צרכנות

האם הבינה המלאכותית הרגה את קורות החיים?

קרדיט לתמונות PIXABAY

שוק ההייטק חווה לא מעט שינויים לאחרונה. לא רק בגלל המשבר הכלכלי-עולמי והטלטלה הגדולה שהביאו עימם גלי הפיטורים וסגירת החברות. לצד כל אלו, ישנה סערה הנובעת משינויים בתהליכי חיפוש עבודה בהייטק. מחפשי עבודה רבים גילו לאחרונה כי ישנה עלייה הולכת וגוברת בשימוש בבינה מלאכותית, בשאלונים מיוחדים ועוד שלל מסננים עד שנראה כי החשיבות של קורות החיים אינה רלוונטית. אבל האמת היא אחרת. אותו רעש נובע משורה של סטארט-אפים שגייסו מיליונים וכבר עמלים על פיתוח טכנולוגיות AI שיסננו אתכם על פי הישגיכם במבחני סימולציה ייעודיים לתפקידים בהם אתם חושקים. ובעברית פשוטה, במקום לשלוח קורות חיים תתבקשו לעבור מבחנים שיקבעו האם אתם מספיק מוכשרים לתפקידים האיכותיים והמתגמלים שעד כה היו חסומים בפניכם, רצוי בהייטק.

מה זה אומר לגבי חיפוש משרות?

זה באמת נשמע מאוד מבטיח – אבל אין כאן חידוש. בסך הכל מדובר בשינוי סדר המרכיבים הקיימים בתהליך המיון שעובר מועמד לעבודה בחברה. בשנים האחרונות קיים עומס הולך וגדל על המעסיקים וצוותי הגיוס בחברות אשר מקבלים אלפי קורות חיים כל חודש. ממחקרים שנערכו, לוקח למגייסים מנוסים לסנן קורות חיים תוך 5-10 שניות. חברות נוהגות לבחון כישורים באמצעות סימולציות כבר שנים רבות – החל ממבחני מיון במכונים ייעודיים, פסיכולוגים תעסוקתיים, יועצים ארגוניים, ועד מבחנים מעשיים, העברת מצגות ושאר מטלות שונות שמועמד נדרש להן. אם כן, בפועל מועמדים לעבודה ימשיכו להתמיין על פי קורות החיים שלהם, רק שהם יבחנו אחרי הסימולציה ולא לפניה, ועדיין יהוו גורם מכריע בתהליך גיוס, בין אם יוגשו כמסמך או יועברו בעל פה במהלך הראיונות. במידה ואתם מחפשים כרגע עבודה בתור מהנדסים או מתכנתים ואתם חושבים שהמראיינים לא יתעניינו יותר בהשכלתכם והיכן רכשתם אותה, או במסלול הקריירה שלכם – טעות גדולה בידכם. אנשי הגיוס ימשיכו "לחפור" בהיסטוריה האישית שלכם ולשאול שאלות לגבי העבר והניסיון המקצועי (כולל לדוגמא, למה עזבתם את החברה האחרונה בה עבדתם). חברות רבות שמות דגש על ההשקעה ביצירת קורות החיים לא פחות מאשר שלבי הראיונות השונים. הסינון יהיה בעיקר על פי איכות מעסיקים קודמים וההשכלה שנרכשה. מדוע? כי המסננות הקודמות (מוסדות השכלה, צבא, מעסיקים לשעבר) כבר עשו סינון כישורים, לרבות היישום שלהם בשוק העבודה, לטוב ולרע. ואם בניסיון עסקינן, למעשה אחת הדרישות המסתתרות מאחורי דרישת ה"ניסיון" נוגעת לרצון של המעסיקים להעסיק אנשים עצמאיים עם הרגלי עבודה בריאים, שיודעים לספק את הסחורה. מעסיקים רבים מחפשים אחר עובדים חרוצים, המציבים לעצמם כל הזמן אתגרים חדשים ומסוגלים להתמודד איתם בדרכים יצירתיות ושונות.

סימולציות, מבחנים, ועבודות בית

אם אתם אוהבי טכנולוגיה בנפשכם ומתלהבים מההזדמנות הטמונה בטכנולוגיות גיוס חדשות המשלבות אוטומציה חכמה, כדאי לקחת בחשבון כי משמעות הדברים היא אין סוף סימולציות, שמי יודע כמה זמן ואנרגיה הן דורשות. כבר היום מועמדים רבים מתרעמים על הסימולציות והמבחנים שמעסיקים פוטנציאליים מעמיסים עליהם כחלק מתהליך המיון, מטלות שלעתים גוזלות ימים שלמים. כעת, הן יוטלו על כל מי שמעוניין להגיש מועמדות ולא רק על מי שכבר התקדם בהליך המיון. כתוצאה מכך אנשים יבחרו להשקיע את המאמץ בסימולציות למשרות היותר נחשקות, אלו שסף הכישורים הנדרש עבורן הוא מאד גבוה אך סיכויי ההצלחה קלושים, וזאת במקום להתמיין למשרות רלוונטיות לכישוריהם. מנגד, רבים יוותרו מראש על "התענוג", מה שמבחינת מעסיקים עלול להוביל להחמצת כוח-אדם מתאים, רק בגלל הטכנולוגיה החדשה. ועוד לא אמרנו כלום על הטעויות וההטיות כתוצאה מאבחון כישורים באמצעות "מכונה", שכלל לא ברור האם הוא מהימן יותר מסינון ראשוני על פי ניסיון תעסוקתי, איכות מעסיקים קודמים והשכלה. בנימה אישית, התועלת שבמיון על פי כישורים מוגבלת לתפקידים לא מקצועיים, לא מורכבים או מאד זוטרים, בוודאי לא לתפקידים מרכזיים בארגון או תפקידי ניהול, בהם מחיר הטעות הוא הגבוה ביותר. ישנו בכלל ספק גדול אם יניב תועלת משמעותית בגיוס אנשי טכנולוגיה איכותיים, שלכבודם הוא נולד מלכתחילה. להערכתי הוא לא יגלה מספיק כוכבים חדשים שיצדיקו את הטכנולוגיה, אבל ימים יגידו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לסיכום

החיים תמיד מוכיחים כי לא כל הבעיות הן מדע מדויק שניתן לפתור באמצעות נוסחאות, ומשימות שונות לעיתים יצריכו יכולות חשיבה יצירתיות ופתרונות מחוץ לקופסה. החדשנות והקידמה אשר מאפיינות את ענף ההייטק, מחייבות את עובדיו להמציא עצמם מחדש כל הזמן. החברות מחפשות אחר עובדים יצירתיים, שיודעים לחשוב ולהתמודד עם בעיות בצורה רחבה ועמוקה ולא בצורה מונוטונית וחסרת פעלתנות. צורת מחשבה כזו היא בעצם מיומנות שניתן לפתח באמצעות הכשרות מעשיות אשר מעודדות את המשתתפים לחלוק ולשתף תובנות ולמצוא מגוון פתרונות עבור כל סוגיה ואתגר. יכולת זו מסייעת לארגון לעבוד בצורה יעילה, להתאים את עצמו לצרכים משתנים ובמקרים מסוימים אף להרחיב את תחומי העיסוק שלו.

בינתיים, כנראה שמעסיקים ימשיכו להשתמש בקורות החיים שלכם ככלי מיון עיקרי עוד הרבה שנים. אין להם סיבה לקחת סיכון, ברוב המקצועות יש מספיק כוח-אדם מוכשר ומנוסה כאחד.

 

Back to top button