כלכלהמבזקים

יו"ר ועדת העבודה והרווחה: "להעלות את שכר המטפלים בקשישים"

ועדת העבודה והרווחה, בראשות ח"כ ישראל אייכלר, קיימה היום (שני) דיון על הבעיות ברפורמה בביטוח הסיעודי. לדברי יו"ר הוועדה יש לבדוק מי מבקר את הפעילות בבית המבוטח, ואם שירותי הסיעוד הולמים את צרכיו. הוא דרש אכיפת ביקור עובד סוציאלי או מתאם טיפול בבית המטופל, ולקבל דו"ח ביטוח לאומי על יישום הפיקוח שהיה אמור להיות מונח כבר לפני חמש שנים. בנוסף דרש יו"ר הוועדה העלאת שכר המטפלים בקשישים, וביקש לבחון הפעלת מרכזי-יום בחינם לקשישים.

ממלאת-מקום מנכ"ל המוסד הביטוח הלאומי הגב' ירונה שלום הדגישה כי גמלת הסיעוד נועדה לאפשר לאזרח ותיק לנהל את חייו, תוך השארתם בקהילה ככל הניתן, ולאפשר להם להזדקן בכבוד. הגמלה ניתנת לפי מבחן הערכת יכולת, והרפורמה עסקה במבחן זה. ד"ר שרון אסיסקוביץ', רכז מחקר סיעוד במוסד, דיווח כי בנובמבר 2018 נכנסה לתוקף הרפורמה בביטוח סיעוד לאחר שנים של ביקורת על מבחנים קשים לסיעודיים בביתם, הטיפול הלא אחיד באזרחים הוותיקים בביתם ופיצול בין הגופים השונים וכן מיצוי זכויות הלוקה בחסר. הוא ציין כי השפעת הרפורמה היא תביעות חדשות והגדלת כמות בקשות החמרה, מספר הזכאים, רמות גמלה וסוגי הגמלאות. יש הבדלים בין הקבוצות לפי סוג ורמת הגמלה. גמלה ברמה 1 שווה לכ-1004 ₪, ואילו רמה 6 שווה לכ-6,000 ₪.

הגידול במספר הזכאים הוא עשרות אלפים מדי שנה. באוקטובר 2022 כ-75% מהזכאים ברמה 1 קיבלו גמלה בכסף, והיתר קיבלו גמלה בעין (כ-22%) או גמלה משולבת. ברמות 6-2 כ-50%-75% מהזכאים קיבלו גמלה משולבת וכ-20%-40% קיבלו גמלה בעין (היתר קיבלו גמלה בכסף). הוא הוסיף כי כמחצית מהזכאים באוקטובר 2022 שקיבלו גמלה משולבת ברמות 6-3 קיבלו עד 4 יחידות בכסף, וכמחצית קיבלו כשליש מהיחידות בכסף (5 יחידות או יותר בכסף).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ מאיר כהן, שר הרווחה לשעבר, הדגיש את הצורך בהכשרת מטפלות, וקרא להגדלת הגמלה ע"י שירותים לקשיש. ח"כ מירב כהן, לשעבר השרה לשוויון חברתי, קראה להשבת אחריות על החולה הסיעודי – למדינה. ח"כ אלמוג כהן וח"כ טלי גוטליב הדגישו את בעיית שכר המטפלות הנמוך מול העבודה הקשה והמפרכת.

לדברי סגנית סמנכ"ל משרד הבריאות רחל ברנר-שלם, בישראל כ-50 אלף קשישים סיעודיים המטופלים בבית, ונרשמה נסיקה בימי האשפוז בבית, מ- 4,015 בשנת 2019, ל- 83,928 בשנת 2022. היא הוסיפה כי 45 מיליוני ש"ח הוקצו להעלאת שכר המטפלים לחיזוק ועידוד התעסוקה בענף, ו-100 מיליוני ש"ח להרחבת השירותים לקשישים בקהילה, הניתנים על ידי משרד הרווחה.

עו"ד מאיה בנדס, יועצת משפטית למטה מאבק הסיעודיים, הלינה על עיכוב השבת הפטור מדמי הביטוח הלאומי למעסיקי עובדים זרים. איתן בנימין, מנהל השדולה למען קשישים, דרש הגנה משפטית לקשישים הסובלים מאלימות העובדים הזרים כלפיהם, וכן מפני גניבות מבתיהם. הוא סיפר שרוב התיקים הפליליים שנפתחו בנושא – המשטרה סגרה מ"חוסר עניין לציבור".

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר סיכם את הדיון בבקשה לקבל דו"חות עדכניים כדי לקיים שקיפות מלאה על יישום הרפורמה.

ארכיון. צילום: אתר הכנסת

Back to top button