חדשות חוץמבזקים

בציון יום השואה הבינלאומי: מנהיגי הדת המרכזיים של אירופה במפגש פסגה בבריסל

במסגרת אירועי יום השואה הבינלאומי באיחוד האירופי, התקיים מפגש של מנהיגי הדת ביבשת אירופה במטה הנציבות האירופית בבריסל. בין מנהיגי האמונה האחרים שהשתתפו היו ד"ר ברנהרד פלמברג, הבישוף של הכנסייה הפרוטסטנטית של גרמניה (EKD), הארכיבישוף אנטואן הרוארד, הארכיבישוף של דיז'ון (צרפת) ונשיא הוועדה לעניינים חברתיים של ועידות הבישופים של האיחוד האירופי (COMECE), הכומר כריסטיאן קריגר, נשיא הכנסייה הפרוטסטנטית הרפורמית של צרפת ונשיא ועידת הכנסיות האירופיות (CEC), והבישוף אוסה ניסטרום, הבישוף של הכנסייה של שבדיה, ושל כנסייות נוספות רחבי אירופה.

סגנן נשיא הנציבות האירופית, מרגריטיס ז'ינאס נשא את נאום הפתיחה וסיפר על האופן שבו המלחמה שינתה את פניה של אירופה. עות'מר קאראס, סגן הנשיא הראשון של הפרלמנט האירופי, ופרנס ואן דאל, השליח המיוחד לקידום חופש הדת מחוץ לאיחוד האירופי, דיברו שניהם על האופן שבו המלחמה פגעה בקהילות דתיות במזרח אירופה.

נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט היה הנציג היהודי היחיד בפורום שהתקיים בנציבות האירופית. במהלך הפורום סיפר הרב גולדשמידט על חוויותיו האישיות מהסכסוך הרוסי-אוקראיני. הוא סיפר על כך שנאלץ לעוז את מוסקבה, העיר שבה כיהן במשך 30 שנותינו כרב הראשי, משום שסירב לתמוך בפלישה הבלתי חוקית של פוטין. במסגרת פורום מנהיגי הדת, הסביר הרב גולדשמידט למנהיגי הדת כי "יש לנקוט עמדה מוסרית בנוגע ללחימה הרוסית באוקראינית וכי היא בעלת חשיבות מכרעת ותפקידו של כל מנהיג דתי לעשות זאת, גם אם היא פוגעת תפקידו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הרב גולדשמידט הרחיב ואמר: "כרב הראשי במוסקבה במשך יותר משלושה עשורים, התמקדתי במה שרבים כאן היו רואים כתפקיד של מנהיג רוחני. הוצאתי פסקי דין רבניים, הובלתי תפילות ונשאתי דרשות ובכל זאת, בשבועות שאחרי ה-24 בפברואר 2022, למדתי באופן הקשה ביותר כי יש תפקיד נוסף המוטל עלינו. באותם ימים הופעל לחץ גובר על מנהיגי הקהילה היהודית לתמוך בפלישה של פוטין וסירבתי לעשות זאת".

במסגרת יום השואה הבינלאומי, הרב פנחס גולדשמידט דיבר גם הוא על הצורך לזכור ולהרהר בעבר. הוא ציטט סקר שנערך בהולנד לאחרונה על ידי ועידת התביעות, שלפיו כמעט רבע מההולנדים שנולדו אחרי 1980 מאמינים שהשואה היא מיתוס או שמספר קורבנותיה היה מוגזם מאוד, והרחיב על החשיבות של זיכרון השואה בצורה אקטיבית.

נשיא הועידה הרב פנחס גולדשמידט סיכם את דבריו עם התראה על האנטישמיות הרוסית, שנראה כי שחוזרת שוב: "כאשר אנו מביטים לאחור על ההיסטוריה הרוסית, בכל פעם שהמערכת הפוליטית החלה לרעוד ומשבר השתלט עליה, הממשלה הרוסית ניסתה להפנות את הכעס וחוסר שביעות הרצון של ההמונים על ידי תיעול זה לקהילה היהודית. ראינו זאת בתקופה הצארית ובסוף המשטר הסטליניסטי וכעת אנו עדים לכך שוב, עם העלייה באנטישמיות ברחבי רוסיה. צעד אחר צעד, מסך הברזל יורד שוב, והשנאה כלפי הקהילה היהודית גוברת. עלינו לא רק לזכור להרהר בעבר, אלא גם להביט קדימה אל העתיד ולהיות מוכנים, כמנהיגי דת, לנקוט עמדה מוסרית".

צילום: ועידת רבני אירופה
צילום: ועידת רבני אירופה

Back to top button