מבזקיםפוליטי / מדיני

"הזהות היהודית שלנו – היא המרכיב המרכזי בניצחון על הנאצים"

לרגל יום השואה הבינלאומי דנה היום (שלישי) ועדת העבודה והרווחה של הכנסת במצבם של ניצולי השואה, ועל בני הדור השני הסמוכים על שולחן הוריהם בשל נכות גופנית או שכלית.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר בדברים נרגשים על המשמעות ההיסטורית של הנצחת השואה, "השואה היא מושג רחב מאד, בוודאי ליכולת הקליטה של הנפש האנושית. לא היה עוד עם שאומות העולם הכריזו עליו שהוא ראוי להשמדה. הכרזה זאת התבססה על מסורת אנטישמית עתיקת-יומין, שנובעת מבחירתו של בורא עולם בעם היהודי כעם הנבחר. שליחות שגרמה לקנאה ושנאה ע"י אומות העולם. המזימה לא הצליחה, אך המחיר היה כבד מאוד. הזהות היהודית שלנו – היא המרכיב המרכזי בניצחון על הנאצים".

הוא הוסיף כי "בקהילות החרדיות כולם מכירים את השמות העתיקים של העיירות בהן התקיימו חיים יהודיים מלאים בתורה וחסידות במשך דורות רבים. בזכות זאת זכינו להקים דור של ממשיכים הנושאים בגאון את כתר היהדות בלי כניעה לתרבות הגויים. עד היום אנו נושאים בגאווה וביראה את שמן של העיירות הללו בהן התקיימו חצרות החסידים והישיבות הקדושות. זאת ועוד, הילדים והילדות נושאים את שמות הסבים והסבתות ובכך שלא שינו את שמם לשונם ולבושם הם מנציחים את זהותם היהודית. אני מציע לכל מי שרוצה להנציח את אבותיו, שיעניק לילדיו את השמות של הסבים והסבתות בגאווה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אייכלר ציין כי מחובתה של המדינה לעמוד לצדם של ניצולי השואה בכל הנדרש. "אנו נמצאים בתקופה כזו שניצולי השואה הולכים ומתמעטים, ולא נשאר עוד הרבה זמן לקיים את זכותנו וחובתנו לסייע להם".

היועצת המשפטית לרשות לזכויות ניצולי השואה גליה אריכא, הדגישה את מחויבותה של הרשות לזכויותיו החברתיות והבריאותיות של הניצול ושל אלו החיים עמו. לדבריה החוק מעניק מעמד מיוחד לבן הזוג, וכיום כל האלמנים והאלמנות – זכאים לקצבה לכל חייהם. אורנה קרצר, יו"ר דור ההמשך, קראה להעלאת הגמלה לשארי הדור השני הסמוכים על שולחן הוריהם עקב מוגבלותם.

סגן השר אורי מקלב האחראי על הרשות לשיקום ניצולי השואה, שיבח את פעילות הרשות, את תודעת השליחות של עובדיה ופעילותם הנמרצת בתחומי הרווחה, התרבות והבריאות של הניצולים. מקלב הודיע כי יקדם את הצעת הסיוע לילדי הניצולים הזקוקים לתמיכה.

ח"כ בועז ביסמוט שיבח את עצם קיום הדיון, המלמד על מחויבותה העמוקה של המדינה לניצולי השואה. ח"כ דבי ביטון ציינה את הקושי בו גדלו ילדיהם של ניצולי שואה, וכיוון שמדובר במספר קטן יחסית של מוגבלים – יש להעניק להם סיוע.

עו"ד שלמה יוספאן, נציג העמותה הפרלמנטרית לניצולי השואה, הדגיש את חוסר המודעות הציבורית לשואת יהדות רומניה, השואה שמשום מה טועים לחשוב שהיא סבלה פחות, אבל היא סבלה מרורים ומאות אלפי יהודים נספו בה.

בסיום הדיון אמר הודיע היו"ר כי כאשר יגיעו החוקים התומכים בניצולי השואה והזקוקים להם, הוועדה תקיים דיונים מהירים כדי לקדם את הנושא לרווחת ניצולי השואה.

ארכיון. צילום: אתר הכנסת

Back to top button