתנו את לו"ז החקיקה ואינו נמצא כאן לנהל את הדיון בחוק הנורבגי זו זילות הדיון. נאמר לי שיו"ר הוועדה טען שגלעד קריב ואנוכי נגועים בחוסר תום לב, כי פנינו אליו ואמרנו שלא נקיים דיונים ללא מצע לדיון ואנחנו מחרימים למרות שהביא מצע. בוועדת החוקה יש נוהג ודיון תקין מקובל כשרוצים להביא הצ"ח מביאים הצ"ח פרטית או ממשלתית ואם הוא רוצה להביא הגיגים מביתו הוא יכול לקיים דיון בזמנו הפנוי. לא יכולת להמתין עוד יומיים שלושה לחוו"ד של היועמ"ש לוועדה? ועוד לבוא אלינו בטענות? זה נקרא הרצחת וגם ירשת".

ח"כ גלעד קריב (העבודה): "העובדה שח"כ רוטמן לא יושב בישיבה הזו היא פשוט בושה. אני אמור הייתי להיות באותו אירוע שבו הוא נמצא אבל אני כאן כשמסכמים את הדיון בהסתייגויות לחוק מתוך כבוד להצ"ח שאני מתנגד אליה והקואליציה מקדמת. העובדה שניהל את הישיבה בבוקר שאין בה שום דחיפות שהרי אפילו אין לנו את המסמך של הייעוץ המשפטי לוועדה, זו הדוגמה הטובה ביותר לעומק הזלזול שלו בנהלים ובנהגים של הוועדה, בחברי סיעות האופוזיציה וזה עוד ביטוי לאחיזת העניים שאתם מובילים פה בשבועות האחרונים כאילו יש פה הידברות ודיון רציני. יש פה רק מעין שימוע לפני פיטורין, והתנהגות בוטה וגסה של ח"כ רוטמן שתיאם איתנו את שעות הדיון. ועדת החוקה יושבת על שינוי חו"י, האופוזיציה מנמקת הסתייגויותיה ויו"ר הוועדה מרצה בפני איזו קבוצה על הרפורמה. זה לא ראוי ולא מתקבל. הכל חלק מאותה פסאדה שמתנהלת פה מהרגע שח"כ רוטמן קיבל על עצמו את פטיש היו"ר".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מ"מ היו"ר ח"כ משה סעדה (הליכוד) הגיב לדברים: "אני מצר על כך שלא הייתם. החכמה לא מונחת במקום אחד וכולנו רוצים לקבל החלטות נכונות עבור החברה הישראלית. אם יהיה פה צד אחד יהיה פה חד-שיח ואז תאמרו שהרפורמה התקבלה ללא שנשמעה עמדתכם. לציבור חשוב שכל העמדות יישמעו ויתקיים שיח ולכן העובדה שבחרתם לא להגיע היא זלזול בציבור. יו"ר הוועדה לא חייב לכם דין וחשבון מתי הוא נמצא ומתי לא. אין בכך משום כבוד או אי כבוד".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד): "אנחנו בעיצומה של חקיקת "חו"י גניבת הדעת" שהכניס יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן. הוא בא וזורק את הגיגיו ללא ייעוץ משפטי. הגיעה חוו"ד לא פשוטה על ניהול חקיקת חוק היועמ"שים שבגינה עצר את החקיקה ההיא ועכשיו חושבים איך להתגבר על פסיקת בג"ץ. גניבת הדעת המתמשכת וחוסר הכבוד המינימאלי אינה חדשה פה. הייתי חבר ועדה בתקופת הקורונה ולא הייתה דחיפות? תמיד הייתה חוו"ד".

לאחר נימקו חברי האופוזיציה את הסתייגויותיהם והמשיכו לבקר את התנהלות הדיונים. ח"כ קריב: "התזכיר של חוק היועמ"שים הופץ ללא חוות דעת של הייעוץ המשפטי לוועדה. לא מספיק שח"כ רוטמן ביזה את הליך החקיקה בהצעה שלו, הוא גם לא נתן לייעוץ המשפטי לוועדה את הזמן הראוי להציג מסמך מלווה שכוללת נוסף על חוות דעתו גם חומרי רקע נוספים, חומר רקע בסיסי לחברי הוועדה. חברי הוועדה אמורים לשבת כאן ולעסוק בנושא כה גורלי ומהותי – אז להפיץ תזכיר ביום שלישי בלילה, לקבוע דיון ביום ראשון, ולא לתת שהות למתן חוות דעת משפטית ומסמך נלווה? האם צד אחד יכול לשבור את הכללים ולהפגין זלזול בעבודת הייעוץ המשפטי לוועדה, ואז לומר למה אתם לא משתפים עם זה פעולה?"

לגבי חוק יסוד: השפיטה אמר: "אנחנו ניכנס לדיונים כאשר תהיה חוות דעת של הייעוץ המשפטי לכנסת. הרשות המבצעת דורסת את הרשות המחוקקת, וזה בא לידי ביטוי בכל ההצעות שלכם. אנחנו בפארסה הזו לא משתתפים. הציבור יודע שהיינו כאן בכל אחת מהישיבות בחוק הנורבגי ובחוק היועמ"שים ושאנו מנהלים קרב איתנים בתנאים לא פשוטים. לגבי דבריו של פרופסור אומן, שמעתי אותם, אולם בעניין הזה הם פשוט לא שיקפו נכונה את המצב. וזו דוגמא אחת לסיסמאות שמועלות כאן בדיונים, מבית מדרשם של ארגון קהלת וארגונים קיצוניים נוספים. כל המהלכים שלכם דורסניים ומטרתם לשבר כל איזון בין רשויות השלטון. יש פה העצמה של הרשות המבצעת תוך רמיסת הרשות המחוקקת והחלשת הרשות השופטת. האמירות של ח"כ רוטמן, על דעת נציגי הקואליציה, לגבי דיונים מעמיקים וכן מנגנונים מאזנים – הכול כתוב על הקרח ולא ראינו אפילו מקצת הדברים".

בעניין החוק הנורבגי אמר: "יש קפיצת מדרגה דרמטית בכוחה של מפלגת השלטון, שרוצה להחליף שליש מחבריה בבית הזה במסגרת ההסדר. מהסדר שמאפשר 5 החלפות עברנו להסדר שמאפשר 11 החלפות. אם כל מנדט שהליכוד קיבל מניב אצבע בכנסת וגם תפקיד שלטוני בממשלה, אז יש פה הכפלת כוח של מפלגת השלטון. ירידת הדורות בליכוד זו תופעה קשה ועצובה שגם אתם תשלמו עליה את המחיר. יכולתם למלא ולאייש את כל הוועדות, פשוט לא מעניין אתכם יוקר המחייה, לא האלימות המשתוללת. מה שמעניין אתכם אלו השינויים המשטריים".

בסיום דבריו אמר: "כל תהליכי החקיקה שלכם זו שרלטנות אחת גדולה. אתם רומסים את נהלי הבית הזה ואת נהלי הוועדה הזו והדוגמא לכך היא החוק הנורבגי. שום דבר מהצהרות יו"ר הוועדה על איזונים ובלמים לא נשאר. כל ההסתייגויות האלו שלנו בכוחן לתקן את הפגמים ואם הן לא תתקבלנה ראוי יהיה להתנגד לחוק".

ח"כ אלהרר: "החקיקה כפי שאתם מביאים אותה היא מעשה שרלטנות. אתם טוענים שביהמ"ש העליון לא יכול לגעת בחקיקה של הכנסת, לא כל שכן בחוקי יסוד. מצד שני, חוקי יסוד הפכו לפלסטלינה ביד היוצר, כל פעם שאתם צריכים איזה סידור אתם משנים את חוק היסוד כאוות נפשכם, חדשות לבקרים. זה נעשה בדרך לא ראויה. יש נוהג בוועדה הזו – מביאים הצעת חוק פרטית או ממשלתית. לשם הצעות חוק מטעם הוועדה נדרשת הסכמה רחבה. היו"ר מנצל את סמכותו בחוסר תום לב כדי לממש אג'נדה אישית. מעמדה של הכנסת הלך ופחת, ולמה? כי הקואליציה ברוב דחוק הופכת את הכנסת למרמס, אפילו בהיבט של הדרך והפרוצדורה, וזה דבר שלא יעשה. היו"ר רוטמן אמר שהוא רוצה לייצר תיקונים משמעותיים שייטיבו עם המצב עצמו ובאופן מפתיע או שלא, דווקא את התרופות הוא לא הביא אלא רק את הפתרון לקוניונקטורה הפוליטית. זה מתחבר למה שמתרחש סביב כמו למשל ששר התקשורת מתכוון להביא כבר עכשיו לקיצוץ וביטול תאגיד השידור הציבורי. כמי שעמדה בראש הוועדה שהקימה את התאגיד אני רואה זו בחומרה. המטרה הייתה להקים חומה בין התאגיד לפוליטיקה. גם שידור ציבורי בלתי תלוי הוא סימן לדמוקרטיה בריאה שנמדדת לא רק ברייטינג אלא ביכולת להביא משהו שלא תלוי רק במפרסמים. גם ברייטינג הערוץ לא נופל משום דבר אחר אז אני תוהה אם התאגיד הוא הבעיה של הציבור? בחוק הנורבגי הצענו השעיה של 30 יום לחזרה לשרות. לו באמת הייתם רוצים לקיים דיונים הם צריכים להתקיים בצורה סדורה ולפי הכללים".

ח"כ סגלוביץ': "במקרה הזה רואים את היער והעצים שהם ערומים לגמרי ועדר קרנפים רץ כמטורף ביניהם. בשבוע הבא, כאילו לא קשור- יחזור חוק בן גביר לוועדה המיוחדת. כזכור ישבנו על החוק של שר נוסף במשרד ולקרנפים באופן כללי יש בעית שמיעה אך הקרנפים שכאן לא שומעים כלום. ח"כ רוטמן העלה את הנושאים בוועדה עצמה והבטיח שיש לעשות תיקונים- אבל הקרנפים החליטו החלטה אחת- אנחנו נקבע מה הולך להיות. נקשיב לכם רוב קשב בכאילו, ואז אוטמים את האוזניים. יושבים פה ומדברים במתק שפתיים אבל אני לא זוכר הרבה זמן דמגוגיה כזו כמו שהייתה פה. ח"כ רוטמן אפילו יצביע נגד הסתייגויותיו כי הוא חלק מאותו עדר קרנפים. היה פה יו"ר ועדת חוקה קודם בתקופה לא פשוטה ואני זוכר ויכוחים מרים עם היו"ר ח"כ אשר אבל הצלחנו לשנות. הממשלה רצתה כוח מוחלט בקורונה ולא להגיע לכנסת. בחלק מהמקרים גם חברי הקואליציה ניסו להשפיע מאחורי הקלעים כי הבינו שיש פה ביטול טוטאלי של הכנסת ובחלק הצלחנו לשכנע את ח"כ אשר ששכנע את הקואליציה. מה שאתם עושים עכשיו לא יעבוד ונפעיל את כל מה שיש בידינו כי האזרחים לא בחרו קרנפים. רפורמה זה קיצור הליכים, עינוי דין חקירות שמתמשכות יותר מדי. אתם מתנהלים פה כמו בקורונה רק שאין מגיפה. אנחנו רואים את העצים הערומים ושומעים את קולות הקרנפים".

בהתייחסו לסוגית הנבצרות אמר: "עם כל הכבוד רה"מ הוא נתניהו שעומד לדין על כתבי אישום חמורים ביותר. רה"מ הוא הנושא באחריות לטוב ולרע. השאלה אם ראוי שרפורמה שתשפיע עליו נכון שיובילה. מי שנתן אור ירוק וגושפנקא, שחתום על ההסכמים הקואליציוניים הוא רה"מ שעומד לדין. מי יחזיר את הצדק למערכת המשפט? עבריינים שאחד מהם עזב היום את הממשלה?"

ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי): "ח"כ רוטמן דחף את החקיקה והבטיח לעשות דיונים ארוכים יותר לקריאות 3-2 והוא שאמר בכנסת הקודמת שח"כים נורבגים הם רק חצי ח"כים והם לא יכולים לפקח על עבודת הממשלה. אז מה השתנה מה-25.5.22 אז אמר את הדברים? זה פגם מטורף שיו"ר הוועדה לא מגיע לדיון שעוסק בחו"י. הוא גם כינה אותם ח"כים סוג ב' ואמר שהכנסת צריכה לתפקד ללא קולר שתלוי בח"כים הנורבגים ושכאשר מקימים ממשלה מנופחת אין ח"כים שיעשו את העבודה".

הוא קרא מדברי ההסבר להצ"ח של ח"כ רוטמן בעבר ואמר: "ח"כ רוטמן מציע שהחוק הנורבגי לא יחול כלל על סגני שרים וזה אף נמצא בהסתייגויות שלנו. ההצעה של ח"כ רוטמן הייתה כזו שתחזק את חברי הכנסת ותקטין את הנזקים מהחוק הנורבגי והיא נפלה על חודו של קול. אני תוהה מה קרה מאז כי את יתר דבריו הוא מביא בדורסנות". עוד אמר: "אני בעד לעשות רפורמות משמעותיות במערכת המשפט שלצערי קנתה ביושר את התחושות שלנו אנשי הימין כלפיה. משך שנים מנעו כל שינוי במערכת ועכשיו לצערי אתם לוקחים את הכוח והולכים לקלקל את המערכת המקולקלת לצד השני".

הוא ציטט מדברי המשנה ליועמ"ש לשעבר עו"ד רז נזרי במאמרו בעיתון גלובס ואמר: "מה שיקרה הוא מה שקורה ברפורמת הכשרות שלי, ניסיתי לדבר עם כל מי שאפשר והחרימו, אבל פה יש מי שרוצים לדבר ומוכנים לשמוע ואתם לא נענים ליד המושטת. השלטון יום אחד מתחלף כי ככה זה בדמוקרטיה ואז יעשו ריסט על כל מה שעשיתם עכשיו. אף חוק לא השתנה פה באף אות מהנוסח המקורי ולכן אנחנו בתחושה לא פשוטה כאילו אנחנו פיונים בלוח משחק. הולכים לעשות נזק משמעותי למערכת וזה לא יחזיק מים בעוד יש פה פספוס הזדמנות לעשות שינוי מהותי שיחזיק שנים. זו דרך שפוגעת קשות במערכת ובכיה לדורות".

מ"מ היו"ר ח"כ סעדה: "היה צריך להיות שיח שהנשיאה תוביל ובמקום זאת היא הלכה להתלהמות. מי שהחל בכך הוא אהרן ברק. אני מקווה שנראה פה בהמשך שיח".

ח"כ קריב פנה ליו"ר הוועדה ח"כ רוטמן שהגיע לדיון למספר דקות: "יש טעם גדול לפגם כי ויתרתי על הפנאל שאליו הלכת בגלל שסיכמנו את הלו"ז, זה המשך ישיר לאי העמידה הטוטאלית בין התחייבותך בין הקריאה הראשונה לשנייה והשלישית לקדם דברים בהידברות. זה מאפיין את כל ההתנהלות, כשפעמיים דרסת את הייעוץ המשפטי לוועדה בפרסום חוק היועמ"שים והפעם באי המתנה למסמך ההכנה המשפטי. המהלך כולו מתנהל תחת "אני ואפסי עוד" כשפורום קהלת נכנס בנעלי הייעוץ המשפטי של הכנסת, כך נראים פני הדברים. אני מבין למה העדפת לדבר עם סטודנטים ע"ח הוועדה, כי בניגוד לדברי הרהב והשחץ של דוברים מסיעות אחרות, אתם מוטרדים. רה"מ נתניהו מוטרד ממה שראה בת"א ובהרבה מקומות בארץ, ציבור ענק ומגוון שיצא לרחובות, מוטרד מהפירמות הגדולות שחלקן ייצגו את נתניהו. כרגע היחידים שתומכים ברפורמה שאתם מביאים הם אנשי הימין הקיצוני. אלן דרשוביץ לא חשוד כתומך עמדות ליברליות ותראו מה הוא אומר. בלשכת רה"מ מבינים שצומחת מחאה והעובדה שיותר ויותר מגזרים בכלכלה בתעשייה ובמשק משמיעים קול, זו גם הסיבה לבליץ המטורף שמתואם בין לוין לרוטמן. אתם שועטים קדימה כי אתם יודעים שכל עיכוב של שבוע שבועיים יגדיל את תנועת המחאה. הטוב ביותר מבחינתכם היה לומר שלא אצה לכם הדרך ולעבוד לפי הספר, אבל אתם בריצת אמוק כי אתם יודעים שזו מתפתחת למחאה הגדולה ביותר מאז הקמת המדינה והסיבה השנייה היא שעם כל היהירות לממשלה ההומוגנית שלכם- האם הייתה ממשלה שכעבור ארבעה שבועות שר האוצר מחרים ישיבתה? סמוטריץ' בעל הבית במשהב"ט והאוצר, בעל הבית בממשלת הקיצוניים על מלא והציבור רואה אתכם במערומיכם. מה שקרה בשישי זו חרפה שבסופו של דבר תעלה בחיי אדם. רק לפני כמה רגעים ישב כאן אדם מחזיק השלט "שמאלנים בוגדים" שעוד אבדוק מי הזמינו".

ועדת החוקה - דיון - כנסת - משה סעדה
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ועדת החוקה - דיון - כנסת - משה סעדה
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ועדת החוקה - דיון - כנסת
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ועדת החוקה - דיון - כנסת - מתן כהנא - יובל סגלוביץ'
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ועדת החוקה - דיון - כנסת - מתן כהנא - יובל סגלוביץ'
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ועדת החוקה - דיון - כנסת - משה סעדה
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ועדת החוקה - דיון - כנסת - משה סעדה
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button