מבזקיםמשפטי/פלילי

הערעור התקבל: בית המשפט העליון החמיר את עונשם של שבעה מחבלים

בית המשפט העליון קיבל היום (שני) את עמדת המדינה והחמיר את עונש מאסרם של שבעת תושבי עיסוויאה שפעלו יחדיו לשם ייזום מעשי טרור נגד כוחות הביטחון. במקביל דחה את ערעורם של שישה מהנאשמים כנגד העונש שהוטל עליהם.

כנגד מחמד ראזם, אחמד אבו עסב, מוחמד מוסטפא, אסמאיל מחיסן, חלאד מחיסן, עבדאלה אבו ריאלה וקאסם דרבאס, הוגש כתב אישום מתוקן בגין ייזום פעילות טרור והתפרעויות אלימות במטרה לפגוע בכוחות הביטחון, כל אחד על פי חלקו. על פי כתב האישום, החל מחודש מאי 2021 הוקמה התארגנות מוסדרת בשכונת עיסאוויה אשר מטרתה לפעול יחד לשם ייזום, הכנה, ארגון וביצוע מעשי טרור ופעולות בנשק נגד כוחות הביטחון. זאת, והכל ממניע לאומני-אידיאולוגי, במטרה לעורר פחד או בהלה בציבור וכדי למנוע מכוחות הביטחון לפעול בשכונה. כתב האישום מונה מספר אירועים בהם לקחו חלק הנאשמים ובמסגרתם השליכו בקבוקי תבערה על כוחות הביטחון מתוך מניע לאומני אידיאולוגי. בית המשפט המחוזי הרשיע את הנאשמים על פי הודאתם בעובדות כתב האישום מתוקן, זאת במסגרת הסדר טיעון אשר לא כלל הסכמה לעניין העונש. הנאשמים הורשעו בעבירות ביטחון לפי חוק המאבק בטרור ונגזרו עליהם בין 12-46 חודשי מאסר לצד הפעלת מאסר מותנה וקנסות.

על פסק דין זה הגישה המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה ערעור במסגרתו נטען כי העונש שנגזר על הנאשמים מקל עמם ואינו משקף כראוי את חומרת מעשיהם ונסיבות ביצוע העבירות, ובכלל זה כי העבירות בוצעו בהיותם חברים פעילים בארגון טרור. כמו כן נטען כי העונש אף אינו עולה בקנה אחד עם מדיניות הענישה הנוהגת בעבירות של ייצור ויידוי בקבוקי תבערה וכי אין להקל ראש בהתארגנות הנאשמים במטרה ליזום פעילות אלימה ממוסדת נגד כוחות הביטחון מתוך מניע אידיאולוגי-לאומני, אשר בכוחה לסחוף עמה רבים אחרים. עוד השיגה המדינה על קביעת בית המשפט המחוזי כי יש להקל בעונשם של המשיבים מהטעם שלא נגרם נזק בפועל לחיי אדם. מנגד הנאשמים ערערו כנגד חומרת עונשם. בין היתר הם טענו שהחברות בארגון באה לידי ביטוי בעצם הפעילות במסגרתה, שאין מקום להפריד במתחם העונש בין עבירת חברות בארגון טרור לבין יתר האישומים שיוחסו להם, ושהיה לקבוע מתחמי ענישה נמוכים יותר בעניינם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בית המשפט העליון (כב' השופט י. אלרון בהסכמת כב' הש' י. וילנר ו-י. כשר) קיבל את עמדת המדינה ודחה את ערעורם של הנאשמים תוך שהוא קובע כי הנאשמים היו חברים פעילים בארגון טרור שהוקם בשכונת עיסוויאה. בית המשפט העליון הוסיף וקבע כי מסכת האירועים המתוארת בכתב האישום המתוקן אינה מותירה ספק כי העונש אשר נגזר עליהם בבית המשפט המחוזי אינו הולם את חומרת מעשיהם.

במסגרת החלטתו ציין בית המשפט העליון: "בין האישומים המיוחסים למשיבים שזורה כחוט השני העובדה כי לא מדובר בחבורת צעירים אשר נקבצו להם יחדיו להתפרעות באופן "ספונטני". ארגון הטרור שלקחו בו חלק פעיל, חרת על דגלו ייזום וביצוע מעשי טרור נגד כוחות הביטחון. לצורך כך, המשיבים 5-1 וחברי הארגון נפגשו במקומות מסתור, התחלקו לחוליות, יצרו קשר האחד עם השני באמצעות מילות קוד, אספו כסף למימון פעולתם, רכשו בנזין וייצרו בעזרתו בקבוקי תבערה, ארגנו ויזמו הפרות סדר אלימות ולבסוף תדלקו והבעירו את השכונה, תרתי משמע."

"…לכך יש להוסיף, כי בעבירות אשר בוצעו על רקע לאומני-אידיאולוגי הבכורה מסורה לשיקולי הרתעת הרבים והיחיד ושיקולי הגנה על שלום הציבור, על פני שיקולי ענישה אחרים ובהם נסיבות אישיות ושיקולי שיקום…"

לאור האמור החמיר את עונשו של ראזם ל 56 חודשי מאסר (במקום 40); את עונשם של אבו עסב ומוסטפא ל 62 חודשי מאסר (במקום 46); את עונשו של אסמאיל מחיסן ל 54 חודשי מאסר (במקום 38); את עונשו של חאלד מחיסן ל 62 (במקום 46); ואת עונשם של אבו ריאלה ואבו ריאלה ל 18 חודשי מאסר (במקום 12) יתר רכיבי גזר הדין נותרו על כנם.

את ההליך בבית המשפט המחוזי בירושלים ניהל עו"ד אהוביה שטרן ובהליך הערעור בבית המשפט העליון ייצג את המדינה עו"ד רוני זלושינסקי מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה.

14 עצורים בהפרות סדר ויידויי אבנים לעבר כוחות משטרה בשכונת א-טור בירושלים
ארכיון. צילום: דוברות המשטרה

Back to top button