עמותת אור ירוק: בכל יומיים בממוצע נפגע רוכב אופניים בערים
10 רוכבי אופניים רגילים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2022 (ינואר- נובמבר) נפגעו בתאונות דרכים 178 רוכבי אופניים רגילים, 69 מהם נפצעו קשה – 39% מכלל הרוכבים הנפגעים.
156 רוכבי אופניים רגילים נפצעו בתאונות דרכים בישובים ובערים בשנת 2022 (ינואר עד נובמבר), המהווים 88% מכלל הרוכבים שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2022. חמישה רוכבים נהרגו בתחום העירוני בתאונות דרכים בשנת 2022 (אחד מכל שני רוכבים הרוגים) – 54 רוכבים נפצעו קשה.
מניתוח של עמותת אור ירוק עולה כי, 40% מהרוכבים בערים נפגעו בתאונות מסוג חזית צד המאפיינות צמתים והשתלבות בין רחובות, 23% נפגעו בתאונות מסוג צד בצד, 9% נפגעו בתאונות מסוג חזית באחור, 7% נפגעו בתאונות חזיתיות ו-10% אחר.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בתל אביב-יפו נפגעו פי ארבעה יותר רוכבי אופניים בתאונות דרכים מאשר בירושלים
· בתל אביב-יפו נפגעו 663 רוכבי אופניים בעשור החולף (2013-נובמבר 2022), מהם 12 רוכבים נהרגו. בשנת 2022 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר 53 רוכבים, אחד מהם נהרג.
· בירושלים נפגעו 150 רוכבי אופניים בעשור החולף (2013-נובמבר 2022), מהם שישה רוכבים נהרגו. בשנת 2022 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר שמונה רוכבים.
· בפתח תקווה נפגעו 85 רוכבי אופניים בעשור החולף (2013-נובמבר 2022), מהם שלושה רוכבים נהרגו. בשנת 2022 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר ארבעה רוכבים.
· בנתניה נפגעו 72 רוכבי אופניים בעשור החולף (2013-נובמבר 2022), מהם שלושה רוכבים נהרגו. בשנת 2022 (ינואר-נובמבר) נפגע בעיר רוכב אחד שהוגדר פצוע קשה.
· בבני ברק נפגעו 68 רוכבי אופניים בעשור החולף (2013-נובמבר 2022), מהם שני רוכבים נהרגו. בשנת 2022 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר ארבעה רוכבים.
· בראשון לציון נפגעו 62 רוכבי אופניים בעשור החולף (2013-נובמבר 2022), מהם שלושה רוכבים נהרגו. בשנת 2022 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר חמישה רוכבי אופניים רגילים.
· בחולון נפגעו 60 רוכבי אופניים בעשור החולף (2013-נובמבר 2022), מהם שלושה רוכבים נהרגו. בשנת 2022 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר שלושה רוכבי אופניים רגילים.
· ברחובות נפגעו 54 רוכבי אופניים בעשור החולף (2013-נובמבר 2022), מהם שניים-עשר רוכבים נפצעו באורח קשה. בשנת 2022 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר שלושה רוכבים.
· ברמת גן נפגעו 62 רוכבי אופניים בעשור החולף (2013-נובמבר 2022), מהם רוכב אחד נהרג. בשנת 2022 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר ארבעה רוכבים.
· בבאר שבע נפגעו 23 רוכבי אופניים בעשור החולף (2013-נובמבר 2022), מהם רוכב אחד נהרג. בשנת 2022 (ינואר-נובמבר) נפגע בעיר רוכב אחד שהוגדר פצוע קשה.
· בחיפה נפגעו 46 רוכבי אופניים בעשור החולף (2013-נובמבר 2022), מהם שני רוכבים נהרגו. בשנת 2022 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר שבעה רוכבים.
לא מתחשבים ברוכבים: מחסור עצום במעל 3,500 קילומטר של שבילי רכיבה
על פי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, קיימים בישראל רק 1,100 קילומטרים של שבילי אופניים, 15% מהם נמצאים בעיר תל אביב-יפו. עם זאת, חסרים 3,595 קילומטרים של שבילי רכיבה בטוחים ויעודיים עבור רוכבי האופניים (יכולים לשמש גם את רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים). במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים טוענים כי הקמת תשתיות רכיבה ברחובות קיימים דורשת עבודות בעלות של 4-6 מיליון שקלים לקילומטר, כאשר התועלת מאותן תשתיות באה לידי ביטוי בחסכון בנסיעות כלי רכב, בצמצום תאונות דרכים וצמצום זיהום אוויר, כמו כן יכולה להביא להחזר ההשקעה עד פי 13.
על מנת לצמצם את מספר הנפגעים, עמותת אור ירוק מקיימת שני סוגי פעילויות לתלמידי בתי ספר יסודיים ברחבי הארץ ופעילות ארוכת טווח לגילי חטיבה ותיכון. במסגרת הפעילויות מועברים תכני רכיבה בטוחה בדגש על חשיבות חבישת קסדה בכל רכיבה כמו גם רכיבה על פי חוקי התנועה.
טיפים לרכיבה בטוחה:
· שימוש במיגון ראש: מחקרים מראים כי חלק גדול מרוכבי האופניים נהרגו ה עקב פגיעת ראש. ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה רכוסה היטב, שמצליחה במקרים רבים, למנוע פגיעות ראש ויכולה לעשות את ההבדל שבין חיים למוות.
· שימוש במגני גוף: לפני הרכיבה יש להצטייד במגני גוף כגון מגני ברכיים ומרפקים שיכולים לבלום את הפגיעה בעת התרחשות תאונה ולמנוע פציעה חמורה יותר.
· הקפדה על נראות טובה: בשעות החשיכה ובבקרים יש לרכוב עם בגדים זוהרים וכן להצמיד לאופניים ולקסדה מחזירי אור בכדי להבטיח שהרוכב יראה על ידי נהגי המכוניות.
· בחירת המסלול הבטוח ביותר – מומלץ לתכנן מראש את מסלול הרכיבה ליעד כך שזה יהיה המסלול הבטוח ביותר ולא המהיר ביותר – מסלול בטוח יהיה כזה שמורכב מכמה שיותר שבילי רכיבה יעודים וכמה שפחות רכיבה בכבישים ראשיים וחציית כבישים בכלל.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "לרוכבי אופניים אין שכבת הגנה כמו שלדת הרכב ואין להם חגורת הבטיחות או כריות אוויר ולכן הפגיעות בהם קטלניות במיוחד. האופניים הם כלי רכב בעל יתרונות רבים המאפשרים שמירה על הכושר הגופני והבריאות, הפחתת זיהום האוויר, מחירם זול והם נגישים לרוב האוכלוסייה. לכן, עידוד רכיבה על אופניים רגילים הוא אינטרס מובהק של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. כאשר רוכב האופניים נמצא על הכביש בין משאיות, כלי רכב ואוטובוסים הוא מצוי בסכנה ממשית ועל כן יש להפרידו משאר כלי הרכב שבכביש. חייבים לייצר עבור הרוכבים סביבת רכיבה בטוחה וסטרילית. על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לדאוג לסלילת שבילי רכיבה בטוחים כפי שקורה בערים רבות בעולם. הגיע הזמן להפסיק להתעלם מהרוכבים וליצור עבורם תשתית רכיבה טובה ובטוחה יותר".